Jag söker efter en bild!

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Fahlvik
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 oktober 2002, 22:46
Ort: Falun
Kontakt:

Jag söker efter en bild!

Inlägg av Fahlvik » 16 februari 2003, 18:29

Nu kommer jag inte ihåg var jag sett denna bild. Allelens för många böcker har passerat mina ögon. Men jag tror att det kan ha varit en skolbok från 80-talet. Bilden har gäckat mig och jag tänkte att om det är någon som kan hjälpa mig så torde det vara någon av de vakna herrarna här på Skalman.nu (det kanske finns damer också, men jag har inte sett någon, så därför nämner jag bara herrar)

Nu över till bilden.

Den föreställer en tysksoldat under WWII. Han ingår i en exekutions patrull någonstans i det forna Jugoslavien. På bilden så har han stigit ut från ledet av sina kamrater kastar just ifrån sig hjälmen och är på väg framåt för att ställa sig bland de som skall skjutas ner.

Problemet är att jag inte hittad bilden och är osäker på om jag fabulerat ihop berättelsen ikring det hela. Snälla om det är någon som känner igen berättelsen eller har en liknade bild, hjälp mig då att undslippa tvivlets demoner.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 16 februari 2003, 19:30

Bilden existerar definitivt. Tyvärr har jag inte bilden i några av mina böcker.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 16 februari 2003, 19:34

Jag tror att DN hade bilden i en artikel för några år sedan. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så.



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 16 februari 2003, 19:37

Jag letar faktiskt också efter en bild. Det är en bild på väldigt unga tyska soldater (minst 12 säkert) i en korsu(vet inte vad en sån heter på svenska) och de flesta har öl/sprit i handen.

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 16 februari 2003, 20:04

tobbe skrev:Jag letar faktiskt också efter en bild. Det är en bild på väldigt unga tyska soldater (minst 12 säkert) i en korsu(vet inte vad en sån heter på svenska) och de flesta har öl/sprit i handen.
sånt gillar du... sprit i tjänst.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 16 februari 2003, 20:24

Fahlvik, vet exakt vilken bild du menar.

Den tyska soldaten heter Joseph Schultz och ställer sig bland leden av partisaner som ska skjutas, och han skjuts också ihjäl.
Bilden var med för vi skulle diskutera om det var rätt att offra livet för att dö med rent samvete...

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Jag söker efter en bild!

Inlägg av Stilleben » 16 februari 2003, 20:29

Fahlvik skrev:Nu kommer jag inte ihåg var jag sett denna bild. Allelens för många böcker har passerat mina ögon. Men jag tror att det kan ha varit en skolbok från 80-talet. Bilden har gäckat mig och jag tänkte att om det är någon som kan hjälpa mig så torde det vara någon av de vakna herrarna här på Skalman.nu (det kanske finns damer också, men jag har inte sett någon, så därför nämner jag bara herrar)

Nu över till bilden.

Den föreställer en tysksoldat under WWII. Han ingår i en exekutions patrull någonstans i det forna Jugoslavien. På bilden så har han stigit ut från ledet av sina kamrater kastar just ifrån sig hjälmen och är på väg framåt för att ställa sig bland de som skall skjutas ner.

Problemet är att jag inte hittad bilden och är osäker på om jag fabulerat ihop berättelsen ikring det hela. Snälla om det är någon som känner igen berättelsen eller har en liknade bild, hjälp mig då att undslippa tvivlets demoner.
Soldaten hette Joseph Schultz. Han finns på åtskilliga ställen om du letar på t.ex. Google, men uppgifterna är inte samstämmiga. Den bild du efterlyser finns på http://www.kulturtorget.nu/enface.asp

Tillägg: Bilden (och berättelsen) finns nu på http://www.kulturtorget.nu/enface.asp?id=44
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 7 gånger.

Fahlvik
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 oktober 2002, 22:46
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Fahlvik » 16 februari 2003, 22:33

Tackar samtliga i besättningen på Skalman.nu. Var ett tag rädd för att jag diktat ihop alltsammans. Särkilt tack till Stilleben som hittade bilden och till Jonteman som placerade den i sitt samanhang. Nu kan jag sova lugnt igen.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 17 februari 2003, 10:21

Den bilden hade jag i ett "etik och moral" häfte som min filosofi lärare delade ut för nåt år sedan. En mycket stark bild.

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 17 februari 2003, 13:20

på bilden ser det mer ut som han går fram tycker jag, inte kastar han av sig hjälmen o kutar fram ialla fall.

Skriv svar