Att Röda Armén hade underskattat antalet tyskar (och rumäner, italienare etc) i Stalingradkitteln är en sak. Frågan är också om de ens hade räknat med att lyckas, trots de gynnsamma förhållandena.Dalmas skrev:
Som jag skrev. Ryssarna var inte förberedda på att ha inringat hela den 6e armén. Jag har för mig att 6e armén var numerärt överlägsen de ryska trupper som inringade dem i inledningsskedet.
Dessutom. Om 6e armen återfår sin rörlighet och sitt underhåll förändras hela situationen i området. Är inte påståendet att det var nödvändigt för styrkorna i Kaukasus Hitlers bortförklaring när katastrofen i Stalingrad är ett faktum?
De hade i vilket fall ett par pansararméer att gå till offensiv med. Den 6. armén var, även med normal drivmedelstillgång, en långsam och trögförflyttad armé som saknade pv-vapen i stor utsträckning.
De hade också fått möta det sovjetiska pansaret på Kalmuckstäppen, som inte är världens mest gästvänliga terräng. De hade sopats bort totalt, det hade troligen sett ut som Gulfkriget. Det fanns trots allt en anledning varför 6. armén rörde sig österut efter inringningen. I Stalingradområdet fanns mer lättförsvarad terräng och facilitieter att använda för staber, inkvartering, förbandsplatser etc. Västerut fanns en karg stäpp med arktisk vinter knackande på dörren.
/Forsberg