Läser man artikeln du hänvisar till framkommer det att piloterna faktiskt identifierade målen som icke fientliga och meddelade. De fick, trots detta, uttryckliga order om att anfalla fartygen. Så att skälla på och idiotförklara piloterna känns lite orättvist. Det verkar som den stora missen skede inom ordergivningen och rapporteringen inom RN. Där någon glömde informera att minsveparna fick nytt operationsområde med kort varsel.varjag skrev:Grattis till J18 som hittade detta fasansfulla exempel på ''friendly fire''. Det första som slår en, är de OBEFINTLIGA kunskaperna i fartygsidentifiering hos Typhoon-flygarna. Som dock flög mycket lågt och kunde ta sig en ordentlig titt på minsveparna.J18 skrev:HMS Salamander, HMS Britomart, HMS Hussar och HMS Jason från 1:a Minsvepningsflottiljen. NOT: Jag betraktar inte google som fusk, utan som ett slags handicap systemHur som helst en av de hemskaste "friendly fire" incidenter jag stött på.
J18
http://www.halcyon-class.co.uk/Friendly ... y_fire.htm
Varjag
Quiz: Andra världskriget
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Re: Quiz: Andra världskriget
Jojo, jag har oxå läst det där......Läser man artikeln du hänvisar till framkommer det att piloterna faktiskt identifierade målen som icke fientliga och meddelade. De fick, trots detta, uttryckliga order om att anfalla fartygen. Så att skälla på och idiotförklara piloterna känns lite orättvist. Det verkar som den stora missen skede inom ordergivningen och rapporteringen inom RN. Där någon glömde informera att minsveparna fick nytt operationsområde med kort varsel.
Jubelidioten var W/Cdr Baldwin - mannen på platsen. Likaså varenda av hans piloter - som lydde hans order.....Nuff said!Further, while in the air leading the Typhoons, Wing Commander Baldwin had repeatedly questioned his orders to attack what he believed to be friendly ships
mvh, Varjag
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Möjligvis ska de anklagas för att de lydde en korkad order, inte deras bristande förmåga att identifiera fartyg.varjag skrev:Jojo, jag har oxå läst det där......Läser man artikeln du hänvisar till framkommer det att piloterna faktiskt identifierade målen som icke fientliga och meddelade. De fick, trots detta, uttryckliga order om att anfalla fartygen. Så att skälla på och idiotförklara piloterna känns lite orättvist. Det verkar som den stora missen skede inom ordergivningen och rapporteringen inom RN. Där någon glömde informera att minsveparna fick nytt operationsområde med kort varsel.
Jubelidioten var W/Cdr Baldwin - mannen på platsen. Likaså varenda av hans piloter - som lydde hans order.....Nuff said!Further, while in the air leading the Typhoons, Wing Commander Baldwin had repeatedly questioned his orders to attack what he believed to be friendly ships
mvh, Varjag
Om man är s ä k e r på att man har egna fartyg i siktet - och skjuter, är man idiot.
-
Bo Dahlström
- Medlem
- Kontakt:
Jag håller inte med. Det enda piloterna visste var att fartygen förde rätt flagga etc. Det förmedlade piloterna till högre ort som ändå gav order om eld. Faktum är att det kunnat vara en fientlig krigslist. Så piloterna hade faktiskt gjort det de kunde göra.
En ledtråd:
Bilden visar "staden" där "minnesmärket" ligger. Bilden är tagen efter kriget.
Nån del av Oak Ridge-anläggningarna????
-
Tankspridd
- Medlem
Är det grafitreaktorn som efterfrågas ?
Det är en gafitmodererad reaktor - tankspridd får rätt för detta. Bilden föreställer den första (B-reaktorn) av flera plutoniumproducerande reaktorer på "The Hanford site" som stället benämns.
http://en.wikipedia.org/wiki/B_Reactor
Av den stora bilden framgår att anläggningen av naturliga skäl ligger för sig själv. Under en period lär 50000 arbetare levt i ett "construction camp" i närheten !
Tankspridds fråga.
http://en.wikipedia.org/wiki/B_Reactor
Av den stora bilden framgår att anläggningen av naturliga skäl ligger för sig själv. Under en period lär 50000 arbetare levt i ett "construction camp" i närheten !
Tankspridds fråga.
-
Tankspridd
- Medlem
Jag lämnar frågan fri då jag kommer vara upptagen ett par dagar framåt
En av Tysklands mest bekanta generaler.......han var en virtuos, vad gällde ''truppbesparande frontförkortningar'' och ''taktiska tillfälliga reträtter - till på förhand uppgjorda ställningar....''Tankspridd skrev:Jag lämnar frågan fri då jag kommer vara upptagen ett par dagar framåt
Vem var han?, Varjag
Om ingen känner igen hans ansikte - är det förlåtligt. Hans kändisstatus - var via hans röst i tysk radio. Där han var, vad vi idag kallar en ''spinndoktor''. Som oavsett det verkliga läget, alltid kunde sätta positiv spinn på krigsrapporterna.....En av Tysklands mest bekanta generaler....
Den observante, har noterat att han bär Mannerheims Riddarkors om halsen....
Varjag
Generallöjtnant Kurt Dittmar?
Visst är det ''radiogeneralen'' - Kurt Dittmar, som blev ganska ''tjenis'' med sina allerade fiender efter sammanbrottet.Amund skrev:Generallöjtnant Kurt Dittmar?
Mannerheimkorset fick han som chef för 169:e Infanteridivisionen på Ishavsfronten - innan han blev radiokändis....
Amund krigar vidare, Varjag
Tack Varjag! Jag har ju en liten förkärlek till fartygskatastrofer, det blir liksom så mycket koncentrerat lidande på en och samma gång.
Detta fartygs öde hör nog till de värre marina incidenterna under kriget, den här gången var det inte Kalles förtjänst.
Vilket är fartyget?
Vilket är fartyget?