Det finns oändligt med material om WW2 på webben!
Häromdagen träffade jag således på en tydligen rätt ny Gotlandssajt, som har mycket att berätta om bl.a. andra världskriget och där det nog kan finnas material för Skalman. Se http://www.tjelvar.se/
Jag startar varje fall här en tråd om allierade krigsfångar som från tyska fångläger lyckades fly till Sverige. Under sajtens rubrik "Utländska krigsflyktingar på Gotland 1939-45", återfinns således under "Allierade krigsflyktingar" fyra sådana. De rymde samtidigt i oktober 1943 från ett fångläger i Polen och lyckades gömma sig på en svensk båt i det tyskockuperade Gdynia. Någon dag senare kom de till Slite på Gotland.
Finns det kännedom om fler allierade krigsfångar lyckades ta sig till Sverige? Jag vill minnas att jag läst om ytterligare några i boken "Trähästen", men kanske finns det ännu fler.
Allierade krigsfångar som lyckats fly till Sverige.
Re: Allierade krigsfångar som lyckats fly till Sverige.
I Rolph Wegmanns bok "Brittiska Nödlandare 1940-1945" nämns i en tabell på sid. 205 att 13 brittiska flygare rymt från krigsfångläger i Tyskland och lyckats komma till Sverige. Närmare om detta verkar inte vara känt här, utöver det som ovan beskrivits. I den självupplevda boken "Trähästen" lyckades alltså några brittiska flygare, komma på en svensk båt (om jag minns rätt) i Stettin. Samt: I Bo Widfeldts bok "Amerikanska Nödlandare 1943-1945", i dess register, har 10 amerikanska flygare fått beteckningen POW(Germany) och alltså också lyckats rymma till Sverige. Se f.ö. i inlägget ovan angående de fyra brittiska "vanliga" krigsfångarna (alltså inte flygare) som också lyckades. Det fanns kanske fler sådana!
Det finns ytterligare intressant material på den ovan nämnda sidan http://www.tjelvar.se , som att 9 fransmän, varav 7 i tysk fångenskap, lyckades rymma och gömma sig på en svensk kolbåt i Stettin. Den kom till Visby i oktober 1943.
Det är alltså förvånande att vi, åtminstone i Sverige, har så få beskrivningar av flykterna! De kan naturligtvis inte skett med många svenska båtar p.g.a.av risken för repressalier. Om sålunda gömda passagerare upptäckts av tyskarna hade det säkerligen lett till stränga åtgärder mot båtens besättning. Inget sådant verkar dock vara känt. Möjligen har en del av krigsfångarna, kanske genom att gömma sig på fartyg dit lyckats fly till Danmark, varefter de av den välorganiserade danska motståndsrörelsen vidarebefordrats till Sverige. Så skedde med c:a 100 allierade flygare som blivit nerskjutna eller nödlandat i Danmark eller i farvattnen däromkring. Från Norge kom bl.a. genom motståndsrörelsen där 18 flygare.
Sammanlagt var det c:a 650 brittiska och över 1200 amerikanska flygare som genom krigshandlingarna kom till Sverige. Många fick beroende på krigsläget stanna här en avsevärd tid.
Det finns ytterligare intressant material på den ovan nämnda sidan http://www.tjelvar.se , som att 9 fransmän, varav 7 i tysk fångenskap, lyckades rymma och gömma sig på en svensk kolbåt i Stettin. Den kom till Visby i oktober 1943.
Det är alltså förvånande att vi, åtminstone i Sverige, har så få beskrivningar av flykterna! De kan naturligtvis inte skett med många svenska båtar p.g.a.av risken för repressalier. Om sålunda gömda passagerare upptäckts av tyskarna hade det säkerligen lett till stränga åtgärder mot båtens besättning. Inget sådant verkar dock vara känt. Möjligen har en del av krigsfångarna, kanske genom att gömma sig på fartyg dit lyckats fly till Danmark, varefter de av den välorganiserade danska motståndsrörelsen vidarebefordrats till Sverige. Så skedde med c:a 100 allierade flygare som blivit nerskjutna eller nödlandat i Danmark eller i farvattnen däromkring. Från Norge kom bl.a. genom motståndsrörelsen där 18 flygare.
Sammanlagt var det c:a 650 brittiska och över 1200 amerikanska flygare som genom krigshandlingarna kom till Sverige. Många fick beroende på krigsläget stanna här en avsevärd tid.
Jag har på biblioteket lånat boken och det rörde sig alltså mycket riktigt om tre brittiska krigsfångar som i en tunnel de grävt under en stor hopp-plint (se bild, http://hastannonser.se/Trahasten-Flykt- ... _134180128 - klicka för förstoring på den) lyckades rymma från ett fångläger beläget vid Frankfurt an der Oder(alltså vid den nuvarande gränsen till Polen). De hade bl.a. från fånglägret bra gjorda förfalskade papper. En järnvägsstation fanns i närheten och två av krigsfångarna for till Stettin. Där uppehöll de sig några dagar och kom genom de många franska krigsfångarna som arbetade i Stettin i kontakt med den franska motståndsrörelsen. Gömda i en dansk båt, som före avfärden noga kontrollerats av tyskarna, kom de först till Swinemünde och sedan till Köpenhamn. Därefter kom de rätt omgående med hjälp av den danska motståndsrörelsen över till Sverige.Stilleben skrev:-------- I den självupplevda boken "Trähästen" lyckades alltså några brittiska flygare, komma på en svensk båt (om jag minns rätt) i Stettin. ------
Den tredje krigsfången hade med tåg tagit sig till Danzig (Gdansk) och rätt snart med ett svenskt fartyg kommit till Göteborg. Hans flykt är inte närmare beskriven.
En intressant omständighet är att "förrymda krigsfångar" enligt de internationella konventionerna ej behöver interneras utan kan så fort omständigheterna det medger få återvända till "hemlandet", alltså här p.g.a. krigsförhållandena England. Så skedde här efter endast några dagar och med det engelska kurirflyget från Bromma.
Två av de tre fångar som klarade "the Great Escape" tog sig faktiskt till Sverige. Det var norrmännen Jens Müller och Per Bergsland som fick hjälp att ta sig ombord på en svensk båt i dåvarande Stettin som släppte av dem i Göteborg.
I filmen "The Great Escape" är också i slutet en scen där "Danny" och "Willie" (i filmen dock polack respektive britt om jag inte minns fel) ror ut till ett svenskt handelsfartyg och klättrar ombord.
I filmen "The Great Escape" är också i slutet en scen där "Danny" och "Willie" (i filmen dock polack respektive britt om jag inte minns fel) ror ut till ett svenskt handelsfartyg och klättrar ombord.
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Ur minnet kommer jag att tänka på fransmannen Marcel Noutary och hans självbiografiska bok Jag var Hitlers slav. Han var krigsfånge från 1940 och rymde flera gånger, varav det sista försöket lyckades.
Den folkrättsliga grunden för ovanstående är att "förrymda krigsfångar" inte kan anses kränka neutraliteten. Från ungefär mitten av 1944 började Sverige tillämpa samma synsätt beträffande flygare som hamnat på motståndarens territorium eller hav och därifrån, oftast med hjälp av motståndsrörelsen, tagit sig till Sverige. Även dessa hemsändes alltså så fort det var möjligt. Som framgår av inlägg nr 2 här rörde det sig om över 100 allierade flygare.Stilleben skrev:------------
En intressant omständighet är att "förrymda krigsfångar" enligt de internationella konventionerna ej behöver interneras utan kan så fort omständigheterna det medger få återvända till "hemlandet", alltså här p.g.a. krigsförhållandena England. Så skedde här efter endast några dagar och med det engelska kurirflyget från Bromma.