Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
tommyjonason
Medlem

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av tommyjonason » 28 november 2013, 19:17

Hur hantera kvarstadsbåtarna avgjordes i domstol och att tyska fartyg skulle färdas eskorterade på svenskt vatten beslöts av regeringen.
Frågan har tidigare varit föremål för en animerad diskussion, men jag vet inte vad konklusionen blev av denna. Naturligtvis spelade regeringen sin roll (som var skickliga och höll oss utanför kriget) när det gäller eskorten av tyska konvojer. Kan jämföras med tågtransporterna av tysk trupp till Finland och Norge. Kvarstadsbåtarnas hemvist bestämdes i domstol men knappast detaljerna kring deras försök att ta sig till det land som ägde lasten, Storbritannien. Flottan betraktades av de allierade som den klart mest tyskvänliga grenen av försvaret. Och en av deras egna, kommendör Emil Boldt-Christmas, anklagade i sin "Voro vi neutrala" 1946, chefen för marinen och dåvarande chefen för Östra marindistriktet, amiralerna Fabian Tamm och Claës Lindström för deras nazistiska inställning.
viewtopic.php?f=6&t=36222&start=0
Men låt oss inte bråka om detta. Jag tror regeringen var rätt nöjda med tyskvänliga officerare som höll tyskarna på gott humör, som Olof Thörnell och Anders Forshell i Berlin.

Vi ska inte haka upp oss på detaljer, utan avslöja vad du tänkte var svaret på del två av frågan, svartekaptenen! Vi är intresserade av hur du tänkte.
Annars står Quizen stilla och vi måste betrakta frågandet som fritt fram för den som har nåt klurigt

Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem

Inlägg av Magnum12 » 28 november 2013, 22:37

Ställer en fråga medan ni reder ut föregående fråga :D

Under WWII i Norge fanns det tre Mercedes 770 W 150 Grosser.
Vem ägde bilen på bilden och vilka var de två andra personerna som ägde likadana bilar.
/Magnum
Bilagor
mercedes.jpg
mercedes.jpg (23.81 KiB) Visad 767 gånger

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 28 november 2013, 23:43

Kul fråga! Vet inte vem som ägde bilen på bilden men gissar att de tre ägarna var Terboven, Quisling och Jonas Lie.

Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem

Inlägg av Magnum12 » 29 november 2013, 00:02

patrik blom skrev:Kul fråga! Vet inte vem som ägde bilen på bilden men gissar att de tre ägarna var Terboven, Quisling och Jonas Lie.
Nästan rätt :)
Det är Quislings bil (gåva från Hitler), Terboven är rätt men Lie är fel.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 29 november 2013, 00:18

Har svårt tänka mig att tyskarna tillät någon Quislingminister åka så tjusigt.
En som borde ligga bra till är Nikolaus von Falkenhorst.

Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem

Inlägg av Magnum12 » 29 november 2013, 00:34

tommyjonason skrev:Har svårt tänka mig att tyskarna tillät någon Quislingminister åka så tjusigt.
En som borde ligga bra till är Nikolaus von Falkenhorst.
Falkenhorst är rätt!

Bilen på bilden är Quislings Mercedes som han fick i gåva av Hitler, han tyckte säkert Quisling behövde en bepansrad bil 8O och de andra ägarna var: Terboven och Falkenhorst

Lite kuriosa:
Quislings bil - skrotad i Norge
Terboven - ägare i USA
Falkenhorst - ägare i USA

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 29 november 2013, 00:50

Kul fråga!
Vi fortsätter på den inslagna vägen.
Här är en Mersa till, men jag har ingen aning vad det är för modell.
I den brakade en minister och hans fru ner i havet och drunknade. Lite skumt, det kan ha varit arrangerat.
Vem och hur gick det till?
bil.jpg

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 29 november 2013, 15:45

ledtråd.
Här står han till vänster om Föreren.
minister.jpg

svartekaptenen
Medlem

Inlägg av svartekaptenen » 29 november 2013, 19:30

patrik blom skrev:
svartekaptenen skrev:
Ok megives att våren var lite långsökt men de avseglade från La Spezia i april, sen beträffande förbindelserna så var Svenskarna ganska sura mest för Brittaniens arrogans, dessutom var det väldigt nära att Hagman ställdes inför krigsrätt så det måste ha betraktats som ganska allvarligt.
Bara en anteckning i marginalen: Hagmans ev krigsrätt hade ingenting med Sveriges relationer till britterna att göra.
Givetvis inte men det var inte heller det jag var ute efter.

svartekaptenen
Medlem

Inlägg av svartekaptenen » 29 november 2013, 19:34

patrik blom skrev:
patrik blom skrev:
svartekaptenen skrev:Våren 1940 var förhållandet mellan Sverige och Brittanien allt annat än gott, detta berodde på
i huvudsak 2 saker, en incident och en stark misstanke vad var dessa?
Hur definierar du "våren"? Några speciella månader? När man inte längre behövde använda isbrytare? Eller kanske hela första halvåret?
Svartekaptenen,
Jag blev lite stött när du vägrade besvara min fråga om hur du definierar "våren". Att gissa vad du menar med "våren" blev därmed den egentliga svårigheten i frågan. Förmodligen märktes en viss irritation i mina senare inlägg. Jag beklagar om jag gick till överdrift. Det var nog ingen riktigt bra fråga du ställde, men vi gör alla misstag, förvisso även jag. Du kan väl se till att avsluta frågan så som du anser lämpligt, så att quizen kan fortsätta? Och känn dig mycket välkommen att ställa fler frågor.
För all del jag missade det, vad jag var ute efter var jagaraffären samt kravet på genommarsch av allierade trupper till Finland vilket sågs med stor misstänksamhet i Stockholm eftersom de trodde (sant) att de allierade skulle ockupera malmfälten.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 29 november 2013, 22:57

För att återgå till min fråga. Verkar inte lätt att hålla ordning på ministrarna i NS regeringen.

Omvärlden var något undrande hur denne intelligente man kunde fatta tycke för en regim med en envåldshärskare och diktator men han var en av de första i Quislings NS. Han var nämligen en briljant kemist som tackade nej till två professurer. Han tackade till en början också nej till ministerposter i Quislings regering men accepterade senare posten som kulturminister fram till sin död i oktober 1942. Möjligen blev han desillusionerad när han såg vad tyskarna gick för och funderade kanske på att hoppa av. Dessutom hävdade han normännens unika ställning bland Germanerna. Kort sagt, tyskarna var misstänksamma och därför spekuleras om hans död var ett attentat. Bilen hade körts upp med framhjulen på rampen till en färja i Våge vid Romdalsfjorden. Chauffören gick ut och rökte, sen körde färjan av någon märklig anledning ut en bit från kajen och bilen for ner i havet och ministerparet i baksätet drunknade.
Hela historien är intressant och konspirationsteoretisk. Naturligtvis har det nyligen kommit ut en bok om mannen och hans död.

Nu kan ni säkert plocka fram namnet, så inte Quizen står stilla. Jag ska senare iväg på en långresa utan tillgång till internet.

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 29 november 2013, 23:34

Ja, med alla dessa ledtrådar blev det ju lätt. Kulturminister i Quislings regeirng var Guldbrand Lunde.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 29 november 2013, 23:47

Rätt!
Hans död och varför en intelligent vetenskapsman anammar denna groteska politik gör honom i mitt tycke intressant.
Läs mer här:
http://morgenbladet.no/samfunn/2012/fre ... pkY-tqA3IU

Varsågod Patrik. Kanske jag hinner svara på din fråga innan jag ger mej iväg. Om den är lagom svår.

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 29 november 2013, 23:56

Tackar! Jag läste artikeln du länkade till, den var oerhört intressant!

Beträffande frågan så överlåter jag den till svartekaptenen, om du vill ha den.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 29 november 2013, 23:59

Ja det verkar bra att svartekaptenen får återkomma med klurig fråga.
Vill bara lägga till att här finns Lunde på film:

http://www.youtube.com/watch?v=8TOOtzzehPI

Låst