Militära bottennapp

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Kraxpelax
Tidigare medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 28 mars 2007, 13:26
Ort: Kraxpelax

Militära bottennapp

Inlägg av Kraxpelax » 8 januari 2009, 08:09

Vilket är Värstingen här? Mitt eget förslag är slaget vid Suomussalmi, där Röda Armen gjorde så uselt ifrån sig att man inte tror att det är sant. På finska sidan visade man taktisk kreativitet, vad var prioriterat anfallsmål? Jo, fältköken! Inte dumt. Måste tilläggas att General Vinter stod på finska sidan här. Ukrainarna vid annars förstklassiga 44:e divisionen som här kom i alldeles fel sammanhang frös helt enkelt ihjäl i betydande omfattning. (Vem bar huvudskulden, Vorosjilov? Då borde Stalin i konsekvensens namn låtit avrätta denne snarare än general Vinogradov, som mycket riktigt sköts. Den lojale dumbommen Vorosjilov är väl den minst blodbesudlade av Stalins annars nog så kapabla toppgarnityr på slutet.)

Johst
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2008, 22:35

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Johst » 8 januari 2009, 09:06

Italienarnas anfall på Grekland samt deras "offensiv" (och dess följder) in i Egypten borde platsa på 10-listan över militära fiaskon i 2 vk.
Det är iofs helt ok att gilla de västallierades krigsinsats - under förusättningen att man inte, under en enda sekund, glömmer hur dessa under fyra år villkorslöst stöttade Stalin.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3532
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Militära bottennapp

Inlägg av von Adler » 8 januari 2009, 09:25

Den italienska insatsen i Östafrika 1940-1941 tål väl också att tas upp.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Militära bottennapp

Inlägg av NIL » 8 januari 2009, 09:39

Diepperäden i augusti 1942, en lattjolajban operation som kostade tretusen människor livet.
Med världskrigsmått är väl tretusen människoliv inte så mycket men vägt mot målet med operationen så är det i mina ögon ett 24 karats bottennapp.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 18 oktober 2004, 23:44
Ort: Shitlake
Kontakt:

Re: Militära bottennapp

Inlägg av real parakeet » 8 januari 2009, 21:09

NIL skrev:Diepperäden i augusti 1942, en lattjolajban operation som kostade tretusen människor livet.
Med världskrigsmått är väl tretusen människoliv inte så mycket men vägt mot målet med operationen så är det i mina ögon ett 24 karats bottennapp.
Var inte syftet där att "testa" att anfalla en befäst hamn? De tog lärdom och utnyttjade denna kunskap några år senare när det var dags för Normandie.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 januari 2009, 21:53

Tyskarnas flyganfall mot England föll väl egentligen inte vad tyskarna önskade sig.
Kan möjligen vara ett alternativ till militära bottennapp under andra världskriget.

Stefan

Johst
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2008, 22:35

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Johst » 8 januari 2009, 22:07

Stefan Lundgren skrev:Tyskarnas flyganfall mot England föll väl egentligen inte vad tyskarna önskade sig.
Kan möjligen vara ett alternativ till militära bottennapp under andra världskriget.

Stefan
Nej, det håller jag inte riktigt med om, anfallet hade iaf till en början en strategisk plan även om underättelseunderlaget var felaktigt.

Lättjan i förberedelserna inför de italienska anfallen mot Grekland, Egypten och som nämnts i Östafrika spelar i en helt annan liga än slaget om England.
Det är iofs helt ok att gilla de västallierades krigsinsats - under förusättningen att man inte, under en enda sekund, glömmer hur dessa under fyra år villkorslöst stöttade Stalin.

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Ola Häggström » 8 januari 2009, 22:10

Singapores befästningar (mot landsidan).

Johst
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2008, 22:35

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Johst » 8 januari 2009, 22:50

Ola Häggström skrev:Singapores befästningar (mot landsidan).
Fan, den hade jag glömt, ja det platsar definitivt på 10-listan :D
Det är iofs helt ok att gilla de västallierades krigsinsats - under förusättningen att man inte, under en enda sekund, glömmer hur dessa under fyra år villkorslöst stöttade Stalin.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3797
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Militära bottennapp

Inlägg av millgard » 9 januari 2009, 10:25

Maginot-linjen.

Mordförsöken på Hitler.

Italien i största allmänhet.

Graf Spee.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Hans » 9 januari 2009, 12:28

millgard skrev:Maginot-linjen.
Fast där instämmer jag inte, det var inget fel på Maginotlinjen förutom att den var för kort. Tyskarna lyckades betvinga ett (1) fort. Det stora problemet är att den allierade ledningen inte hängde med i svängarna då tyskarna dundrade runt linjen i Ardennerna.

MVH

Hans

Johst
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2008, 22:35

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Johst » 9 januari 2009, 12:41

Hans skrev:
millgard skrev:Maginot-linjen.
...Det stora problemet är att den allierade ledningen inte hängde med i svängarna då tyskarna dundrade runt linjen i Ardennerna.

MVH

Hans
Och det berodde väl till viss del på att General Gamelin ledde franska armen från ett slott utan telefonledningar endast förlitande sig på motorcykelordonnanser.
Det är iofs helt ok att gilla de västallierades krigsinsats - under förusättningen att man inte, under en enda sekund, glömmer hur dessa under fyra år villkorslöst stöttade Stalin.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Psilander » 9 januari 2009, 12:43

De japanska ballong bombningarna av USA.

Singapores fall har redan diskuterats

Japansk ubåtskrigföring, fel prioriteringar dvs krigsfartyg istället för handelstonnage osv, fel taktik liksom att deras ubåtsjaktförmåga var ganska bristfällig och lät USN knäcka hela deras viktiga handelsflotta med små egna förluster.

nått som tål att diskuteras är annars anfallet mot Pearl Harbour, ur båda sidors perspektiv. Dels den amerikanska blåögd heten liksom japans underskattning av de strategiska effekterna liksom de strategiska missarna dvs att man inte prioriterade rätt mål.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Hans » 9 januari 2009, 12:50

Johst skrev:Och det berodde väl till viss del på att General Gamelin ledde franska armen från ett slott utan telefonledningar endast förlitande sig på motorcykelordonnanser.
Fast det undrar jag allt om det stämmer, redan under första världskriget skedde högre ledning mycket via telefon. Var har du fått uppgiften ifrån?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Hans » 9 januari 2009, 12:56

Psilander skrev:De japanska ballong bombningarna av USA.
Nu känner jag mig lite som djävulens advokat :wink:

Ett innovativt sätt att angripa en annars onåbar motståndare till ringa kostnad. Ser jag inte som ett bottennapp även om effekten var liten.

http://www.project1947.com/gfb/fugo.htm

MVH

Hans

Skriv svar