Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
Erik Ljungberg
Medlem

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Erik Ljungberg » 10 november 2010, 10:05

varjag skrev:
J18 skrev:HMS Salamander, HMS Britomart, HMS Hussar och HMS Jason från 1:a Minsvepningsflottiljen. NOT: Jag betraktar inte google som fusk, utan som ett slags handicap system :) Hur som helst en av de hemskaste "friendly fire" incidenter jag stött på.

J18
Grattis till J18 som hittade detta fasansfulla exempel på ''friendly fire''. Det första som slår en, är de OBEFINTLIGA kunskaperna i fartygsidentifiering hos Typhoon-flygarna. Som dock flög mycket lågt och kunde ta sig en ordentlig titt på minsveparna.

http://www.halcyon-class.co.uk/Friendly ... y_fire.htm

Varjag
Läser man artikeln du hänvisar till framkommer det att piloterna faktiskt identifierade målen som icke fientliga och meddelade. De fick, trots detta, uttryckliga order om att anfalla fartygen. Så att skälla på och idiotförklara piloterna känns lite orättvist. Det verkar som den stora missen skede inom ordergivningen och rapporteringen inom RN. Där någon glömde informera att minsveparna fick nytt operationsområde med kort varsel.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 november 2010, 10:31

Läser man artikeln du hänvisar till framkommer det att piloterna faktiskt identifierade målen som icke fientliga och meddelade. De fick, trots detta, uttryckliga order om att anfalla fartygen. Så att skälla på och idiotförklara piloterna känns lite orättvist. Det verkar som den stora missen skede inom ordergivningen och rapporteringen inom RN. Där någon glömde informera att minsveparna fick nytt operationsområde med kort varsel.
Jojo, jag har oxå läst det där......
Further, while in the air leading the Typhoons, Wing Commander Baldwin had repeatedly questioned his orders to attack what he believed to be friendly ships
Jubelidioten var W/Cdr Baldwin - mannen på platsen. Likaså varenda av hans piloter - som lydde hans order.....Nuff said!

mvh, Varjag

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 10 november 2010, 10:52

varjag skrev:
Jojo, jag har oxå läst det där......
Further, while in the air leading the Typhoons, Wing Commander Baldwin had repeatedly questioned his orders to attack what he believed to be friendly ships
Jubelidioten var W/Cdr Baldwin - mannen på platsen. Likaså varenda av hans piloter - som lydde hans order.....Nuff said!

mvh, Varjag
Möjligvis ska de anklagas för att de lydde en korkad order, inte deras bristande förmåga att identifiera fartyg.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 november 2010, 10:58

Om man är s ä k e r på att man har egna fartyg i siktet - och skjuter, är man idiot.

Bo Dahlström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Bo Dahlström » 10 november 2010, 17:06

Jag håller inte med. Det enda piloterna visste var att fartygen förde rätt flagga etc. Det förmedlade piloterna till högre ort som ändå gav order om eld. Faktum är att det kunnat vara en fientlig krigslist. Så piloterna hade faktiskt gjort det de kunde göra.

J18
Medlem

Inlägg av J18 » 10 november 2010, 20:50

En ledtråd:
pavischan.jpg
pavischan.jpg (113.17 KiB) Visad 405 gånger
Bilden visar "staden" där "minnesmärket" ligger. Bilden är tagen efter kriget.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 november 2010, 21:41

Nån del av Oak Ridge-anläggningarna????

Tankspridd
Medlem

Inlägg av Tankspridd » 11 november 2010, 08:49

Är det grafitreaktorn som efterfrågas ?

J18
Medlem

Inlägg av J18 » 11 november 2010, 12:15

Det är en gafitmodererad reaktor - tankspridd får rätt för detta. Bilden föreställer den första (B-reaktorn) av flera plutoniumproducerande reaktorer på "The Hanford site" som stället benämns.

http://en.wikipedia.org/wiki/B_Reactor

Av den stora bilden framgår att anläggningen av naturliga skäl ligger för sig själv. Under en period lär 50000 arbetare levt i ett "construction camp" i närheten !

Tankspridds fråga.

Tankspridd
Medlem

Inlägg av Tankspridd » 13 november 2010, 17:09

Jag lämnar frågan fri då jag kommer vara upptagen ett par dagar framåt

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 november 2010, 22:36

Tankspridd skrev:Jag lämnar frågan fri då jag kommer vara upptagen ett par dagar framåt
En av Tysklands mest bekanta generaler....
reträttexpert.png
reträttexpert.png (59.24 KiB) Visad 310 gånger
...han var en virtuos, vad gällde ''truppbesparande frontförkortningar'' och ''taktiska tillfälliga reträtter - till på förhand uppgjorda ställningar....''

Vem var han?, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 november 2010, 10:40

En av Tysklands mest bekanta generaler....
Om ingen känner igen hans ansikte - är det förlåtligt. Hans kändisstatus - var via hans röst i tysk radio. Där han var, vad vi idag kallar en ''spinndoktor''. Som oavsett det verkliga läget, alltid kunde sätta positiv spinn på krigsrapporterna.....
Den observante, har noterat att han bär Mannerheims Riddarkors om halsen.... :wink:

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 14 november 2010, 10:51

Generallöjtnant Kurt Dittmar?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 november 2010, 11:02

Amund skrev:Generallöjtnant Kurt Dittmar?
Visst är det ''radiogeneralen'' - Kurt Dittmar, som blev ganska ''tjenis'' med sina allerade fiender efter sammanbrottet.
Mannerheimkorset fick han som chef för 169:e Infanteridivisionen på Ishavsfronten - innan han blev radiokändis....

Amund krigar vidare, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 14 november 2010, 11:46

Tack Varjag! Jag har ju en liten förkärlek till fartygskatastrofer, det blir liksom så mycket koncentrerat lidande på en och samma gång. :( Detta fartygs öde hör nog till de värre marina incidenterna under kriget, den här gången var det inte Kalles förtjänst. :wink:

Vilket är fartyget?
Sänktes.jpg
Sänktes.jpg (20.61 KiB) Visad 281 gånger

Låst