Wittmann

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Wittmann

Inlägg av Schwalbe » 12 oktober 2002, 14:33

Jag har en fråga ang. Wittmann. Det sägs ju att hans Tiger blev utslagen i kamp med kanadensiska stridsvagnar, men när man ser bilder på vraket så har ju hela tornet slitits loss. Hade verkligen kanadensarna stridsvagnar med en sådan eldkraft att dom kunde slita loss tornet på en Tiger? Om det hade varit attackflygplan hade jag förstått det....

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Wittmann

Inlägg av MD650 » 12 oktober 2002, 15:00

Schwalbe skrev:Jag har en fråga ang. Wittmann. Det sägs ju att hans Tiger blev utslagen i kamp med kanadensiska stridsvagnar, men när man ser bilder på vraket så har ju hela tornet slitits loss. Hade verkligen kanadensarna stridsvagnar med en sådan eldkraft att dom kunde slita loss tornet på en Tiger? Om det hade varit attackflygplan hade jag förstått det....
Det beror iofs var träffen tar. Får man ambrand är det nog inget omöjlighet.
Har för mig dock att det var brittiska Sherman som hamnade i strid med W, varvid en Firefly lyckades nedkämpa honom.

Dock har brittska flygare tagit åt sig äran då man hittade skador från flyg på W:s vagn. Det troliga är de skadorna uppstått efter det att W nedkämpades.

Det finns en bok (tyvärr glömt namnet) som beskriver denna händelse med ögonvittnesskildringar från en vagnchef som deltog i anfallet. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på denna vagnchef heller, men det torde vara tillförlitliga källor ur ett källkritiskt perspektiv.

:)

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem

Inlägg av MOS 13F » 12 oktober 2002, 19:16

Var det inte vanligt att ammunitionen i vagnen exploderade vid genomslag av pansaret? Osäker på hur stora skador på vagnen det skulle kunna orsaka, men besättningen var nog ganska rökt i såfall. Nån som vet var i Tigern som ammunitionen förvarades? Eller var tänkt att förvaras, besättningarna brukade ju packa så mycket extra ammunition på alla möjliga ställen.

Schwalbe: Vore kul om du kunde posta en bild på vraket av Wittmans vagn.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 oktober 2002, 19:53

Håll till godo:

Bilagor
wit_dlc.jpg
wit_dlc.jpg (20.41 KiB) Visad 5497 gånger
witt_tur.jpg
witt_tur.jpg (15.49 KiB) Visad 5498 gånger
wittig.jpg
wittig.jpg (19.42 KiB) Visad 5490 gånger

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 12 oktober 2002, 20:51

vem är denne tyske man?

hittade ritningar på tiger tank, kanske ammot låg under början av tornet, så man fick upp dom till röret snabbt..

Bild

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 12 oktober 2002, 21:04

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 12 oktober 2002, 22:30

Hehe, där står det ju att det var flyg som jag misstänkte :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 oktober 2002, 23:13

Schwalbe skrev:Hehe, där står det ju att det var flyg som jag misstänkte :)
Men som jag skrev så finns det ögonvittnen som såg när W blev utskjuten från marken av brittiska Fireflies....

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 13 oktober 2002, 09:13

Ok, det verkar råda vissa tveksamheter om vad som egentligen hände. Fast å andra sidan är det kanske inte så konstigt om flera ville kreditera sej för att ha besegrat den store Wittmann! :?

roninn
Medlem

Inlägg av roninn » 13 oktober 2002, 09:28

En orsak att tornet ligger vid sidan skulle kunna vara (ren spekulation från min sida) är att de allierade sprängt vagnen efter det att tyskarna övergett den. Detta för att inte tyskarna vid ett motanfall skall kunna bärga den och reparera den.

Detta förfarande att göra motanfall och bärga vagnar verkar ha förekommit på östfronten, iaf i en bok jag läst och tyska stridsvagns "äss".

Boken heter Panzer Aces och är skriven av Franz Kurowski.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 13 oktober 2002, 12:13

Och att man använde samma förfarande om man förlorat en vagn och inte lyckas bärga den borde inte heller vara ovanligt. Spräng den så att fienden inte kan få användning av den. Dock tror jag inte att så är fallet med Wittmanns vagn.

/Johan

M4A3 Sherman 76mm
Medlem

Inlägg av M4A3 Sherman 76mm » 13 oktober 2002, 19:28

En Tiger kan mycket väl sprängas åt helvete utav brittiska Vic Firefly med tungstenammunition, också med vanlig pansarbrytande ammunition. Fireflyen hade en 17´pounder kanon, dvs 76.2mm och var den bästa stridsvagnen de västallierade hade tills Pershing kom. Man får aldrig glömma tungstenammunitionen. Också M4A3 Sherman 76 mm kunde blåsa en Tiger med/utan tungsten. Med tungsten kunde den dock skjuta bort en Tiger på längre avstånd.

Jag återkommer med data.

M4A3 Sherman 76mm
Medlem

Inlägg av M4A3 Sherman 76mm » 13 oktober 2002, 20:56

Nu ska vi se. Här står om 17´poundern. På 1000 m slår den igenom 231 mm pansar med tungstenammunition. Tigern hade väl som mest 110 mm pansar om jag inte minns fel.

Tigern är klart överskattad. Den var bra fram tills de allierade fick fram effektiva motmedel.

http://www.btinternet.com/~ian.a.paters ... illery.htm

M4A3 Sherman 76mm
Medlem

Inlägg av M4A3 Sherman 76mm » 13 oktober 2002, 21:01

Med andra ord så kan Firefly också "plocka" en Kungstiger. :lol:

M4A3 Sherman 76mm
Medlem

Re: Wittmann

Inlägg av M4A3 Sherman 76mm » 13 oktober 2002, 21:12

MD650 skrev:
Schwalbe skrev:Jag har en fråga ang. Wittmann. Det sägs ju att hans Tiger blev utslagen i kamp med kanadensiska stridsvagnar, men när man ser bilder på vraket så har ju hela tornet slitits loss. Hade verkligen kanadensarna stridsvagnar med en sådan eldkraft att dom kunde slita loss tornet på en Tiger? Om det hade varit attackflygplan hade jag förstått det....
Det beror iofs var träffen tar. Får man ambrand är det nog inget omöjlighet.
Har för mig dock att det var brittiska Sherman som hamnade i strid med W, varvid en Firefly lyckades nedkämpa honom.

Dock har brittska flygare tagit åt sig äran då man hittade skador från flyg på W:s vagn. Det troliga är de skadorna uppstått efter det att W nedkämpades.

Det finns en bok (tyvärr glömt namnet) som beskriver denna händelse med ögonvittnesskildringar från en vagnchef som deltog i anfallet. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på denna vagnchef heller, men det torde vara tillförlitliga källor ur ett källkritiskt perspektiv.

Har för mig att det var kanadensare med brittiska Firefly som stred med Wittmann.

http://www.actungpanzer.com hemsida står det att Firefly var kapabel att slå ut en Tiger på 800 m. Det är fel. Med tungsten så var det "ajöss" med Tigern på längre avstånd.

Skriv svar