Polska soldater internerade i Mariefred

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Polska soldater internerade i Mariefred

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 november 2014, 19:43

Jag har för mig att detta ämne har varit uppe förut på Skalman, men är inte riktig hundra på det heller. År 1940 gick tyskarna hårt mot polska besittningar och marinbaser, fem polska ubåtar lyckades fly undan bombamanget. Tre av dessa ubåtar tog sig till Sverige och slutligen hamnade dessa långt inne i Mariefredsviken. I lördags deltog jag i en sammankomst som lanserades för Industribaneföreningen och vi åkte på museijärnvägen Mariestad-Läggesta, en museiförening som har många lok och vagnar från s k industribanor med egna lok. I Marielund strax söder om Mariefred finns det ett minnesmärke över de polska soldater(inklusive officerare) som var internerade på platsen. Alla tre ubåtar var då förlagda vid Marielund och i början fick inte polackerna lämna stället, sedan fick de söka arbete i trakten och många av dem fick snart en umgängeskrets med svenskar. Drygt hälften av polackerna valde efter kriget att återvända medan andra stannade kvar i Sverige och de flesta av soldaterna bodde kvar i Södermanland. Jag visste inte om denna händelse, m a o inte har tänkt på det, men hur känt är det bland Skalmans skribenter???

Stefan

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Re: Polska soldater internerade i Mariefred

Inlägg av Battler » 12 november 2014, 20:06

Jodå:
De tre ubåtarna Sęp, Ryś och Żbik kom till Sverige mellan den 17 och 25 september 1939. Sęp och Ryś hade skadats i strid med tyska marinen, medan Żbik läckte på grund av dåligt underhåll. Ubåtarna, som var 78,5 meter långa, var huvuddelen av den fem fartyg stora polska ubåtsflottan vid krigsutbrottet. De övriga två, Orzeł och Wilk, sökte sig till England för reparation.
http://sv.wikipedia.org/wiki/De_polska_ ... _Mariefred

Litteratur i ämnet: http://bulletinen.org/Bulletinen/web-co ... Sloma.html

hasse lindquist
Medlem

Inlägg av hasse lindquist » 12 november 2014, 20:42

Mariefred stämmer. Men ett antal polska u-båtsmän internerades även i ett läger i Främby strax utanför Falun.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 12 november 2014, 21:01

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 14 november 2014, 14:37

Även den polska flottans skolsegelfartyg Dar Pomorza tog sig till Sverige och internerades. Hur många kadetter som fanns ombord vet jag inte, med den ordinarie besättningen på 28 internerades tillsammans med ubåtsbesättningarna.

Skriv svar