Kameradenwerk Korps Steiner?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Westerngypsy
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 juni 2012, 11:58

Kameradenwerk Korps Steiner?

Inlägg av Westerngypsy » 21 november 2012, 19:02

Har i Bosse Schöns bok hittat uppgifter om en veteranförening för utländska SS-soldater vid namn Kameradenwerk Korps Steiner. Har försökt googla men hittar inte så mkt. Det ska vara en organisation som har hemliga möten. Jag vet att Bosse Schöns böcker är av varierande kvalitet och jag är inte intresserad av ODESSA..
Någon som har någon information?

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: Kameradenwerk Korps Steiner?

Inlägg av Lasse » 21 november 2012, 20:29

Hej!

Kameraden Korps Steiner var aktivt fram tills åtminstone ett par år sedan, eventuellt är det det även idag. Vill dock minnas att organisationens chef (föredetta officer i SS-Pz-AA11 "Nordland" nyligen avlidit). Men nåväl; Om organisationen tycker jag att Schön har fel i mycket. Hemlig skulle jag inte säga att den var, då deras möten öppet annonserades i t.ex. veterantidningen Der Freiwillige som var öppen för vem som helst att prenumerera på. Helt enkelt var Korps Steiner en av många organisationer som skapades av SS-veteraner för att någon gång då och då träffas, ta en öl, middagar o.s.v. och prata minnen och helt enkelt hålla kontakten. Liknande organisationer fanns/har funnits för de flesta av de tyska förbanden, och att han riktade in sig på just Korps Steiner var för att det fanns svenska SS-veteraner med där.

Westerngypsy
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 juni 2012, 11:58

Re: Kameradenwerk Korps Steiner?

Inlägg av Westerngypsy » 25 november 2012, 22:05

Tack för den informationen. Säger väl rätt mycket om Bosse Schön som författare. I boken påstår han att han infiltrerat ett möte men skriver inget om just det. Skulle vara intressant att veta vilka relationer föredetta utländska SS- soldater har till varandra och vad dom har för kontakter. Någon som vet något förutom halv oficiella sammankonster?

Som jag skrivit tidigare vill jag helst inte få in tråden på ODESSA.

Mvh

Westerngypsy

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: Kameradenwerk Korps Steiner?

Inlägg av Lasse » 28 november 2012, 12:37

Hur menar du med deras relation till varandra? Vissa av de har haft kontakt, andra har avstått från att ha kontakt. Verkar lite bero på hur mycket de vill minnas av krigstiden - en del har inget emot att prata om sin tjänstgöring och har därför inget emot att ha kontakt med sina gamla medkämpar, andra vill helt glömma och klipper alla banden.

Sedan har det självfallet minskat desto äldre de blivit. Strax efter kriget, när de ännu var unga, fanns väl mer "aktiva"-kontakter, ser vi bara till de svenska frivilliga direkt efter kriget fanns en del mer suspekta kontakter:

-De som gömde utländska SS-frivilliga (Sverige var ju en fristad, där man inte blev åtalad för att ha tjänstgjort i SS). Så kom en del danskar och norrmän hit som fick viss hjälp av ett par av de svenska frivilliga.
-Försöken till att förbereda en svensk motståndsrörelse vid en Sovjetiska ockupation.
-Eventuella smugglarligor som försökte hjälpa SS-veteraner att t.ex. ta sig till Sydamerika.
-De som tillsammans skapade företag (resebyrån Via Nord t.ex.)

Westerngypsy
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 juni 2012, 11:58

Re: Kameradenwerk Korps Steiner?

Inlägg av Westerngypsy » 29 november 2012, 13:19

Tack Lasse för de svaren. Jag var lite intresserad av relationerna mellan de olika SS-soldaterna. I det jag läst så verkar det som om det fanns mycket rivalitet mellan de olika länderna. Kanske något som försvunnit med åren. Av det du skriver verkar det som om om de flesta på dessa träffar är från norden. Skulle vara intressant att veta hur det ser ut mer på ett internationellt plan. Jag vet ju att det fanns SS-män från väldigt skilda håll har hört talas om indier och albaner om jag inte minns fel. Jag vet att dessa var en promille men det fanns ju säkert SS-män från kanske 50-60 olika nationaliteter.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: Kameradenwerk Korps Steiner?

Inlägg av Lasse » 29 november 2012, 20:14

Westerngypsy skrev:Tack Lasse för de svaren. Jag var lite intresserad av relationerna mellan de olika SS-soldaterna. I det jag läst så verkar det som om det fanns mycket rivalitet mellan de olika länderna. Kanske något som försvunnit med åren. Av det du skriver verkar det som om om de flesta på dessa träffar är från norden. Skulle vara intressant att veta hur det ser ut mer på ett internationellt plan. Jag vet ju att det fanns SS-män från väldigt skilda håll har hört talas om indier och albaner om jag inte minns fel. Jag vet att dessa var en promille men det fanns ju säkert SS-män från kanske 50-60 olika nationaliteter.
Det stämmer absolut att det fanns en mängd olika nationaliteter, men jag har aldrig hört talas om att t.ex. de indiska eller dylika frivilliga skulle ha haft några träffar. Så vitt som jag har förstått det är veteranträffarna oftast uppdelade utifrån just nationalitet, enhetstillbehörighet eller att de slagits i något slag. Har väl varit både nordiska, tyska och estniska veteraner ute på träffarna kring Blå Bergen som hålls varje sommar - och inte är det väl någon rivalitet där. Att det är/var en stor blandning på Korps Steiner träffarna berodde väl helt enkelt på att det var träffar för III. Germn. SS-Pz-Korps som innehöll många olika nationaliteter. Snarare har det väl varit så att vissa kanske har blivit persona non grata, men det har då snarare hänfört sig till deras personliga beteende än nationalitet (t.ex. Somberg som inte var vidare populär på slutfasen).

PK
Medlem
Inlägg: 240
Blev medlem: 24 januari 2003, 17:23
Ort: Stockholm

Re: Kameradenwerk Korps Steiner?

Inlägg av PK » 1 december 2012, 23:49

Korps Steiner skall fortfarande vara aktivt. Träffade en representant från föreningen för ca 1,5 år sedan under en större träff i Estland.

/PK

Skriv svar