Wittmann
Wittmann
Jag har en fråga ang. Wittmann. Det sägs ju att hans Tiger blev utslagen i kamp med kanadensiska stridsvagnar, men när man ser bilder på vraket så har ju hela tornet slitits loss. Hade verkligen kanadensarna stridsvagnar med en sådan eldkraft att dom kunde slita loss tornet på en Tiger? Om det hade varit attackflygplan hade jag förstått det....
Re: Wittmann
Det beror iofs var träffen tar. Får man ambrand är det nog inget omöjlighet.Schwalbe skrev:Jag har en fråga ang. Wittmann. Det sägs ju att hans Tiger blev utslagen i kamp med kanadensiska stridsvagnar, men när man ser bilder på vraket så har ju hela tornet slitits loss. Hade verkligen kanadensarna stridsvagnar med en sådan eldkraft att dom kunde slita loss tornet på en Tiger? Om det hade varit attackflygplan hade jag förstått det....
Har för mig dock att det var brittiska Sherman som hamnade i strid med W, varvid en Firefly lyckades nedkämpa honom.
Dock har brittska flygare tagit åt sig äran då man hittade skador från flyg på W:s vagn. Det troliga är de skadorna uppstått efter det att W nedkämpades.
Det finns en bok (tyvärr glömt namnet) som beskriver denna händelse med ögonvittnesskildringar från en vagnchef som deltog i anfallet. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på denna vagnchef heller, men det torde vara tillförlitliga källor ur ett källkritiskt perspektiv.
Var det inte vanligt att ammunitionen i vagnen exploderade vid genomslag av pansaret? Osäker på hur stora skador på vagnen det skulle kunna orsaka, men besättningen var nog ganska rökt i såfall. Nån som vet var i Tigern som ammunitionen förvarades? Eller var tänkt att förvaras, besättningarna brukade ju packa så mycket extra ammunition på alla möjliga ställen.
Schwalbe: Vore kul om du kunde posta en bild på vraket av Wittmans vagn.
Schwalbe: Vore kul om du kunde posta en bild på vraket av Wittmans vagn.
- Wolfblitzer
- Medlem
En orsak att tornet ligger vid sidan skulle kunna vara (ren spekulation från min sida) är att de allierade sprängt vagnen efter det att tyskarna övergett den. Detta för att inte tyskarna vid ett motanfall skall kunna bärga den och reparera den.
Detta förfarande att göra motanfall och bärga vagnar verkar ha förekommit på östfronten, iaf i en bok jag läst och tyska stridsvagns "äss".
Boken heter Panzer Aces och är skriven av Franz Kurowski.
Detta förfarande att göra motanfall och bärga vagnar verkar ha förekommit på östfronten, iaf i en bok jag läst och tyska stridsvagns "äss".
Boken heter Panzer Aces och är skriven av Franz Kurowski.
- Johan Elisson
- Medlem
-
M4A3 Sherman 76mm
- Medlem
En Tiger kan mycket väl sprängas åt helvete utav brittiska Vic Firefly med tungstenammunition, också med vanlig pansarbrytande ammunition. Fireflyen hade en 17´pounder kanon, dvs 76.2mm och var den bästa stridsvagnen de västallierade hade tills Pershing kom. Man får aldrig glömma tungstenammunitionen. Också M4A3 Sherman 76 mm kunde blåsa en Tiger med/utan tungsten. Med tungsten kunde den dock skjuta bort en Tiger på längre avstånd.
Jag återkommer med data.
Jag återkommer med data.
-
M4A3 Sherman 76mm
- Medlem
Nu ska vi se. Här står om 17´poundern. På 1000 m slår den igenom 231 mm pansar med tungstenammunition. Tigern hade väl som mest 110 mm pansar om jag inte minns fel.
Tigern är klart överskattad. Den var bra fram tills de allierade fick fram effektiva motmedel.
http://www.btinternet.com/~ian.a.paters ... illery.htm
Tigern är klart överskattad. Den var bra fram tills de allierade fick fram effektiva motmedel.
http://www.btinternet.com/~ian.a.paters ... illery.htm
-
M4A3 Sherman 76mm
- Medlem
-
M4A3 Sherman 76mm
- Medlem
Re: Wittmann
MD650 skrev:Det beror iofs var träffen tar. Får man ambrand är det nog inget omöjlighet.Schwalbe skrev:Jag har en fråga ang. Wittmann. Det sägs ju att hans Tiger blev utslagen i kamp med kanadensiska stridsvagnar, men när man ser bilder på vraket så har ju hela tornet slitits loss. Hade verkligen kanadensarna stridsvagnar med en sådan eldkraft att dom kunde slita loss tornet på en Tiger? Om det hade varit attackflygplan hade jag förstått det....
Har för mig dock att det var brittiska Sherman som hamnade i strid med W, varvid en Firefly lyckades nedkämpa honom.
Dock har brittska flygare tagit åt sig äran då man hittade skador från flyg på W:s vagn. Det troliga är de skadorna uppstått efter det att W nedkämpades.
Det finns en bok (tyvärr glömt namnet) som beskriver denna händelse med ögonvittnesskildringar från en vagnchef som deltog i anfallet. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på denna vagnchef heller, men det torde vara tillförlitliga källor ur ett källkritiskt perspektiv.
Har för mig att det var kanadensare med brittiska Firefly som stred med Wittmann.
På http://www.actungpanzer.com hemsida står det att Firefly var kapabel att slå ut en Tiger på 800 m. Det är fel. Med tungsten så var det "ajöss" med Tigern på längre avstånd.