Jurgen Wullenwever skrev:Jurgen Wullenwever skrev:Jöns skrev:En fråga angående ordet Sudettyskar. Varför kallas de inte för Sudetösterrikare? Om jag förstår saken rätt så tillhörde det området som senare blev Tjeckoslovakien, Österrike-Ungern innan 1918. Österrikare är ju generellt tysktalande.
Den
österrikiska etniciteten uppstod efter andra världskriget, och då fanns det inte längre några sudettyskar.
Och även tjeckiska böhmare och polska galicier var österrikare 1914 i likhet med övriga invånare, så en term *sudetösterrikare skulle kanske kännas meningslös under 1920-30-talen, ungefär som att kalla dem *sudettjeckoslovaker.
Om den österrikiska etniciteten eller identiteten inte fanns innan andra världskriget så bör det ju vara svårt för både böhmare och galicier att vara österrikare 1914. Måhända lika svag identitetsskapare som att det står EU på mitt pass i dag.
Identitetspolitk är ju ett relativt hett ämne i dag och här finns ju ett historiskt exempel att titta närmare på. Där av mitt intresse. Den österrikiska och sudettyska identiteterna verkar ju vara betydligt mer komplicerad än den svenska. I alla fall för denna period i historien.
För de tyskar som bodde i områden som tillföll Polen är det ju lätt att förstå att identiteten var mot Tyskland(Preussen) och dess huvudstad Berlin då de tillhört Tyskland.
För de som bodde i Böhmen måste väl huvudstaden vara Wien? Tänker även att den civila förvaltningen hade varit österrikisk och inte tysk. I mitt tycke så borde de känna sig mer hemma i ett Österrike än i ett Tyskland. I Sydtyrolen så har jag tyckt mig förstå att känslorna, för vissa, är och var riktade mot just Österrike.
Om nu den österrikiska identiteten först uppstod 1945, hur betraktade/betraktar då österrikare forna tysktalande från Habsburgska riket?