Vi pratar mest runt varandra känns det som, men kan du svara på den här frågan?Bjernevik skrev:I de slutliga direktiven för Weserübung som Hitler utfärdade så angavs "Lägets utveckling i Skandinavien kräver att alla förberedelser görs för att med delar av krigsmakten kunna besätta Danmark och Norge ("Fall Weserübung"). Härigenom skall engelska företag mot Skandinavien och Östersjön förebyggas, tillförseln av malm från Sverige säkerställas samt marinens och flygvapnets utgångsgruppering mot England vidgas...". Med andra ord, man hade mer än ett syfte med operationen. Beträffande om anfallet hade kommit så har jag bara påpekat att det var mer än Altmarkincidenten som låg bakom det tyska anfallet, och att de orsakerna hade funnits kvar även om norrmännen skjutit på britterna då.
Tror du att tyskarna anfallit Norge i april 1940 ifall Norge innan dess tydligt visat att man var beredda att försvara sin neutralitet med våld ifall den kränktes?
Jag skulle tro att engelsmännen hade ganska bra koll på Norge via sin underrättelsetjänst. Så att norrmännen skulle fega ur ifall deras neutralitet utmanades var säkert något som churchill kallt räknade med. Och han hade ju rätt, det visar ju tydligt Altmarkincidenten.Bjernevik skrev:Nu drev ju Churchill sina planer långt innan man första gången "testade" Norges vilja/förmåga att hävda sin neutralitet, så jag förstår inte hur du kan dra sådana slutsatser. Beträffande varför, så framgår det ganska klart att Churchill medvetet vill provocera fram en tysk aktion mot Norge och Sverige för att få dessa länder att dras in i kriget på "rätt" sida. Innan han blev premiärminister så hölls han dock tillbaka av mer moderata krafter i krigskabinettet.
Stalin och Sovjetunionen var ju relativt populära bland stora befolkningsgrupper i västeuropa vid den tiden. Sovjeterna hoppades väl på någon form av kommunistisk revolution eller femtekolonner i händelse av krig med väst. Ett anfall på Finland som man i princip haft fred med i nästan ett år hade knappast varit bra för det 'fredsälskande' Sovjetunionens image. Sen kan man nog tänka sig att västmakterna hade varit rätt negativa till ett angrepp på Finland. Att stödja en kupp är betydligt diskretare så att jämföra det med en militär attack på ett land tycker jag inte riktigt håller. Hade däremot Sovjet haft möjlighet att ordna en kupp i Finland som gjort Finland till en sovjetrepublik så hade de säkert gjort det, fast som tur är hade de väl inte den möjligheten.Bjernevik skrev:Jaså, det säger du? Vilket politiskt pris är det, och vad får dig att tro att Stalin inte var beredd att betala det om han nu ansåg att det var viktigt att "straffa" Finland? Menar du att det hade varit "dyrare" för Stalin att fullfölja kriget mot Finland jämfört med att stötta kuppen i Tjeckoslovakien?