Varför slutade SS vara livvakter åt Hitler?
Varför slutade SS vara livvakter åt Hitler?
Jag undrar varför SS slutade vara livvakter. Kan nån svara på det? 
- Bilagor
-
- Tyska SS.jpg (26.14 KiB) Visad 3658 gånger
Lite information om Reichssicherheitsdienst (RSD) som hade hand om detta: http://www.axishistory.com/index.php?id=3115
Välkommen till forumet förresten.
/Marcus
Välkommen till forumet förresten.
/Marcus
- Heavy_duty
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Tja... Hitler slutade som ett brinnande lik i "sin egen" trädgård. Stalin tog avsked med en stadsbegravning. Och med vetskapen om att han vunnit ett världskrig och lagt under sig halva Europa.ossian8 skrev:Någon som vet vem som va den mest framgångsrika diktatorn av Hitler och Stalin.
Är den där bilden i din första post ironiskt menad eller? Snacka om att den är missvisande om den verkligen kommer från en tysk propagandafilm (som texten antyder).
Tror alldrig SS slutade vara Hitlers livvakter (SS-män fans väl vad jag vet kvar i bunkern ända till slutet, och arrangerade tom det avslutande likbålet), men SS Liebstandarte växte sedemera (ganska så snart) ur sin roll och omformades till ett reguljärt stridande förband. Och som sådant tjänade de säkert Hitler och 3e riket bättre än som tennsoldater stående i givakt utanför rikskansliet.
Mjölner skrev:Tja... Hitler slutade som ett brinnande lik i "sin egen" trädgård. Stalin tog avsked med en stadsbegravning. Och med vetskapen om att han vunnit ett världskrig och lagt under sig halva Europa.ossian8 skrev:Någon som vet vem som va den mest framgångsrika diktatorn av Hitler och Stalin.
Är den där bilden i din första post ironiskt menad eller? Snacka om att den är missvisande om den verkligen kommer från en tysk propagandafilm (som texten antyder).
Tror alldrig SS slutade vara Hitlers livvakter (SS-män fans väl vad jag vet kvar i bunkern ända till slutet, och arrangerade tom det avslutande likbålet), men SS Liebstandarte växte sedemera (ganska så snart) ur sin roll och omformades till ett reguljärt stridande förband. Och som sådant tjänade de säkert Hitler och 3e riket bättre än som tennsoldater stående i givakt utanför rikskansliet.
Ta det lugnt, Killen är bara tio år!