Från flera källor har jag sedan länge läst historien om Robert Capas berömda bilder från Omaha Beach. Hur han som enda fotograf var på plats och lyckades ta sig helskinnad därifrån tillbaka till London. I London lämnade han in de fyra filmrullar han tagit för framkallning, men en stackars 15-årig labassistent råkade förstöra de unika rullarna och bara 11 bilder kunde räddas.
När tidningen Life sen publicerade bilderna ska de ursäktande ha skrivit att bilderna tyvärr var "slightly out of focus". Detta uttryck valde också ironiskt Capa som titel på den bok som han släppte efter kriget. I efterhand har det känts lustigt att Life ursäktade sig när suddigheten i själva verkat kanske höjde känslan av autencitet.
Hur som helst... Nu har jag råkat komma över ett exemplar av just det numret av Life, den 19 juni 1944 (Det tog alltså nästan 2 veckor att publicera bilderna..!)
Men ingenstans i tidningen hittar jag uttrycket "slightly out of focus"!
Det enda i den riktningen jag kan hitta är bildtexten "Immense excitement of movement made Photographer Capa move his camera and blur the picture" på sidan 27.
Så därför undrar jag; finns det någon här på skalmanforumet som vet var uttrycket "slightly out of focus" egentligen kommer ifrån??
Vill man se tidningen så finns den online på http://books.google.se/books?id=dk8EAAA ... &q&f=false
Robert Capas D-daybilder "slightly out of focus"
Re: Robert Capas D-daybilder "slightly out of focus"
Capa själv kanske? Han kanske mindes texten så.Så därför undrar jag; finns det någon här på skalmanforumet som vet var uttrycket "slightly out of focus" egentligen kommer ifrån??
Sedan man kan också fråga sig, här får de årets scoop bilder ifrån mästerfotografen själv, och så lämnas de över med varm hand till en stackars 15-årig lärling/labass.Erik72 skrev:. I London lämnade han in de fyra filmrullar han tagit för framkallning, men en stackars 15-årig labassistent råkade förstöra de unika rullarna och bara 11 bilder kunde räddas.
Låter som en lämplig syndabock för någon annans misstag.
-
patrik blom
- Medlem
Förklaringen måste väl vara att det var någon annan som fällde omdömet "slightly out of focus" och att detta sedan felaktigt har tillskrivits Life.
Jag vill minnas att det faktum att bilderna är en aning suddiga tidigare betraktats som utslag av Capras genialitet som fotograf.
Om man får vara lite OT så var det väldigt intressant att scrolla igenom det aktuella Life-numret. Det har skrivits en svensk doktorsavhandling om den svenska bildtidningen Se, vars huvudfrågeställning var hur mycket och vad i Se:s innehåll som var efterapningar av de utländska förebilderna Look och Life. Även om därmed inte avses annonserna måste jag säga att detta Life-nummer innehåller en väldigt stor mängd annonser, av stort information- och underhållningsvärde för åtminstone mig (jag noterade bl a att det fanns en hårkräm för män som hette KREML), men helt utan motsvarighet i samtida nr av Se.)
Jag vill minnas att det faktum att bilderna är en aning suddiga tidigare betraktats som utslag av Capras genialitet som fotograf.
Om man får vara lite OT så var det väldigt intressant att scrolla igenom det aktuella Life-numret. Det har skrivits en svensk doktorsavhandling om den svenska bildtidningen Se, vars huvudfrågeställning var hur mycket och vad i Se:s innehåll som var efterapningar av de utländska förebilderna Look och Life. Även om därmed inte avses annonserna måste jag säga att detta Life-nummer innehåller en väldigt stor mängd annonser, av stort information- och underhållningsvärde för åtminstone mig (jag noterade bl a att det fanns en hårkräm för män som hette KREML), men helt utan motsvarighet i samtida nr av Se.)