Rysk politiker skramlar till Hitlers hem

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Rysk politiker skramlar till Hitlers hem

Inlägg av Marcus » 10 november 2012, 13:53

Adolf Hitlers barndomshem ska köpas – och förgöras. Det är den ryske politikern Frantz Klintsevichs plan. Nu har han dragit igång en insamling för att få in de 19 miljoner kronor som krävs för att lyckas.
Tysklands diktator Adolf Hitlers barndomshem bör utplånas. Det anser Frantz Klintsevich, som är rysk politiker och förtroendevald i det regerande partiet Enade Ryssland.
Nu vill han samla in de 2,2 miljoner euro, cirka 19 miljoner kronor, som han räknar med ska behövas för att köpa huset, som ligger i österrikiska Braunau-am-Inn, rapporterar ryska Izvestia, enligt Moscow Times.
"Jag skulle köpa den egendomen ögonblickligen om jag hade pengarna, men det har jag inte. Om jag får finansiellt stöd ska jag köpa huset och förstöra det demonstrativt", säger Klintsevich till Izvestia enligt Moscow Times.
Hittills har inga oligarker intresserat sig för projektet, men Klintsevich har fått visst stöd av Kommunistpartiet.
Det är dock högst osäkert om Frantz Klintsevich ror i land sitt projekt även om han skulle få ihop pengarna. Stadens borgmästare vill att huset renoveras och omvandlas till lyxlägenheter för att "avstigmatiseras", skriver Daily Mail.
Hitler föddes i huset 1889 och bodde där i tre år. Under nazitiden blev kåken en viktig symbol och många nazister vallfärdade till platsen. Efter kriget har huset tjänat som bland annat bibliotek, skola och bank.
http://www.di.se/artiklar/2012/11/9/pol ... tlers-hem/

/Marcus

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Rysk politiker skramlar till Hitlers hem

Inlägg av Schwalbe » 11 november 2012, 08:48

Det är ju bara ett hus. Varför ta ut sin vrede på materiella ting?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rysk politiker skramlar till Hitlers hem

Inlägg av varjag » 11 november 2012, 11:41

Schwalbe skrev:Det är ju bara ett hus. Varför ta ut sin vrede på materiella ting?
Kan tyckas så. Men efter allt sprängande, rivande,bortforslande, tillplattande - efter kriget, av nästan allt som hade länk till den tyske diktatorn - är det förunderligt att huset i Braunau fått stå kvar. Och i gott skick.
Om jag fattat rätt ägs fastigheten sedan många år av ngn sorts stiftelse...(?)
Ryssens plan att jämna huset med marken, är inte ny - andra krafter har i flera omgångar propsat på samma sak.

Någonstans....finns det vilja och pengar att hålla huset stående och underhållet, sedan många årtionden.

Jag har känslan av att huset - helt enkelt inte är till salu :)
Jmfr:
viewtopic.php?f=31&t=12138&start=3420

My tuppence, Varjag

tosia_91
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2012, 18:12

Re: Rysk politiker skramlar till Hitlers hem

Inlägg av tosia_91 » 12 november 2012, 09:56

Men hvorfor river ned huset med demonstrasjon? Han kan gjøre det stille.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7199
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Rysk politiker skramlar till Hitlers hem

Inlägg av sonderling » 12 november 2012, 10:57

Nä så där får man väl inte göra? Man kan ju inte förstöra historiska platser bara för att en ond man bodde där.
(Jag är förövrigt emot att man förstör(de) en massa Lenin och Stalin statyer också.)

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Rysk politiker skramlar till Hitlers hem

Inlägg av Hexmaster » 12 november 2012, 11:25

sonderling skrev:Man kan ju inte förstöra historiska platser bara för att en ond man bodde där.
Klart man kan.
Bild
tosia_91 skrev:Men hvorfor river ned huset med demonstrasjon? Han kan gjøre det stille.
Inte om det främsta syftet vore att ge politikern positiv uppmärksamhet. Det kan vara fallet här.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Rysk politiker skramlar till Hitlers hem

Inlägg av Schwalbe » 12 november 2012, 11:32

Positiv uppmärksamhet kan ju diskuteras. Min spontana reaktion var "En knasig ryss som lever kvar i det förflutna."

tosia_91
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2012, 18:12

Re: Rysk politiker skramlar till Hitlers hem

Inlägg av tosia_91 » 12 november 2012, 11:42

sonderling skrev:Nä så där får man väl inte göra? Man kan ju inte förstöra historiska platser bara för att en ond man bodde där.
(Jag är förövrigt emot att man förstör(de) en massa Lenin och Stalin statyer också.)

Nøyaktig, men tenker jeg, de skal ikke rive ned huset, det er rene politikk og det er bare trekket oppmerksomhet deres.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rysk politiker skramlar till Hitlers hem

Inlägg av varjag » 12 november 2012, 12:15

Nøyaktig, men tenker jeg, de skal ikke rive ned huset, det er rene politikk og det er bare trekket oppmerksomhet deres.
Innan man river ett hus - behövs säkert ett ''Rivningstillstånd''. Eftersom huset överlevt 67 år - utan av få röras av diverse fanatiker och andra knäppskallar, tvivlar jag på att ett sånt tillstånd ges. Oavsett hur många Euro's en rysk kommunist lyckas skramla ihop :D , Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7199
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Rysk politiker skramlar till Hitlers hem

Inlägg av sonderling » 12 november 2012, 12:40

Hexmaster skrev:
sonderling skrev:Man kan ju inte förstöra historiska platser bara för att en ond man bodde där.
Klart man kan.
Bild
tosia_91 skrev:Men hvorfor river ned huset med demonstrasjon? Han kan gjøre det stille.
Inte om det främsta syftet vore att ge politikern positiv uppmärksamhet. Det kan vara fallet här.
Ja jo kan kan man kanske och jag vet att det gjorts och görs men jag tycker endå det är fel..
Vad är det för spännande foto?
Det översta huset är väl Hitlers Berghof som bombades av RAF i krigslutet (mer förståeligt).

Det understa huset, är det Adlerhorst? Explotionen från 1952 ser så fotoshopad ut?

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rysk politiker skramlar till Hitlers hem

Inlägg av varjag » 12 november 2012, 12:54

Den lilla trevliga villan nere t.v. - var ''Haus Wachenfeld'' - hans eget ''bergsommarställe''.

Länken nedan - visar i detalj det TILL och OM-byggnader som förvandlade Haus Wachenfeld - till Berghof....

http://www.thirdreichruins.com/berghof.htm

Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Rysk politiker skramlar till Hitlers hem

Inlägg av Hexmaster » 12 november 2012, 13:43

sonderling skrev:Vad är det för spännande foto?
Bild
"Hitlers hus före och efter förstörelsen" - 1933 Wachenfelt-huset, 1938 ombyggt till pampiga Berghof, 1945 utbombat, 1952 sprängt (ser onekligen retuscherat ut men händelsen ägde onekligen rum) och jämnat med marken på det att nassarna inte skulle göra pilgrimsort av det. Idag finns där träd, gräs och stenar.

Kehlsteinhaus (ofta oriktigt kallat Adlerhorst, det är en annan sak) finns kvar än idag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kehlsteinhaus
http://en.wikipedia.org/wiki/Adlerhorst

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rysk politiker skramlar till Hitlers hem

Inlägg av varjag » 13 november 2012, 12:30

nassarna inte skulle göra pilgrimsort av det
Ja DET har ju varit mycket lyckat projekt ''på Berget''.
Den bäst upptrampade stigen i nuvarande lövskogen där bygget låg - till ett halvdussin fundamentstenar..... :D

''Zutritt Verboten'' eller ''Gefahr!'' -skyltar, har tydligen inte avskräckt ''pilgrimsmassorna'' - 8-)

Eller, som sjukhuspatienten, som steg upp en tidig morgon efter snöfall sa när han höjde gardinen:

''Ja - jag ser att det enda spåret som är upptrampat - det går till Likboden!''

Varjag

perfetto
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 oktober 2008, 13:49

Re: Rysk politiker skramlar till Hitlers hem

Inlägg av perfetto » 13 november 2012, 16:00

Tragiskt att förstöra kulturminnen överhuvudtaget, oavsett vem eller vad som huserat där.
Den "manifestationen" känns mer som en attention-whore-action än något som tillför mänskligheten något positivt.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Rysk politiker skramlar till Hitlers hem

Inlägg av Schwalbe » 13 november 2012, 18:34

Jag har för mej att nazisterna sa att Hitler vuxit upp i ett helt annat lyxigare hus för att dölja Hitlers relativt fattiga bakgrund?

Skriv svar