Keitel - vad för meriter?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
perfetto
Medlem

Keitel - vad för meriter?

Inlägg av perfetto » 4 december 2012, 13:05

Vad åstadkom denne man för att vinna så stor gunst hos Hitler att han fick chefa över hela överkommandot?
I böcker jag läst, framstår han som en smula vek och inställsam. Visserligen verkade Hitler vara lite svag för lismande ja-sägare av typen Himmler, men eftersom han uppenbarligen gynnade män som agerade mer operativt, typ Heydrich och Rommel så undrar man ju vad Keitel egentligen hade med sig i bagaget för en så högst ansvarsfull position?

Fick han fungera mer som en sekreterare åt Hitler själv kanske, och då var den perfekte administratören?

perfetto
Medlem

Re: Keitel - vad för meriter?

Inlägg av perfetto » 11 december 2012, 10:23

perfetto skrev:Vad åstadkom denne man för att vinna så stor gunst hos Hitler att han fick chefa över hela överkommandot?
I böcker jag läst, framstår han som en smula vek och inställsam. Visserligen verkade Hitler vara lite svag för lismande ja-sägare av typen Himmler, men eftersom han uppenbarligen gynnade män som agerade mer operativt, typ Heydrich och Rommel så undrar man ju vad Keitel egentligen hade med sig i bagaget för en så högst ansvarsfull position?

Fick han fungera mer som en sekreterare åt Hitler själv kanske, och då var den perfekte administratören?
- Nu är jag iof mitt uppe i en biografi om Hitlers krets, och läser just kapitlen om Keitel...så jag hade uppenbarligen delvis rätt initialt här ovan. Han - som egentligen ville bli bonde - kom upp sig mha kontakter, och visade sig senare vara ett utmärkt och lydigt redskap åt Hitler. En med tiden underdånig soldat med alldeles för hög position inom Wehrmacht, med tanke på hans kvalitéer. En utmärkt administratör, men bristfällig strateg. Blind lydnad intill döden inför Hitler.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 11 december 2012, 11:34

Lästips; Hitlers Generaler av Correlli Barnett

perfetto
Medlem

Inlägg av perfetto » 12 december 2012, 14:58

Battler skrev:Lästips; Hitlers Generaler av Correlli Barnett
- Tack, jag håller just på med "Hitlers krigare". Har avverkat Rommel och snart Keitel : )

Skriv svar