Svenska handelsfartyg vid Australien 1943

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
filldinquist
Ny medlem

Svenska handelsfartyg vid Australien 1943

Inlägg av filldinquist » 3 december 2010, 12:28

Hej,
Jag försöker hitta information om ett svensk handelsfartyg som min far åkte med i 1943. Min far, en australisk seargeant, soldat, var stationerade i Kairo och fick stanna lite längre i Egyptien efter att Singapore föll till Japanerna. Han, och några till, fick resa med ett skepp som han kommer ihåg hette äntligen LNK eller Ellen Key. När han berättade om det för många år sedan, tänkte jag direkt på namnet av den svenska författarinnan, men för några veckor sedan sa han att det kan ha varit bara LNK.
Fartyget var målade i svenska färgerna för att visa neutralitet och därmed undvika att bli beskjuten av fienden. Min far sov på en planka på däcket på nätterna under resan.
Alltså, fartyget äkte från Egyptien eller nära där till Adelaide i 1943 och jag vill få tag i information och även en bild av fartyget.
Om någon kan hjälpa vore det bra.

Philip

Amund
Stödjande medlem 2023

Re: Svenska handelsfartyg vid Australien 1943

Inlägg av Amund » 4 december 2010, 18:17

Nu blir det många OM!!! Det fanns ju ett rederi som hette Wallenco rederi som på nåt sätt hör ihop med Soja/Wallenius, och Walleniusbåtarna har ju ofta rederinamnet målat på sidorna. Kan det därför vara Wallenco som blivit "Ellen K/LNK"???
Bara en lös spekulation från mig. :)

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 4 december 2010, 21:24

Off Topic, men ett svenskt fartyg i de vattnen kan knappast annat göra än att frakta gods åt de allierade så den blå-gula målningen kan inte ha haft någon större betydelse för undvikande av angrepp.

filldinquist
Ny medlem

Inlägg av filldinquist » 10 december 2010, 23:08

Tack för hjälpen,
Jag har kollat lite mer med olika kombinationer eller bokstävar efter råd här men utan att lyckas, det får nog ta tid det här. Jag ringde min far och han sa att fartyget var inte särskilt stor alls, det var inte målade som jag trodde men det var en stor Svensk flagga på det.
Det kan nämnas att han seglade ut från Melbourne på The Mauratinia, på vägen ut från port hördes eller kändes det hur det skrapade på botten.
Fill

RRGriffon
Medlem

Inlägg av RRGriffon » 10 december 2010, 23:47

Försök få tag på ett exemplar av Sveriges skeppslista 1943, kan kanske gå via ett bibliotek. Var det ett svenskt fartyg så bör hon finnas med i den boken.

filldinquist
Ny medlem

Inlägg av filldinquist » 18 mars 2011, 09:09

Hej och tack för hjälpen.

Nu har jag varit i Oz och pratade med min far om detta på nytt och han skrev ner vad han kommer ihåg att fartyget heter.
Han skrev ELEK men han sa att det kunde har varit ALEK. Jag har nog haft det i mitt huvud som Ellen Kay eftersom hon var så välkänd. Fartyget var inte målat i svenska färgarna som jag trodde.

Jag ska försöka igen när jag har tid att hitta en bild eller information om skeppet och använder mig av anvisningar jag har fått här.

Tack igen,

Phil

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 18 mars 2011, 10:20

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 mars 2011, 12:39

Jag försöker hitta information om ett svensk handelsfartyg som min far åkte med i 1943. Min far, en australisk seargeant, soldat, var stationerade i Kairo och fick stanna lite längre i Egyptien efter att Singapore föll till Japanerna
Det skulle hjälpa mycket - om vi får veta vilket förband han tillhörde.
Det troligaste - är den australiska 9th Divison, som trots brittiska protester skeppades tillbaka till Australien i februari 1943 från Gaza. För att hjälpa till med kriget mot japanerna.

Hela divisionen - skeppades hem till Freemantle på fyra av de väldigaste trupptransportfartyg som stod till buds;
Queen Mary, Ile de France, Nieuw Amsterdam och Aquitania. Inte några snäckskal precis....

Det utesluter inte, att några eftersläntrare togs hem på andra kölar. Att det skulle ha varit ett svenskt fartyg - anser jag föga troligt. Att det förde svenska färger - uteslutet!

mvh, Varjag

filldinquist
Ny medlem

Inlägg av filldinquist » 18 april 2011, 22:57

Lite mer forskning har lett mig till en Norsk fartyg vid namn Elin K. På nätet finns två bilder att se. På sajten visas även journalen över hamnen och datum för besöken som verkar passar in rätt så bra. Skeppet byggdes i Tyskland i 1937 och blev beskjuten i mars 1943 av en tysk u-båt. Elin K då sjönk men alla i besättningen räddades av en brittisk fartyg som ingick i konvojen.

Se http://uboat.net/allies/merchants/ships/2780.html , http://www.warsailors.com/singleships/elink.html

Phil

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 april 2011, 04:33

filldinquist skrev:Lite mer forskning har lett mig till en Norsk fartyg vid namn Elin K. På nätet finns två bilder att se. På sajten visas även journalen över hamnen och datum för besöken som verkar passar in rätt så bra. Skeppet byggdes i Tyskland i 1937 och blev beskjuten i mars 1943 av en tysk u-båt. Elin K då sjönk men alla i besättningen räddades av en brittisk fartyg som ingick i konvojen.

Se http://uboat.net/allies/merchants/ships/2780.html , http://www.warsailors.com/singleships/elink.html

Phil
ELIN K rimmar ganska bra med engelskans el-en-key som i bokstavering av LNK. Men tiden haltar svårt med hans resa till Australien början av 1943........
July 2 Suez Aden July 6 Independent –
July 7 Aden Fremantle July 28 Independent –
July 28 Fremantle Adelaide Aug. 4 Independent –
...de enda resorna till Australien från Suez via Aden, Fremantle till Adelaide skedde juli-augusti 1942. Plus en från Suez till Melbourne i november-december 1942. Kanske han misstagit sig på tiden för resan och/eller debarkeringshamnen?

Varjag

Skriv svar