Bagheera skrev:Utan bostäder är det svårt att kunna idka tung malmbrytning på orter som i princip ligger 20-tals mil från närmaste större ort.
Å andra sidan, varifrån skulle de bombat? Avståndet från England är för stort. Det fanns visserligen ett flygfält i Bardufoss i Norge, men det var för litet för tom så små flygplan som Hurricanes och låg en bra bit från närmsta hamn. Man ska inte glömma att det är logistiskt krävande att utöva strategisk bombning.
Maddog skrev:Var har du hört det? Detta är det första som jag har hört om detta.
Tror det var i Probus serie om kriget.
Maddog skrev:Och vad det gäller Flygledningsfyren... kom inte den till EFTER stalingrad? När alla normalt funtade mänmniskor nog kunde var tidvattnet var påväg?
Sartre väntade längre än till Stalingrad med att byta från Vichy till De Gaulle.
Maddog skrev:W Churchill sägs ha sagt följande citat
Churchill gillade att uttrycka sig, speciellt när han talade med pressen: bla kallade han Lenin och hans
folk för babianer som skuttade bland liken.
Till våra diplomater sa han i alla fall att Storbrittanien hade förståelse för Sveriges politik och att det inte låg i
dess intresse att vi riskerade vårt oberoende genom att provocera Hitler till att anfalla oss.
Maddog skrev:Tänk på alla konvojer från Danmark till Norge som skyddades av Svenska fartyg?
Intressant uppgift, var kommer den ifrån?
Maddog skrev:Man kan lugnt säga att Sverige var pseudo axis tills stalingrad för att sedan bli pseudo allierad.
Det kan jag inte hålla med om. Du medger ju själv i två fall att det inte är riktigt att Hitler fick allt han pekade på. Jag har angett betydligt flera, Tyska Orden har dessutom berättat att Hitler var besviken på att vi inte ställde upp i Barbarossa. Det var som du säkert vet tillräcklig orsak för Hitler att starta krig mot Jugoslavien när han kände sig lurad av dom.
Vad gäller Tysklands ekonomi före Barbarossa spelade Stalins export av olja, gummi, spannmål och legeringsmetaller betydligt större roll än vår byteshandel med järnmalm mot kol och mat.
Maddog skrev:Jag säger igen. ...
Då undrar jag nyfiket varför? Vi andra har visat på att den underliggande premissen: "att tyskarna fick allt dom ville ha" inte stämmer.