Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 11 juni 2006, 12:18

varjag skrev:1) Varför belade han ubåtsflottan med avseglingsförbud ?
2) När - kom avseglingsförbudet - och när - hävdes det ?
3) Vilka var de två 'förbättringarna' - på vilka amiralen väntade ?
1. Till följd av oacceptabelt höga förluster.
2. Hösten 1942?
3. Snorkeln och pålitligare torpeder

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 11 juni 2006, 12:28

varjag skrev:Tack Zeta - det var en väldigt stilig mössa! Man kan förlåta U 95's utkikar - det SISTA de väntade hitta
i skumrasket, var väl en Holländsk ubåt......
Vi håller oss kvar i samma bransch. Amiral Dönitz skoningslösa krig mot konvojerna - avbröts under nästan en
hel månad - med ett 'Auslaufsverbot' (avseglingsförbud) för ALLA ubåtar, inkl. de som under förbudet inlöpte till
baserna. Han ville invänta ett par förbättringar - innan han återupptog konvojkriget.......frågorna:
1) Varför belade han ubåtsflottan med avseglingsförbud ?
2) När - kom avseglingsförbudet - och när - hävdes det ?
3) Vilka var de två 'förbättringarna' - på vilka amiralen väntade ?
.../Varjag
1) Oacceptabla förluster.

2) Jag är så gott som säker på att det var under 1943. Jag gissar på maj -43.

3) Snorkeln tror jag inte det var för tyskarna trodde inte på snorkeln förrän sent i kriget när det var för sent. Dom hade för övrigt snorkelntekniken redan 1940 när de invaderade Holland och fann en holländsk ubåt med snorkel. Jag gissar därför på bättre radarvarnare och på förbättringar av kryptotekniken och Enigmamaskinen (eftersom Dönitz misstänkte att kodmeddelandena dechiffrerades av de allierade).

/Per

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 juni 2006, 12:46

Både Anton och Perman har rätt på 1) - oacceptabla förluster...utan förstärkande av ubåtarnas stridskraft.
Året - var 1943, men ett bra tag efter 'katastrofala maj' (som man hoppades varit en tillfällighet, de följande
sommarmånaderna visade att så INTE var fallet).
Perman har rätt om radarvarnaren - den som finns i mil.tek.-quizzen......
Anton tangerar 'det andra' - som gäller torpeder, av en ny typ. De första båtarna som gick ut efter hävandet
av avseglingsförbudet - fick vardera fyra stycken sådana......./Varjag

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 11 juni 2006, 13:11

varjag skrev:Både Anton och Perman har rätt på 1) - oacceptabla förluster...utan förstärkande av ubåtarnas stridskraft.
Året - var 1943, men ett bra tag efter 'katastrofala maj' (som man hoppades varit en tillfällighet, de följande
sommarmånaderna visade att så INTE var fallet).
Perman har rätt om radarvarnaren - den som finns i mil.tek.-quizzen......
Anton tangerar 'det andra' - som gäller torpeder, av en ny typ. De första båtarna som gick ut efter hävandet
av avseglingsförbudet - fick vardera fyra stycken sådana......./Varjag

Då gissar jag på september resp. oktober -43 på 2:an. På 3:an gissar jag på Zaunköning, en målsökande torped som i sin tur var en förbättring av Falke som introducerades i mars -43, samt på radarvarnaren Wanze (som redan nämnts i militärteknikquizzen).

/Per

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 juni 2006, 13:20

Javiss Perman - var det 'Zaunkönig' - den akustiska torpeden som var 'den andra'.
Avseglingsförbudet kom den 2:a agusti 1943 och den första gruppen ubåtar, utrustade med
FuMB-9 Wanze och fyra Zaunkönigtorpeder var - avseglade den 29-31 augusti. Din fråga....Varjag

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 11 juni 2006, 14:23

varjag skrev:Javiss Perman - var det 'Zaunkönig' - den akustiska torpeden som var 'den andra'.
Avseglingsförbudet kom den 2:a agusti 1943 och den första gruppen ubåtar, utrustade med
FuMB-9 Wanze och fyra Zaunkönigtorpeder var - avseglade den 29-31 augusti. Din fråga....Varjag
Å jag som är så dålig på WWII... :D

Ok, skyll er själva :wink:
Som jag nämnt tidigare så sänkte de tre största finska ubåtarna av Vetehinen-klassen tre ryska ubåtar under slutet av 1942 medelst torpeder och ramning, men i övrigt så åstadkom just dessa inte så mycket (bortsett från några mindre fartyg som sänktes eller skadades av minor som utlagts av dessa ubåtar). Däremot så nådde en av de övriga finska ubåtarna en större seger tidigt under fortsättningskriget. Då är mina frågor följande:

1) Vilken seger talar jag om här?

2) Vilken finsk ubåt var involverad?

3) Vad är det som skiljer denna finska ubåt från de övriga finska ubåtarna som opererade under andra världskriget? (Jag menar inte tekniska spec här)

4) Vad betyder det finska namnet på denna ubåt?

/Per

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 11 juni 2006, 15:49

Perman skrev:

3) Vad är det som skiljer denna finska ubåt från de övriga finska ubåtarna som opererade under andra världskriget? (Jag menar inte tekniska spec här)

/Per
1. Sänkningen av Vyborg

2. Vesikko

3. Var prototypen till de tyska II-klass ubåtarna???

4. Mink

Vesikko är f.ö. den enda finska ubåten som finns kvar. Är museum på Sveaborg

/CvD

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 11 juni 2006, 21:38

CvD skrev:
Perman skrev:

/Per
1. Sänkningen av Vyborg

2. Vesikko

3. Var prototypen till de tyska II-klass ubåtarna???

4. Mink

Vesikko är f.ö. den enda finska ubåten som finns kvar. Är museum på Sveaborg

/CvD
Bingo! Helt rätt på alla frågor, eftersom det var just att Vesikko är den enda finska ubåten som finns bevarad idag som var rätt svar på fråga nr 3.
Här är vad den utmärkta sajten "Finnish Navy in World War II" skriver om sänkningen av ryska Vyborg:
The first successful torpedo attack was done by Vesikko on 3.7.1941. The boat sunk 3900-ton merchant ship Vyborg east from Suursaari. This was also to be the largest ship sunk by Finnish submarines. Vesikko sailed 2.7. from Kotka towards Haapasaaret island group and dived at 20.47. The boat sailed in periscope depth passed west Someri island and arrived to area southwest from Lavansaari. The bright summer night passed without incidents. The return trip started 07.30 on the morning of 3.7. At about 10 o'clock an enemy patrol boat was seen in southwest and at about midday several smokes in southeast. At 12.50 the commander, Lieutenant-Commander Aittola, saw through periscope a large grey merchant vessel. The attack position was good: distance 700 m, speed 12 knots, shooting angle 75o. At 13.25 the commander fired a torpedo from number three tube. It hit the target in stern, and the target stopped and started to list to starboard. The boat shot another torpedo from number one tube at 13.34, but it veered to right and passed behind the target. Three submarine hunters sailed from Suursaari and began to drop depth charges. This forced Vesikko to dive down to 45 m. The submarine hunters tried to tow torpedoed ship but at 14.15 the ship went down. The submarine hunters gave up at 16.30 and Vesikko surfaced again at 21.20. Soon after the midnight Vesikko was back in base and tied alongside tender Sisu.
Det är också riktigt som du säger att Vesikko var prototypen till de tyska ubåtarna typ IIA. Här är vad dutchsubmarines.com skriver om saken:
The Finns, satisfied with their first four German-built boats, in 1930 ordered a 250-ton, single-hulled coastal submarine from the 'Dutch' IvS. (loosely based on the UF experimental type of 1917). But in fact IvS themselves ordered this 250 ton boat from the Crichton-Vulcan yard in October 1930. The previous boats had been ordered by the Finnish Government, but this one was not and it was officially described as a commercial prototype of the Crichton-Vulcan yard. This boat was to be the prototype of rapid construction submarine for the German Navy: Type IIa, the "Einbäume". It was agreed, in March 1931, between Ministry of Defence and Crichton-Vulcan that Finland had option to buy the boat till the end of 1937. The boat was constructed at Crichton-Vulcan in Turku (laid down 1 Aug 1931, launched 1 May 1933) and was known for several years only by its construction number CV 707. From its completion in 1933 it was extensively used and tested by Germans. Finnish Government bought the boat finally in 1936 and it was named Vesikko. It was the best boat in the Finnish submarine fleet. Click here for more technical info on this Finnish IvS submarine.
Vesikko verkar alltså ha varit den bästa ubåten i det finska ubåtsvapnet. dutchsubmarines.com har även tekniska data över alla fem finska ubåtar:

http://www.dutchsubmarines.com/export/e ... forFinland

CvD's äger frågan!

/Per
Bilagor
boat_vesikko.jpg
boat_vesikko.jpg (18.18 KiB) Visad 795 gånger

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 11 juni 2006, 22:41

Eftersom jag inte kommer att kunna närma mig nätet förrän vid 17-snåret imorgon, så släpper jag frågan fri :)

/CvD

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 11 juni 2006, 22:48

Ok,vem sa detta:
"Hitler visste att han kunde lita helt och fullt på denne man. Därför behöll han honom, även om han var medveten om Keitels bristande strategiska kunskaper. "

Zeta
Medlem

Inlägg av Zeta » 12 juni 2006, 12:06

Speer ???

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 12 juni 2006, 16:21

Zeta skrev:Speer ???
Nej.
Ledtråd: Han visste mycket om pansar.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 juni 2006, 16:32

Guderian?
:)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 12 juni 2006, 16:34

MD650 skrev:Guderian?
Rätt, din tur. :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 juni 2006, 19:00

Vem och när (var) sades:
* På min order och mitt ansvar......Tuultta, tuultta,tuultta!
(Med förbehåll för viss stavning)

Låst