hur sjutton ska vi då kunna hjälpa dig??Mackan L skrev:Det är en liten pjäs jag pratar, som jag sagt, inget stort pansartåg eller en jättekanon.
Någon form av pansarvärn-/lätt artilleri-pjäs är det som härjar i mitt minne.
Det är inte så stor idé att släng upp bilder på kanoner kors och tvärs eftersom jag med
all säkerhet inte kommer känna igen själva pjäsen.
Foto av tysk kanon i Karlstad
gunship skrev:hur sjutton ska vi då kunna hjälpa dig??Mackan L skrev:Det är en liten pjäs jag pratar, som jag sagt, inget stort pansartåg eller en jättekanon.
Någon form av pansarvärn-/lätt artilleri-pjäs är det som härjar i mitt minne.
Det är inte så stor idé att släng upp bilder på kanoner kors och tvärs eftersom jag med
all säkerhet inte kommer känna igen själva pjäsen.
Mackan L skrev:Hej allihop.
Det är så att jag vill minnas att jag i NWT (nya wermlandstidningen) för ett antal år sedan såg en bild föreställande ett tåg vid Karlstads järnvägsstation bärade tysk trupp. På bilden så man någon typ av pjäs, antagligen pansarvärn eller artilleri. Min fråga är om det är någon som råkar ha denna bild?
Förlåt om jag lät otrevlig det var inte meningen!
Att slänga ut bilder på kanoner som visar stora kanoner (eller små) eller liknande på någon järnväg ger inte så mycket.
Däremot foton av tåg bärandes någon form av pjäs (på ett av sina släp) stående vid en järnvägsstation. Pjäsen var f ö inte så jättestor, kanske skulle lagt till det i mitt första inlägg.
Det är som sagt en specifik bild jag söker.
Läste tråden och kom på två detaljer som kan vara till hjälp, för kanske 10-15 år sedan var det en utställning om beredskapstiden på Värmlands museum i Karlstad, är hyfsat säker på att det fanns några foton på tyska kanoner på öppna järnvägsvagnar i Karlstad.
Har också för mig att jag sett ett filmklipp där ett tåg med tysk krigsmateriel rullar över järnvägsbron vid musikskolan. Dock är jag osäker på när denna bro byggdes.
Hoppas detta kan vara till hjälp!
Har också för mig att jag sett ett filmklipp där ett tåg med tysk krigsmateriel rullar över järnvägsbron vid musikskolan. Dock är jag osäker på när denna bro byggdes.
Hoppas detta kan vara till hjälp!
- Fältmarskalken
- Medlem
Ett besök på Beredskapsmuseet i Koppom kanske kan hjälpa. De kanske vet något om bilden du söker efter. Man har på museet en fotoutställning från beredskapstiden.
http://medlem.spray.se/jarnskog/
http://medlem.spray.se/jarnskog/