Viktora korset. Även en fråga.

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
echo one
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 6 oktober 2002, 14:22
Ort: västerås

Viktora korset. Även en fråga.

Inlägg av echo one » 20 augusti 2007, 21:01

Hej!
Här kommer en dokumentär om Viktora korset.
http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... p?t=113322

Se och njut.

Och frågan jag har är, vilken medalj av Riddarkorset och VC är den mest prestige fullast medalj man kan vinna under den tiden?
Iofs kan man ju fortafrande ta hem ett VC, men man kan ju inte vinna ett RK längre.


MvH Olle

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 20 augusti 2007, 21:19

Vet inte om det är den dokumentären jag tror det är men säger de inte att det blivit allt svårare att erhålla Victoriakorset? Hur som helst så delades färre Victoriakors än riddarkors ut under kriget vilket kanske inte är en absolut måttstock men ändå ger en indikation.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7650
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 20 augusti 2007, 22:11

D. Löwenhamn skrev:Vet inte om det är den dokumentären jag tror det är men säger de inte att det blivit allt svårare att erhålla Victoriakorset? Hur som helst så delades färre Victoriakors än riddarkors ut under kriget vilket kanske inte är en absolut måttstock men ändå ger en indikation.

mvh/ Daniel
Särskilt efter andra världskriget blev det ytterst svårt att erhålla VC, som en tid nästan bara utdelades postumt.

GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Inlägg av GL » 20 augusti 2007, 22:18

Riddarkorset fanns ju i en hel massa smaker, så ett RK med gyllene eklöv, svärd och briljanter torde ju vara mer prestigefyllt än ett VC. Under VK2 delades det ut 181 VC, men bara 159(160) RK med eklöv och svärd, så den utmärkelsen är väl mer exklusiv till antalet.

Skriv svar