Vad gjorde tyskarna för fel vid Stalingrad?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 16 oktober 2002, 23:45

Dalmas skrev:
Som jag skrev. Ryssarna var inte förberedda på att ha inringat hela den 6e armén. Jag har för mig att 6e armén var numerärt överlägsen de ryska trupper som inringade dem i inledningsskedet.

Dessutom. Om 6e armen återfår sin rörlighet och sitt underhåll förändras hela situationen i området. Är inte påståendet att det var nödvändigt för styrkorna i Kaukasus Hitlers bortförklaring när katastrofen i Stalingrad är ett faktum?
Att Röda Armén hade underskattat antalet tyskar (och rumäner, italienare etc) i Stalingradkitteln är en sak. Frågan är också om de ens hade räknat med att lyckas, trots de gynnsamma förhållandena.

De hade i vilket fall ett par pansararméer att gå till offensiv med. Den 6. armén var, även med normal drivmedelstillgång, en långsam och trögförflyttad armé som saknade pv-vapen i stor utsträckning.

De hade också fått möta det sovjetiska pansaret på Kalmuckstäppen, som inte är världens mest gästvänliga terräng. De hade sopats bort totalt, det hade troligen sett ut som Gulfkriget. Det fanns trots allt en anledning varför 6. armén rörde sig österut efter inringningen. I Stalingradområdet fanns mer lättförsvarad terräng och facilitieter att använda för staber, inkvartering, förbandsplatser etc. Västerut fanns en karg stäpp med arktisk vinter knackande på dörren.

/Forsberg

Användarvisningsbild
cloud
Medlem

Inlägg av cloud » 17 oktober 2002, 15:52

Fattar inte varför tyskarna inte använde sig av så många brandbomber.. Istället för att anfalla med artilleri mm

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 17 oktober 2002, 16:46

Jag har för mig att man använde sig för lite av brandbomber. Alla dessa vanliga bomber och artilleri skapade ju en terräng som var perfekt för försvarskrig. Hade de bränt ned stället kanske det hade kunnat slutat annorlunda. Jag kan ha jätte fel i detta. Men jag har för mig att jag läst det någonstans.

Micke

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 17 oktober 2002, 16:49

De hade i vilket fall ett par pansararméer att gå till offensiv med. Den 6. armén var, även med normal drivmedelstillgång, en långsam och trögförflyttad armé som saknade pv-vapen i stor utsträckning.

De hade också fått möta det sovjetiska pansaret på Kalmuckstäppen, som inte är världens mest gästvänliga terräng. De hade sopats bort totalt, det hade troligen sett ut som Gulfkriget. Det fanns trots allt en anledning varför 6. armén rörde sig österut efter inringningen. I Stalingradområdet fanns mer lättförsvarad terräng och facilitieter att använda för staber, inkvartering, förbandsplatser etc. Västerut fanns en karg stäpp med arktisk vinter knackande på dörren.
Mycket möjligt, och hade det varit efter Stalingrad - mycket troligt. Nu är det här dock före Stalingrad (som aldrig skulle ske om 6e armén bröt sig ur) och tyska armén ansågs fortfarande mer eller mindre oslagbar hos ryssarna. Ryssarna hade innan Stalingrad (och efter för den delen) inte slagit tyska armén utan en enorm numerär överlägsenhet. De tyska trupperna var 1942 dessutom oerhört överlägsna de ryska i taktiskt kunnande - särskilt i en strid som var mobil.

Vi får heller inte glömma att en 6e armé som bryter sig ur kan sätta de två ryska anfallsfronterna i ett mycket prekärt läge.

Användarvisningsbild
Desert_Fox
Medlem

Inlägg av Desert_Fox » 17 oktober 2002, 22:10

Vintern måste ha spelat en stor roll i Stalingrad. 6 armen hade inte vinterutrustning. Många dog av kylan.
Personligen tycker jag att Paulus var feg. Han kunde ha vägrat att lyda Hitlers order att slåss till siste man.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 18 oktober 2002, 10:56

Personligen tycker jag att Paulus var feg. Han kunde ha vägrat att lyda Hitlers order att slåss till siste man.
Paulus vägrade dock tillslut att följa Hitlers order? Därför tog Röda Armén 300 000 tyska soldater till fanga och en otrolig mängd tysk matriel gick förlorad för Wehrmacht. Hade inte Paulus hallit ut sa länge som han dock gjorde, sa hade allt slutat i en mycket större och omfattande tragedi för Wehrmacht nere i Kaukasusfickan, där ca 1 000 000 tyska soldater hade blivit innestängda.

Mch Andreas Wien

Användarvisningsbild
cloud
Medlem

Inlägg av cloud » 18 oktober 2002, 13:56

Tycker att tyskarna försökte anfalla för stora områden på samma gång...

De skulle Anfallt med stor styrka i mitten, sedan sprida utåt kanterna, men det är ju bara en teori

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 18 oktober 2002, 14:11

Tycker att tyskarna försökte anfalla för stora områden på samma gång...
Ett problem i början av "operation Barbarossa" var att Wehrmacht försökte omringa för stora ryska gruppformationer. Var gång när de tyska käftarna skulle slås igen bakom de (nästan) inringade ryska truppformationerna, så lyckades nästan alltid en del av de ryska trupperna att retirera genom en sk "getingmidja", för att sedan se hur Wehrmacht ännu en gång försökte omringa trupperna med en ännu större inringningsmanöver. Så höll det på för att slut bli en "för stor tugga för att kunna tuggas effektivt" från tysk sida.

Hitlers "drömscenario" var dock ett stort, förintande och avgörande inringningsslag mellan germaska och slaviska soldater, som självklart skulle sluta i tyska favör. Men om detta skulle vara praktiskt genomförbart är en annan femma, vilket även han insåg...

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Desert_Fox
Medlem

Inlägg av Desert_Fox » 18 oktober 2002, 18:49

Insåg man aldrig att blixtkrig skulle inte fungera i Ryssland? På tanke att Ryssland är rätt så stor.
Det gick ju bra i början med blixtkrig, men sen då?

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 25 oktober 2002, 21:48

1942 gick man över till ngt som kallades MotPulk. (Motorierad formation ungefär).
Pansaret åkte med artilleri och infanteriförbanden innanför sig, så att säga. Pansaret mosade preliminärmotstånd och Inf och Art avslutade.
Allt enl. den franske författaren Pierre Dupuis (Som gjorde en serieversion av VK 2 på 80-talet)

1943-44 försökte man återuppliva Blitzkrieg igen i de offensiver som man försökte sig på, men dels hade fienden lärt sig hur man hanterar en sådan attack och dels hade den stelnat till en "teori" som inte tillät flexibilitet eller avvikelser från planerna (till skillnad från originaltanken med Blitzkrieg).

Misstänker att Hitler hade endel med den utvecklingen att göra...

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 30 oktober 2002, 09:06

I Beevors Stalingrad kan du hitta en lista för november 1942.

/daniel

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 30 oktober 2002, 09:33

Boken finns i princip på alla pressbyråer. Kolla in http://www.feldgrau.com, sök på stalingrad.

mvh/ daniel

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 30 oktober 2002, 09:45

trench skrev:vet ngn var jag kan få en lista på de arméer och kårer osv som deltog i striderna vid Stalingrad -- den 6 armén, hoths pansarkår, den ungerska armén?
-WEHRMACHT-

6.ARMÉN

ARMÉENHETER: STÖRRE FÖRBAND

Granatlkastarregementen: 51., 53.
Salvpjäsregementen: 2., 30.
Artilleriregementen: 4., 46., 64., 70.
Atrilleribataljoner: 54., 616., 627., 849.
Tunga artilleribataljoner: 49., 101., 733.
Ingenjörsbataljoner: 6., 41.

IV. KÅREN (Generalöverste Jaenecke)

VIII. KÅREN (Generalen av artilleriet Heitz)

XI. KÅREN (Överstelöjtnant Strecker)

XIV. PANSARKÅREN (Generalen av pansartrupperna Hube)

LI. KÅREN (Generalen av artilleriet von Seydlitz-Kurzbach)

LUFTWAFFES MARKFÖRBAND

9. luftvärnsdivisionen (Generalmajor Pickert)

LUFTWAFFES FLYGUNDERSTÖD

4. luftflottan (Generalöverste baron von Richthofen)

VIII. FLYGKÅREN (General Fribig)

Källa: Stalingrad av Beevor sidan 426-28

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 20 november 2002, 15:49

Var han för undfallande mot Hitler. Eller fick han för lite information vid kritiska situationer för att kunna beordra trupperna att slå sig ur den pågående kniptången.
Han var väl inte tillräckligt duktig bara... Vad var han innan han blev högste befälhavare över 6. Armee, typ divisionschef eller något?

/Johan

Användarvisningsbild
Kristofer
Ny medlem

Inlägg av Kristofer » 10 december 2007, 14:03

Paulus var tidigare en duktig stabsofficer och passade också bäst som detta. Enligt vad jag har läst så var han inte alls en lika flexibel fältgeneral som Guderian eller Rommel så jag undrar hur utgången hade blivit om någon av de senare hade fått ta över rodret i ett tidigt skede. När man läser Beevors Stalingrad så får man intryck av att han inte gjorde mycket mer än väntade på bättre tider och försökte övertala Hitler :?. Det är nog iockförsig inte hela sanningen.

Skriv svar