Allierade planer för skandinavien

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 12 juli 2006, 13:30

varjag skrev:OM de västallierade VERKLIGEN hade avsett hjälpa Finland behövdes ingent tjafs med 'transitotillstånd' genom
Norge och Sveige som helt tillfälligtvis passerade malmgruvorna i Gällivare och Kiruna. Den finska hamnen
vid Petsamo, Liinahamari - var öppen för landsättning av brittisk och fransk trupp när som helst. Men si - det var
in't dit dom ville - dom ville till Lapplandsgruvorna.....Varjag
Var det inte detta område som den finska armén utrymde först under vinterkriget?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 12 juli 2006, 13:33

cocteau skrev:Vad hade deras fartyg för maximal räckvidd på sitt artilleri vid de fartyg man hade kunnat tänka sig använda vid Narvik? Om dom nu vågade sig längst in i Rombaken så är det ju ganska precis 9 km till den punkt där Malmbanan korsar gränsen, 9.5 kilometer till stationen Riksgränsen och 32.5 kilometer till Björkliden. Ingen väg, järnväg där fienden kontrollerar energin, hur långt utanför täckningen av indirekt eld törs man gå?
Intressant fråga....jag tror inte man hade riskerat slagskepp in i Rombaksfjorden. Men 15-tumskanoner, även om
dom tvingats skjuta i 'uppförsbacke' s.a.s. - hade kunna nå in på svenskt terrirorium - men inte långt innanför. Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 12 juli 2006, 13:38

cocteau skrev:
varjag skrev:OM de västallierade VERKLIGEN hade avsett hjälpa Finland behövdes ingent tjafs med 'transitotillstånd' genom
Norge och Sveige som helt tillfälligtvis passerade malmgruvorna i Gällivare och Kiruna. Den finska hamnen
vid Petsamo, Liinahamari - var öppen för landsättning av brittisk och fransk trupp när som helst. Men si - det var
in't dit dom ville - dom ville till Lapplandsgruvorna.....Varjag
Var det inte detta område som den finska armén utrymde först under vinterkriget?
Nej - finnarna 'utrymde' mycket lite utan strid....och genom vilken hamn tror du Sverige fick sina amerikanska
flygplansleveranser 1940???? Liinahamari - och på lastbilar över Ishavsvägen - Varjag

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 12 juli 2006, 14:00

varjag skrev:Vad hade britterna i bombflygsväg 1940 som hade räckvidden att från baser i Skottland kunna bomba runt Kiruna?

Den frågan kan besvaras med ett enda ord;

Zilch!
FURIOUS - GLORIOUS och Stringbags ?
Eller om man ska minera Luleås hamn, ett av förslagen jag har läst om, så kan man använda Sunderlands.

Det svenska lufttrycket norr om Barkaby och Frösön var ju minimalt.
Men var inte Engelska flyget extremt långräckviddigt i förhållande till alla andra parametrar i början av kriget?
Hampends flög till Murmansk, därför det ligger en Hampend i ett svenskt fjällsjö.
Men om och med vilken bomblast man hade och om man kom både till Luleå och tillbaka till Shetlands ska vara osagt.


Alla Andra frågorSomJagTarIEnSmäll:

Som Hans säger så är det svårt att stoppa en järnväg men det är enklare att stoppa järnmalm än styckegods.
Och vi pratar om vikt&volym långt bortom vanlig militär logistik. Några 100 000 ton i månaden,
från minnet så tror jag det var 600 000 ton lastade i Luleå i Juni 1940, ett rekord som inte slogs före sextiotalet.
(Dvs enklare att försöja ett antal divisioner än ett anrikningsverk via skadade järnvägar)

Och som någon sa- Porjus måste vara den svagaste länken, vilket överskott fanns på starkströms "aggregat" (eller vad det heter/hette) hade man i Sverige??


RN Minerade utan för VestFjord den 8:e april, att dessutom gå in och förstöra järnvägen med artilleri var nog bara oförskämt mot norrmännen, räckvidden var i alla fall under 40 km.

Ang. tysk hjälp:
Flygvapnet hade gjort mycket för att få JU87 och ME109 medan Regeringen hade gjort mycket för att hålla tysken ute..


Cheerio.
/John T

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 12 juli 2006, 20:29

varjag skrev:Vad hade britterna i bombflygsväg 1940 som hade räckvidden att från baser i Skottland kunna bomba runt Kiruna?

Den frågan kan besvaras med ett enda ord;

Zilch!
Britterna byggde ett militärt flygfält på Färöarna 1940 som ligger något närmare än flygfälten i Skottland så hade britterna inga plan som nådde malmfälten därifrån?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 13 juli 2006, 00:37

wreezig skrev:
varjag skrev:Vad hade britterna i bombflygsväg 1940 som hade räckvidden att från baser i Skottland kunna bomba runt Kiruna?

Den frågan kan besvaras med ett enda ord;

Zilch!
Britterna byggde ett militärt flygfält på Färöarna 1940 som ligger något närmare än flygfälten i Skottland så hade britterna inga plan som nådde malmfälten därifrån?
Jag tror faktiskt att 'närmaste punkten' hade varit på Shetland, snarare är Färöarna. De 'längsta benen' i Bomber Command
vid den tiden var nog A.W. Whitley - men även en 'Wimpy' hade nog funnit Kiruna ett mycket avlägset mål......Varjag

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 13 juli 2006, 09:25

JohnT skrev:RN Minerade utan för VestFjord den 8:e april, att dessutom gå in och förstöra järnvägen med artilleri var nog bara oförskämt mot norrmännen, räckvidden var i alla fall under 40 km.
Jag såg nog skeppsartilleri som ett sätt att understödja en invasion längs malmbanan, Inte att förstöra den.
varjag skrev:Jag tror faktiskt att 'närmaste punkten' hade varit på Shetland, snarare är Färöarna.
Om google earth mäter storcirkelrutter på ett riktigt sätt så är avstånden som följer:

Shetlandsöarna - Kiruna: 1320 km
Färöarna - Kiruna: 1410 km
Nord östra Skottland - Kiruna: 1650 km

Det verkar också som att man hade norsk redundans på elmatning av både Svenska och Norska sidan av Malmbanan / Ofotenbanan från och med 1932-10-04.
Kraftverket ligger vid Traeldal på norra sidan om Rombaksfjorden och syns tydligt från järnvägen.
...
Provningarna började under september 1932. Den 22 september matades Ofotbanan för första gången från det nya kraftverket. Dygnet 4 oktober upprätthölls hela trafiken mellan Narvik och Luleå med kraft från Nygårdsverket.
(Källa: http://www.historiskt.nu/normalsp/state ... sgr_2.html)

Om det fanns mer matningspunkter och mer produktionsanläggningar för elenergi som man kunde mata på Malmbanan 1940 verkar oklart. Kanske någon sitter
på mer information om detta. Men följande står klart:
  • Malmbanan hade (iallafall delvis) redundans för energimatningen.
    Produktionsanläggningar för att driva hela malmbanan fanns på norsk mark.
Frågan är ju hur förberedd för att förstöra den norska matningen var.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 13 juli 2006, 12:24

Tack cocteau - för de faktiska siffrorna.....

"""Om google earth mäter storcirkelrutter på ett riktigt sätt så är avstånden som följer:

Shetlandsöarna - Kiruna: 1320 km
Färöarna - Kiruna: 1410 km
Nord östra Skottland - Kiruna: 1650 km """

jag gör som Stalin - sätter en stickpassare på jordgloben... :roll:
Men alla tre distanserna översteg klart RAF's förmåga 1940, t.o.m. den kortaste -
skulle från sydengelska baser föra nästan till Warzawa....Varjag

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 14 juli 2006, 13:53

Ska man tolka det som så att England och Frankrike tvekade på sin förmåga att kunna ockupera Malmfälten. Och att därför Tyskland han före med att ockupera Norge. Det räckte ju för dom.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 14 juli 2006, 17:51

cocteau skrev:Ska man tolka det som så att England och Frankrike tvekade på sin förmåga att kunna ockupera Malmfälten. Och att därför Tyskland han före med att ockupera Norge. Det räckte ju för dom.
De Brittiska övervägandena var i huvudsak Halifax & Chamberlain som oroade sig för att angripa neutrala stater.
Dels rent moraliskt men även USA's syn på de krigförande. Om De allierade började anfalla småstater, hur skulle FDR kunna säga att det gällde att hjälpa demokratierna?

Två eminenta böcker i ämnet finns nu på svenska:
Kersaudy's Churchill mot Hitler - Norge 1940: Den ödesdigra segern.
Den har ett fokus just på diskussionerna på den högsta Allierade nivån.

Och Karl Axel Gemzell "Vänskap och politik: Aspekter på de engelsk-svenska relationerna under det andra världskriget"
Som till stor del handlar om hur Svenskar försökte påverka de Brittiska beslutsfattarna, ofta på ett väldigt personligt plan.Utgiven av Historielärarnas förening - http://historielararnas.se/index.php?page_id=3


Sedan till din ursprungliga fråga,
Allierade förbands krigsduglighet i Lappland.
Tja - fransmännen gick in tillsammans med norrmännen i Narvik, Britterna stod bakom och sorterade logistiken.
Så 3 franska bergsjägardivisioner med flygunderstöd borde kunna vara ett riktigt hot, framför allt om alternativet för Sverige vore att bli allierade med tyskarna. Fast det skulle mycket till för att dom skulle erövrat gällivare före 17:e Juni 1940
om svenskarna hade två fördelningar, två pansartåg mm..

När vi pratar om avstånd så är ju det inget statiskt, dåtidens bombplan var ju byggda för gräsflygfält.
Så att de Allierade skulle kunne erövra Baudufoss och sedan lägga malmbanan under eld är enligt mitt förmenande troligt.
I alla fall tills Me109'or dök upp i Luleå, förhoppningsvis Svenska Me109'or.

När det gäller att bedömma de Allierades insatser i Norge så var mycket beroende på faktorer som inte hade är gilltigt om de får jobba på förhand och bara ha Svensk-Norska flygvapnen som motståndare.

Mvh
/John T.

Skriv svar