Hitlers Barn (De föddes som Nazister)Göring,Hess och Himmler

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Hitlers Barn (De föddes som Nazister)Göring,Hess och Himmler

Inlägg av Mr x » 24 juli 2007, 13:09

I det senaste numret av Historisk(Nr 8 2007) finns det en kort artikel om barnen från Tredje Rikets makthavare:

Albert Speers Hilda Speer
Martin Bormann JR
Heinrich Himmler Gudrun Himmler
Joseph Goebbles Harald Quandth
Erwin Rommel Manfred Rommel
Rudolf Hess Wolf-Rüdiger Hess
Herman Göring Edda Göring
Albert Speer JR
Senast redigerad av 1 Mr x, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

Inlägg av Fältmarskalken » 24 juli 2007, 23:35

Intressant att se vad det blev av elitens barn och vilket förhållande de hade/har till sina föräldrars gärningar. Se tex. Gudrun Himmlers engagemang i "Stille Hilfe" som hjälper gamla nazister i nöd och Abert Speer jr som förträngt vad fadern gjort och säger kort att "Det var hans värld, inte min". Två ytterligheter till vilket förhållande man har till sina föräldrars gärningar under kriget.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 juli 2007, 23:55

Fältmarskalken skrev:Abert Speer jr som förträngt vad fadern gjort och säger kort att "Det var hans värld, inte min"
Albert jr var tio år när kriget tog slut. Hur skulle han kunna ta på sig hans faders gärningar, än mindre hans värld?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 juli 2007, 05:21

Enligt artikeln så tog Speers barn avstånd från vad nazisterna gjorde innan 1945 medan Himmlers dotter helt enkelt stöder det fortfarande och hon besöker gärna SS-veteranernas årliga möte i Klagenfurt varje år. Kommer inte ihåg vem det var, men han är död sedan 2001 och han stödde nazisterna under hela sitt liv.

Hilde Speer kommer inte ihåg någon av möterna med Hitler, minnesförlust eller förträngning kan man alltid diskutera.

Stefan

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 26 juli 2007, 13:31

Stefan Lundgren:

Det gick en dokumentär om Alpbert Speer för inte så länge sen, där var det även längre inspelningar med Hilde Speer. Under dok skulle jag vilja påstå att hon har drabbas av förträningar.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 26 juli 2007, 14:15

Förstår inte rubriken.

mvh/ Daniel

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 26 juli 2007, 18:36

D. Löwenhamn skrev:Förstår inte rubriken.

mvh/ Daniel
D. Löwenhamn:

I tidningen som jag ref hade de samma rubrik som jag använde, om du anser att den är felaktig så har du säkert möjlighet att ändra den.

Då tidingen hade den rubriken så tänkte jag att man kanske kan använda samma här?

Den enda skillnaden var att efter rubriken stod den även "Toppnazisterna söner och döttrar fick ärva skammen"

Men jag kände att det skulle bli för långt, där av den korta version.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2152
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 26 juli 2007, 18:42

Är det kanske bara herr avstavning som spökar?

Hitlerbarn kanske?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 juli 2007, 19:11

Jag förstod på en gång var Mr X syftade på eftersom jag också prenumera på tidskriften.
Håller nog med om att rubriken är lite felriktat, "Hitlers gudabarn" kanske, har för mig att rubriken på artikeln var nånting liknande.

Stefan

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 28 juli 2007, 08:59

Familjen Mengele driver sedan 125 år under eget namn ett företag som tillverkar jordbruksmaskiner.

http://www.mengele-agrartechnik.de/

Den nuvarande familjen Mengele är dock inte Josef Mengeles direkta ättlingar, vill minnas att han var de nuvarande ägarnas farbror. Jag tycker ändå, att bolaget är ett utmärkt exempel på, att ett nära släktskap med någon känd nazist, eller t.o.m. ökänd krigsförbrytare, inte nödvändigtvis innebär en obotlig stigmatisering.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 28 juli 2007, 11:04

I Gitta Serenys "Tyskt trauma" finns en essä ("Rikets barn") om barn och nära släktingar till framstående nazister, bl.a. Martin Bormann d.y. och Thomas Heydrich. Den förre är präst och har ägnat livet åt att öka förståelsen mellan olika religioner, medan den senare är musiker med judiska sånger som specialitet. Jag har för mig att Albert Speer Jr också är arkitekt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 juli 2007, 17:38

B Hellqvist skrev:Jag har för mig att Albert Speer Jr också är arkitekt.
Med den äran - han driver vad som skall vara ett av landets största arkitektfirmor. Man kan tänka sig hur farsan kände sig inne i Spandau, när han fick reda på att grabben vunnit internationella pristävlingar... Även farfadern var arkitekt - och hette Albert. Snacka om familjetradition.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7650
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 28 juli 2007, 18:29

Hexmaster skrev:
B Hellqvist skrev:Jag har för mig att Albert Speer Jr också är arkitekt.
Med den äran - han driver vad som skall vara ett av landets största arkitektfirmor. Man kan tänka sig hur farsan kände sig inne i Spandau, när han fick reda på att grabben vunnit internationella pristävlingar... Även farfadern var arkitekt - och hette Albert. Snacka om familjetradition.
Har för mig att han fick ett jätteprojekt från Kina där jag skulle rita en helt ny stad.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2284
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 28 juli 2007, 20:22

tyskaorden skrev:
Hexmaster skrev:
B Hellqvist skrev:Jag har för mig att Albert Speer Jr också är arkitekt.
Med den äran - han driver vad som skall vara ett av landets största arkitektfirmor. Man kan tänka sig hur farsan kände sig inne i Spandau, när han fick reda på att grabben vunnit internationella pristävlingar... Även farfadern var arkitekt - och hette Albert. Snacka om familjetradition.
Har för mig att han fick ett jätteprojekt från Kina där jag skulle rita en helt ny stad.
Vad blir Germania på kinesiska? :D

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7650
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 30 juli 2007, 12:20

cats skrev:
tyskaorden skrev:
Hexmaster skrev:
B Hellqvist skrev:Jag har för mig att Albert Speer Jr också är arkitekt.
Med den äran - han driver vad som skall vara ett av landets största arkitektfirmor. Man kan tänka sig hur farsan kände sig inne i Spandau, när han fick reda på att grabben vunnit internationella pristävlingar... Även farfadern var arkitekt - och hette Albert. Snacka om familjetradition.
Har för mig att han fick ett jätteprojekt från Kina där jag skulle rita en helt ny stad.
Vad blir Germania på kinesiska? :D
Får gräva fram den tidningsartikel det stod om denna stad :)

Skriv svar