Nazisternas syn på de slaviska folken

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Calypze
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 9 oktober 2004, 18:39
Ort: Stockholm

Nazisternas syn på de slaviska folken

Inlägg av Calypze » 16 juni 2006, 18:55

Vad jag har läst här så verkade sovjetiska soldater inte ha några problem med att ge upp. Det är ju inte märkligt, de beundrade knappast Stalin (det verkar som om Stalin är mer beundrad av dagens ryssar än av hans samtida), de var tvingade ut i kriget, blev skjutna om de retirerade.

Men hur behandlades de sovjetiska soldater som kastat in handduken och överlämnat sig till Tyskland? Hitler såg väl slaverna som underlägsna germanerna, eller är det en skröna?

-------------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT: Ny diskussionstråd har avknoppats från "Sovjetiska soldaters motivation".

- B. Hellqvist

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 16 juni 2006, 19:02

Hitler såg väl slaverna som underlägsna germanerna, eller är det en skröna?

Det var i och för sig länge sedan jag läste ''Mein kampf'' men det är så vitt jag kan minnas ingen skröna.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1946
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 16 juni 2006, 20:17

Hitler såg väl slaverna som underlägsna germanerna, eller är det en skröna?
kort inflikning här bara.

Hitler hade ju inga problem att samarbeta med vare sig kroater, slovaker eller bulgarer, och de är ju slaviska folk.
Med t ex polacker kunde han inte tänka sig något samarbete alls.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 16 juni 2006, 20:19

Hitler hade ju inga problem att samarbeta med vare sig kroater, slovaker eller bulgarer, och de är ju slaviska folk.
Det hade väl mer att göra med att man förbisåg ideologiska motiv, eftersom man helt enkelt behövde fler soldater?

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1946
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 16 juni 2006, 21:11

Det hade väl mer att göra med att man förbisåg ideologiska motiv, eftersom man helt enkelt behövde fler soldater?
Men hur starka var då de ideologiska motiven? Tog tyskarna verkligen så lättvindigt på sin fasta övertygelse att slaverna var underlägsna?
Visst påtvingades slovakerna att samarbeta med Tyskland, men 1939 var väl ändå behovet av soldater inte så trängande.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 16 juni 2006, 21:33

Nej, 1939 var, som du sade förmodligen inte behovet av soldater så trängande, utan det var troligtvis de högre partipamparna som manade på den antislaviska stämningen, eftersom man var helt övertygad om att man skulle vinna kriget.
Den gemene soldaten tror jag inte brydde sig så mycket om sin diktators motiv, utan var nog mer intresserade av att överleva vad man trodde skulle bli en kortvarig konflikt.

Calypze
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 9 oktober 2004, 18:39
Ort: Stockholm

Inlägg av Calypze » 16 juni 2006, 23:30

Med t ex polacker kunde han inte tänka sig något samarbete alls.
Det tvivlar jag på. Jag kommer ihåg att när jag gick i skolan så såg vi nån film om andra världskriget, och då berördes erövringen av Polen lite djupare. Tydligen ansåg nazisterna att vissa polacker var ariska nog för att ingå i det framtida ariska storriket så de skulle assimileras. I filmen visades kort hur någon ungdom i Hitler Jugend lärde en liten polsk flicka att läsa.
Tog tyskarna verkligen så lättvindigt på sin fasta övertygelse att slaverna var underlägsna?
Det beror på ifall tyskarna ville ha deras länder i slutändan. I så fall så hade man kanske förråt dem i ett senare skede som man förrådde Sovjet. Eller så var man inte efter deras länder, utan man hade helt enkelt olika intressesfärer. Ungefär som förhållandet mellan Tyskland och Japan. Hitlers sfär var ju Europa, japanernas östra Asien.

Och hur behandlades sovjetiska soldater som gav upp till tyskarna? Var det nån skillnad på hur olika sovjetiska desterörer/fångar behandlades? Kan tänka mig att vita ryssar fick bättre behandling än t.ex personer från de centralasiatiska distrikten.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 16 juni 2006, 23:38

I filmen visades kort hur någon ungdom i Hitler Jugend lärde en liten polsk flicka att läsa.
Intressant. Vet du om det var seriöst eller om det var ett ''spel för gallerierna''?
Jag undrar förresten om inte jag också sett den sekvensen på Discovery Channel...En ca 7-10 årig flicka och en pojke(eller ungdom) som står med ena knäet i marken och hjälper henne läsa i en bok?

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem
Inlägg: 793
Blev medlem: 22 december 2004, 19:05
Ort: Södertälje

Inlägg av Ferocius » 16 juni 2006, 23:57

Andreas K skrev:
I filmen visades kort hur någon ungdom i Hitler Jugend lärde en liten polsk flicka att läsa.
Intressant. Vet du om det var seriöst eller om det var ett ''spel för gallerierna''?
Jag undrar förresten om inte jag också sett den sekvensen på Discovery Channel...En ca 7-10 årig flicka och en pojke(eller ungdom) som står med ena knäet i marken och hjälper henne läsa i en bok?
Guido Knopp nämner samma fenomen i sin SS- Ondskans mäktiga redskap. De polska barn som ansågs tillräckligt ariska/värdiga togs om hand av tyskarna, och placerades i många fall i tyska familjer för att germaniseras. Var han i sin tur har fått denna fakta ifrån är ju lite lurigt att veta, eftersom hans notsystem är lite lätt icke-existerande.
Senast redigerad av 1 Ferocius, redigerad totalt 17 gånger.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 17 juni 2006, 00:03

Ja, Guido är ju känd för sitt obönhörliga notsystem... :wink:
Är det någon som vet vad tyskarna hade för kriterier när de ''valde ut'' de tillräckligt ''ariska'' polackerna?

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1946
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 17 juni 2006, 09:41

Det tvivlar jag på. Jag kommer ihåg att när jag gick i skolan så såg vi nån film om andra världskriget, och då berördes erövringen av Polen lite djupare. Tydligen ansåg nazisterna att vissa polacker var ariska nog för att ingå i det framtida ariska storriket så de skulle assimileras. I filmen visades kort hur någon ungdom i Hitler Jugend lärde en liten polsk flicka att läsa.
Den lilla polska flickan du syftar på var i själva verket en volksdeutsche, dvs, folktysk. Alltså hade hon tyska rötter.
Runt omkring i Polen stängdes tusentals grund- och gymnasieskolor för etniska polacker efter nederlaget i september 1939.

Jo då, Knopp har rätt, cirka 200 000 polska barn rövades bort från sina föräldrar. Men det var barn från vad tyskarna ansåg vara forna tyska områden, dvs från områdena kring Poznan (Posen) och Slask (Schlesien) och Gdansk (Danzig).
Alltså kom barnen från familjer som nazisterna ansåg hade umgåtts tillräckligt länge med tyskar och anammat "tysk" kultur.
Det beror på ifall tyskarna ville ha deras länder i slutändan. I så fall så hade man kanske förråt dem i ett senare skede som man förrådde Sovjet.
Men varför upprättades aldrig en polsk marionettregering då, som i Slovakien eller Kroatien? Vilken skillnad var det mellan dessa slaviska folk?

Att nazisterna betraktade slaverna som underlägsna har man blivit itutad i skolan. Det handlade om andra saker. Om nazisterna hade drivits av sina ideologiska motiv så skulle de aldrig ta emot några slaviska soldater överhuvudtaget. Jämför med hur det judiska folket behandlades, där var det aldrig tal några överseenden, där snackar vi ideologiska motiv.

Jag är inte mycket för att jämföra lidande men den nazistiska ockupationen av Polen var t ex hårdare än den i Tjeckoslovakien, trots att båda länderna beboddes av slaviska folk. Anledningen var en hets mot polacker, inte för att dem var slaver utan just polacker.

Exakt hur många polacker som skrev på att bli folktyskar vet man inte, men säkert ett par hundratusen. Visserligen blev villkoren inte speciellt bättre och de polska folktyskarna fick aldrig tyskt medborgarskap, men det allra värsta förtrycket försvann. Det var just polskheten som nazisterna ville åt, inte slaviskheten.

Förstår ni vad jag vill åt, för jag är inte säker att jag själv gör det :)

Men mina inlägg är ju helt OT, ny tråd kanske...

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 17 juni 2006, 16:47

stanislav skrev:
Men varför upprättades aldrig en polsk marionettregering då, som i Slovakien eller Kroatien? Vilken skillnad var det mellan dessa slaviska folk?
Kroatiska Ustasja påstod sig vara ett germanskt folk skilt från dom slaviska serberna , även bosnierna betraktades som muslimska kroater.
Slovakien ingick tillsammans med Kroatien i det tyskdominerade Österrike-Ungerska kejsardömet så tyskarna antog kanske att dom fortfarande skulle vara lojala mot sina historiska allierade.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 17 juni 2006, 16:49

stanislav skrev:
Men mina inlägg är ju helt OT, ny tråd kanske...
Starta gärna en ny tråd i ämnet.
:)

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1946
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 17 juni 2006, 18:09

Slovakien ingick tillsammans med Kroatien i det tyskdominerade Österrike-Ungerska kejsardömet så tyskarna antog kanske att dom fortfarande skulle vara lojala mot sina historiska allierade.
Före första världskrigets slut var södra Polen införlivat med Österrike-Ungern, medan de västra tillhörde Tyskland.
Det var just dessa västra delar som nazisterna utsatte för en omfattande germanisering.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7650
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 17 juni 2006, 22:19

Calypze skrev:
Och hur behandlades sovjetiska soldater som gav upp till tyskarna? Var det nån skillnad på hur olika sovjetiska desterörer/fångar behandlades? Kan tänka mig att vita ryssar fick bättre behandling än t.ex personer från de centralasiatiska distrikten.
Man kan överlag säga att sovjetiska krigsfångar behandlades avsevärt sämre än tillfångatagna västallierade och ett stort antal dog i fångenskapen. Dock anmälde sig många som Hiwis (Hilfswillige) vilka tjänstgjorde i Wehrmacht som understödspersonal. Dessa var ofta uppskattade av sina tyska överordnade och det hände att de stred tillsammans med tyskarna under reträtterna i slutet av kriget. De visste naturligtvis att inget gott väntade dem om det tillfånga togs av sovjettrupperna i vilkas ögon de var förrädare, även om de endast blivit Hiwis för att överleva.

Skriv svar