Störtad tysk vid Säve depå?
Störtad tysk vid Säve depå?
Min far, som 1950 flyttade ut till en gård i närheten av Säve depå, har för mig berättat om ett flygplansvrak som låg i närheten av hans hem. Detta vrak skulle vara ett tyskt flygplan som kraschade där någon gång under 2:a världskriget.
Min far, som är född -44, berättade att man inte fick prata om vraket, än mindre besöka platsen där det låg.
Han och kamraterna som gärna ville leka på platsen blev bortjagade av markägaren (som bodde strax intill) så fort dom närmade sig vraket.
Jag har letat i alla tillgängliga böcker samt sökt på nätet, men inte lyckats hitta någonting om detta vrak. Om det finns någon som känner till detta så får ni gärna höra av er, jag skulle gärna vilja veta mera om detta.
Kordinaterna för nedslagsplatsen borde vara ungefär 57.46.25.20N - 11.53.27.30Ö
Min far, som är född -44, berättade att man inte fick prata om vraket, än mindre besöka platsen där det låg.
Han och kamraterna som gärna ville leka på platsen blev bortjagade av markägaren (som bodde strax intill) så fort dom närmade sig vraket.
Jag har letat i alla tillgängliga böcker samt sökt på nätet, men inte lyckats hitta någonting om detta vrak. Om det finns någon som känner till detta så får ni gärna höra av er, jag skulle gärna vilja veta mera om detta.
Kordinaterna för nedslagsplatsen borde vara ungefär 57.46.25.20N - 11.53.27.30Ö
- kakmonster77
- Medlem
Re: Störtad tysk vid Säve depå?
Kikade snabbt i Hall/Lindquist:s båda böcker om F 9, och hittar ingen info kring något tyskt plan. Däremot beskrivs hur en J11 vid nödlandning på en åker utanför flottiljvakten kolliderar med en plöjande bonde med häst, varvid både hästen och bonden omkommer. Detta skall ha inträffat den 4:e maj 1943.
Just lägesbeskrivningen passar annars ganska bra med din position om jag inte har helt fel.
Annars kraschlandade en amerikansk B-24J Liberator den 2:e april 1945 vid Kalshed en bit därifrån.
//Daniel
Just lägesbeskrivningen passar annars ganska bra med din position om jag inte har helt fel.
Annars kraschlandade en amerikansk B-24J Liberator den 2:e april 1945 vid Kalshed en bit därifrån.
//Daniel
Tack för dit svar!
Far min är helt säker på var vraket stog placerat så kordinaterna är ganska precisa, det gör väl att Kalshed hamnar lite för långt bort (2-2,5 km). Det låg tidigare en gård på denna plats, och planet skall ha legat i nära anslutning till gården.
Planet skulla ha varit ganska stort och byggt av plåt, troligtvis aluminium, som var grönmålad. Det skulle dessutom vara rensat på teknik i form av motorer och instrument mm. Detta gör väl att J11:an inte är rätt plan det heller...
Möjligen skulle man kunna tänka sig att B-24:an såldes som skrot och flyttades till platsen..? Du har inga uppgifter om vad som hände med vraket?
Mvh, Magnus
Far min är helt säker på var vraket stog placerat så kordinaterna är ganska precisa, det gör väl att Kalshed hamnar lite för långt bort (2-2,5 km). Det låg tidigare en gård på denna plats, och planet skall ha legat i nära anslutning till gården.
Planet skulla ha varit ganska stort och byggt av plåt, troligtvis aluminium, som var grönmålad. Det skulle dessutom vara rensat på teknik i form av motorer och instrument mm. Detta gör väl att J11:an inte är rätt plan det heller...
Möjligen skulle man kunna tänka sig att B-24:an såldes som skrot och flyttades till platsen..? Du har inga uppgifter om vad som hände med vraket?
Mvh, Magnus
- kakmonster77
- Medlem
J11:an verkar dessutom ha lagats och tagits i tjänst igen.
B-24:an såg enligt bilderna ordentligt tilltygad ut, varvid det inte är helt otänkbart att den senare sålts som skrot?
Bilderna visar den dock tyvärr som aluminiumfärgad?
Bo Widfeldt:s böcker om nödlandare borde kanske innehålla någon info?
/Daniel
B-24:an såg enligt bilderna ordentligt tilltygad ut, varvid det inte är helt otänkbart att den senare sålts som skrot?
Bo Widfeldt:s böcker om nödlandare borde kanske innehålla någon info?
/Daniel
Enligt Widfeldts "Amerikanska nödlandare 1943-45" totalhavererade B24:an den 2.4. 1945 alldeles utanför flygfältet efter att ha eskorterats dit av svensk beredskapsjakt. Den kom närmast från Danmark, där det skulle ha deltgit i ett flyganfall men som p.g.a. dåligt väder ställdes in. P.g.a. motorproblem flög det då till Sverige. Fem av de 13 besättningsmännen skadades lindrigt vid haveriet.kakmonster77 skrev:J11:an verkar dessutom ha lagats och tagits i tjänst igen.
Bo Widfeldt:s böcker om nödlandare borde kanske innehålla någon info?/Daniel
Inte för att vara okänslig. Men flyttar man inte vrak när man hittar dom och tar hand om planer och pilot och co som ligger i om dom nu gör det?
Ja, det gjordes givetvis här också! Men ingen omkom vid den misslyckade nödlandningen, utan det fanns endast lindrigt skadade. De fick tillsammans med den övriga besättningen, framgår det av den nämnda boken, redan efter några dagars internering återvända till England. Planet såldes väl totalhavererat som det var ganska snart som skrot.predator skrev:Inte för att vara okänslig. Men flyttar man inte vrak när man hittar dom och tar hand om planer och pilot och co som ligger i om dom nu gör det?
Jag har kollat i Widfeldts "Amerikanska nödlandare" och "Tyska nödlandare" och hittade mycket riktigt B-24:an. Har scannat bilden på den och mailat den till far min, får se om han känner igen omgivningarna kanske.
Det finns ingen sammanställning om tidigare nödlandare i Sverige, alltså före 1939?
Det finns ingen sammanställning om tidigare nödlandare i Sverige, alltså före 1939?
Jag vet inte riktigt vad du åsyftar med din fråga, men boken där B24:an omnämns är alltså "Amerikanska nödlandare 1943-45". Det betyder att det första amerikanska flygplanet nödlandade här 1943. Widfeldts två andra böcker heter alltså "Brittiska nödlandare 1940-1945" och "Tyska nödlandare 1939-1945".Buspojke skrev:Jag har kollat i Widfeldts "Amerikanska nödlandare" och "Tyska nödlandare" och hittade mycket riktigt B-24:an. Har scannat bilden på den och mailat den till far min, får se om han känner igen omgivningarna kanske.
Jo, jag har alla dom böckerna men det finns ingen nödlandning eller krasch som "passar" riktigt, därför funderade jag på om det kunde vara ett äldre plan som min far pratar om. Alltså att det "tyska planet"inte hade med kriget att göra och eventuellt nödlandat före 1939...
Har en kompis som jobbar ute på Säve han skulle kolla upp det.
Tjusigt! 
Jag tror att följande namn på lokala platser kan vara av intresse för dom mer eller mindre omgärdar området där vraket låg; Granhäll, Femkanten, Furuberg och Johanneberg. Granhäll och Furuberg är kanske dom mest realistiska platserna.
Farsan bodde på Tuve Nordgård, men det ligger lite längre ifrån.
Jag tror att följande namn på lokala platser kan vara av intresse för dom mer eller mindre omgärdar området där vraket låg; Granhäll, Femkanten, Furuberg och Johanneberg. Granhäll och Furuberg är kanske dom mest realistiska platserna.
Farsan bodde på Tuve Nordgård, men det ligger lite längre ifrån.
Vad sa farsgubben nu då?Buspojke skrev:Jag har kollat i Widfeldts "Amerikanska nödlandare" och "Tyska nödlandare" och hittade mycket riktigt B-24:an. Har scannat bilden på den och mailat den till far min, får se om han känner igen omgivningarna kanske.
Nej, han kände inte igen det utan menar, som jag trodde, att detta var ett par km norröver.sheepskin skrev:Vad sa farsgubben nu då?