hitler och skjuta folk

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem

hitler och skjuta folk

Inlägg av predator » 5 augusti 2011, 13:50

Hej

Jag undrar om någon vet om Hitler sköt någon under sin tid vid makten eller lät han någon annan göra det??

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: hitler och skjuta folk

Inlägg av Hexmaster » 5 augusti 2011, 14:32

Nej och ja.

Talar vi om samma Hitler?

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 5 augusti 2011, 15:45

Han sköt i alla fall en Schäferhund.

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 5 augusti 2011, 15:51

...och sig själv.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 5 augusti 2011, 18:13

predator skrev:Hej

Jag undrar om någon vet om Hitler sköt någon under sin tid vid makten eller lät han någon annan göra det??

Vänligen utveckla frågan, jag tror att jag har missförstått någonting här.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 5 augusti 2011, 20:37

predator skrev:Hej

Hitler, personligen, tog inte livet av någon varken före eller under WW2.

Däremot hade han som Führer och Rikskansler givetvis vittgående maktbefogenheter, dock inte så att han själv kunde döma någon till döden. Att han vid behov utövade påtryckningar beträffande detta på domstolarna och på krigsmakten är dock känt.

Det beskrives under "Fakta" koll - avrättade tyska generaler", viewtopic.php?f=6&t=33292, där de kanske mest kända fallen, 20juli-sammansvärjningen och Remagenbron nämns.

Till detta är att tillägga att han var den ende som kunde bevilja nåd åt av domstolarna dödsdömda. Där avkunnades ju mängder av dödsdomar och alltså inkom tusentals nådeansökningar till Führerns kansli. Hitler var dock var mycket restriktiv med att bevilja ansökningarna. Det belyses litet under http://www.gdw-berlin.de/b17/b17-2-netz.php , som redogör för en del domar mot deltagarna i den sovjetiska spionringen "Röda Kapellet". Det avrättades även en 22-åring och en 19-åring, trots att domstolen som dömde dem i skrivelse till Führern rekommenderat benådning.

"Adolf Hitler hat am 21. Juli 1943 persönlich die Gnadengesuche von 17 Mitgliedern der Berliner Roten Kapelle abgelehnt. Selbst das Reichskriegsgericht hat ihm empfohlen, die 22-jährige Keramikerin Cato Bontjes van Beek und die 19-jährige Schülerin Liane Berkowitz zu begnadigen. Hitler lehnt auch dies ausdrücklich ab und lässt seine Entscheidung vom Chef des Oberkommandos der Wehrmacht, Wilhelm Keitel, gegenzeichnen".

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 9 augusti 2011, 11:22

Hm...nu har tidens tand slammat igen mitt minne men jag trodde Hitler personligen hade ihjäl folk under långa knivarnas natt? (Nån Hitler biografi kan det varit Allan Bullocks som jag läste på 80-talet).

Annars hade jag nog samma frågeställning som predator innan. Hade Hitler personligen mördat folk eller sa han bara åt andra att göra det. Eller ens det, insinuerade han bara.....

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 augusti 2011, 12:45

Känner inte igen uppgiften att Hitler personligen skulle ha avrättat någon ens under de långa knivarnas natt. Om inte annat så var han för upptagen, och det fanns ju mer än gott om andra som kunde sköta det praktiska. Om han hade ihjäl någon med egna händer före Eva och sig själv så måtte det vart under första världskriget. Ifall jag inte missat/glömt bort något enstaka fall.

Jag hakade upp mig på frågans formulering, men missförstod tydligen.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 9 augusti 2011, 13:28

Hexmaster skrev:Känner inte igen uppgiften att Hitler personligen skulle ha avrättat någon ens under de långa knivarnas natt. Om inte annat så var han för upptagen, och det fanns ju mer än gott om andra som kunde sköta det praktiska. Om han hade ihjäl någon med egna händer före Eva och sig själv så måtte det vart under första världskriget. Ifall jag inte missat/glömt bort något enstaka fall.

Jag hakade upp mig på frågans formulering, men missförstod tydligen.
Aj aj, aj - jag har helt missat "De långa knivarnas natt" den 30 juni 1934 då Hitler, utan någon domstolsprocess men utan att själv avrätta någon, gav order om eller samtyckte till flertalet av avrättningarna. Allt för att hindra att Ernst Röhm med SA, som denne var chef för, tog över ledningen och makten. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5nga_knivarnas_natt

Användarvisningsbild
Hedmark
Medlem

Inlägg av Hedmark » 16 augusti 2011, 15:18

Om han inte "råkade" träffa någon under WW1 så sköt han nog ingen förutom sig själv (mänsklig), eller tog livet av. Annars tog han ju psykiskt ihjäl Geli Raubal :) Och genom sin politik ett par andra.

Skriv svar