Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Hej!
General Julius Ringel, chef för bergsdivisionen som stred på Kreta.
http://www.smb.nu/index.php/syndicate/1 ... ver-kreta-
/Magnum
PS. För er som besöker Kreta kan jag rekommendera ett besök i den lilla byn Galatas utanför Chania.
Där tror jag tiden stått stilla ... putsen på de gamla husen är fulla av kulhål, plåtskjul byggda av material från tyska flygplan ...
General Julius Ringel, chef för bergsdivisionen som stred på Kreta.
http://www.smb.nu/index.php/syndicate/1 ... ver-kreta-
/Magnum
PS. För er som besöker Kreta kan jag rekommendera ett besök i den lilla byn Galatas utanför Chania.
Där tror jag tiden stått stilla ... putsen på de gamla husen är fulla av kulhål, plåtskjul byggda av material från tyska flygplan ...
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Hello,
Visst är det General der Gebirgstruppe Julius Ringel. Hans memoarer heter "Hurra die Gams". Magnum tar över.
Visst är det General der Gebirgstruppe Julius Ringel. Hans memoarer heter "Hurra die Gams". Magnum tar över.
Tackar, här kommer förhoppningsvis en mycket svår fråga
I den norska hamnstaden ?????? blev i mars 1945 det norska fartyget ?????????? sänkt i hamnen av det som först antogs vara ett sabotage men som efter utredning visades sig vara en olyckshändelse av ett mycket "ovanligt slag"
Frågorna är:
I vilken hamnstad hände det, vad hette fartyget och ... vad berodde sänkningen på?
/Magnum
Ledtråd: "En rejäl baksmälla"
I den norska hamnstaden ?????? blev i mars 1945 det norska fartyget ?????????? sänkt i hamnen av det som först antogs vara ett sabotage men som efter utredning visades sig vara en olyckshändelse av ett mycket "ovanligt slag"
Frågorna är:
I vilken hamnstad hände det, vad hette fartyget och ... vad berodde sänkningen på?
/Magnum
Ledtråd: "En rejäl baksmälla"
-
patrik blom
- Medlem
Hmmm ... hände det i Oslo?
Hej!patrik blom skrev:Hmmm ... hände det i Oslo?
Nix
Den närmaste (och bästa vägen) från Oslo till xxxxx är ca: 48 mil.
/Magnum
Trondheim då.....?, VarjagMagnum12 skrev:Hej!patrik blom skrev:Hmmm ... hände det i Oslo?
Nix![]()
Den närmaste (och bästa vägen) från Oslo till xxxxx är ca: 48 mil.
/Magnum
Hej!
Frågan är kanske lite väl svår att besvara utan fler ledtrådar så jag ger er namnet på staden som är Bergen och sen får ni även ledtråden: S-13
/Magnum
Frågan är kanske lite väl svår att besvara utan fler ledtrådar så jag ger er namnet på staden som är Bergen och sen får ni även ledtråden: S-13
/Magnum
Magnum12 skrev:Hej!
Frågan är kanske lite väl svår att besvara utan fler ledtrådar så jag ger er namnet på staden som är Bergen och sen får ni även ledtråden: S-13![]()
![]()
/Magnum
Enda jag kan hitta - är norska D/S Kommandøren. Men hon sänktes i februari 1945 - av en torped avlossad av misstag och av en totalt oerfaren torpedmatros på Schnellboot S-13. Så det är antagligen felblev i mars 1945 det norska fartyget ?????????? sänkt i hamnen av det som först antogs vara ett sabotage men som efter utredning visades sig vara en olyckshändelse av ett mycket "ovanligt slag"
D/S Kommandøren - bärgades i mars.....Varjag
Hej!
Jag måste ge varjag rätt trots att svaret inte är riktigt korrekt.
Det stämmer att det var båten Kommandøren som sänktes i Bergens hamn men att hon sänktes i februari är fel.
(Hon gick på grund norr om Bergen i februari och hade bogserats till Bergen där hon låg till kaj (centrum av stan) när hon sänktes natten den 29 mars)
Som jag fått händelsen berättad för mig så festade besättningen på en tysk motortorpedbåt till riktig ordentligt, först ute på krogen och sedan fortsatte de festandet på sin båt och i "fyllan och villan" råkade de avlossa torpeder som träffade Kommandøren.
Det blev en kraftig explosion som väckte de flesta i Bergen som sov och eftersom inget flyglarm, som de var vana med, hade gått så blev det ett snabbt uppvaknande för många som sov gott.
/Magnum
http://www.warsailors.com/homefleetsing ... doren.html
Varjag fortsätter med kluriga frågor
Jag måste ge varjag rätt trots att svaret inte är riktigt korrekt.
Det stämmer att det var båten Kommandøren som sänktes i Bergens hamn men att hon sänktes i februari är fel.
(Hon gick på grund norr om Bergen i februari och hade bogserats till Bergen där hon låg till kaj (centrum av stan) när hon sänktes natten den 29 mars)
Som jag fått händelsen berättad för mig så festade besättningen på en tysk motortorpedbåt till riktig ordentligt, först ute på krogen och sedan fortsatte de festandet på sin båt och i "fyllan och villan" råkade de avlossa torpeder som träffade Kommandøren.
Det blev en kraftig explosion som väckte de flesta i Bergen som sov och eftersom inget flyglarm, som de var vana med, hade gått så blev det ett snabbt uppvaknande för många som sov gott.
/Magnum
http://www.warsailors.com/homefleetsing ... doren.html
Varjag fortsätter med kluriga frågor
Tack för rättelsen Magnum12
- fick händelseförloppet lite om bakfoten -
(man tillåts undra, vad tyskar månde haft att ''fira'' - bara veckor ''före Midnatt''? ) Kanske Götterdämmerung?
Ny fråga - Denna tuffa kvinna, fick ett propagandanamn efter sitt verktyg. Vilket var hennes?
Varjag
- fick händelseförloppet lite om bakfoten -
(man tillåts undra, vad tyskar månde haft att ''fira'' - bara veckor ''före Midnatt''? ) Kanske Götterdämmerung?
Ny fråga - Denna tuffa kvinna, fick ett propagandanamn efter sitt verktyg. Vilket var hennes?
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Rosie the Riveter!
En tjej som Stellan tvärt kände igen -
När den gigantiska amerikanska rustningsindustrin började ''varva upp'' i slutet av 1942 - enrollerades hundratusentals kvinnor -
i den. Mottot lydde - - och om dom kunde!
Dom nitade, svetsade, svarvade så svetten rann.
En hemarmé av duktiga kvinnor - som ''tog i'' när det behövdes......
Dom har också fått sitt välförtjänta eftermäle i -
http://en.wikipedia.org/wiki/Rosie_the_ ... rical_Park
- där deras ovärderliga insats illustrerats.
Stellan nitar ihop nästa, Varjag
En tjej som Stellan tvärt kände igen -
När den gigantiska amerikanska rustningsindustrin började ''varva upp'' i slutet av 1942 - enrollerades hundratusentals kvinnor -
i den. Mottot lydde - - och om dom kunde!
Dom nitade, svetsade, svarvade så svetten rann.
En hemarmé av duktiga kvinnor - som ''tog i'' när det behövdes......
Dom har också fått sitt välförtjänta eftermäle i -
http://en.wikipedia.org/wiki/Rosie_the_ ... rical_Park
- där deras ovärderliga insats illustrerats.
Stellan nitar ihop nästa, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tack, Varjag. Då blir det en farbror. Vem och vad gjorde han?
-
hasse lindquist
- Medlem
Påminner starkt om tyske fallskärmsjägargeneralen Kurt Student.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Påminner ej blott utan är. De tyska fallskärmstruppernas skapare. Din fråga.