Heinz Guderian

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Senilo
Tidigare medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 juni 2004, 10:01
Ort: bjoand@sydnet.net

Guderian

Inlägg av Senilo » 7 augusti 2004, 18:27

Ta Jolos böcker med en stor nypa salt!

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 7 augusti 2004, 19:47

Hmm...utan ett övermått av språklig kunskap: Jag tycker "Guderian" låter lite armeniskt.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 8 augusti 2004, 01:02

Gröfaz skrev
vad jag hart hört så var guerdian en mycket skicklig pansargeneral, och dessutom var han god vän med hitler. så hur kommer det sig att han aldrig blev utnämd till fältmarskalk?
under våren 1945 debatterade dom så det stod gnistor om det! Guderians välgrundade förklaringar och uppmaningar möttes med fullständig oresonlig ilska. Ibland gällde det bara småsaker men temperamentsnivån var ändå skyhög.

Gröfaz skrev
jag undar också om det där med staven, den fyllde igentligen inte någon funktion, var väll mer som någon medalj.
varför en stav just en stav, och inte ett svärd eller en liten hammare eller något annat skojigt?
Marskalkstaven har funnits hos europas länder i århundraden. Men varför det just är en stav och när den först uppträdde kan jag inte säga.
Gröfaz skrev
jag har för mig att det står i beevors stalingrad att paulus inte ville ta livet av sig enbart för att han visste att det var det som hitler just förväntade sig av honom att göra. han ville helt enkelt knäcka hitler.
Har jag aldrig hört. Har då alltså inte läst Stalingrad än, men är helt säker på att hans beslut att inte ta livet av sig inte hade nåt att göra med att han ville knäcka Hitler. Någon sådan vilja hade han nämligen inte, hans sista meddelande sa högtidligt att man kämpat till sista man och sista patron, samt att hakkorsflaggan ännu vajade på taket. Han hade vid det laget inga invändningar mot Hitler, utom möjligen rent taktiska sådana. Hans vändning kom först senare i sovjetiskt förvar. Som Foelkersam sa, människan är hellre vid liv än inte. Särskilt gällde det för Paulus som var mycket troende och därför inte ville ta sitt liv då det stred mot kristendomens lära.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 10 mars 2004, 17:29
Ort: Huddinge

Inlägg av Gröfaz » 8 augusti 2004, 18:45

Har jag aldrig hört. Har då alltså inte läst Stalingrad än, men är helt säker på att hans beslut att inte ta livet av sig inte hade nåt att göra med att han ville knäcka Hitler. Någon sådan vilja hade han nämligen inte, hans sista meddelande sa högtidligt att man kämpat till sista man och sista patron, samt att hakkorsflaggan ännu vajade på taket. Han hade vid det laget inga invändningar mot Hitler, utom möjligen rent taktiska sådana. Hans vändning kom först senare i sovjetiskt förvar. Som Foelkersam sa, människan är hellre vid liv än inte. Särskilt gällde det för Paulus som var mycket troende och därför inte ville ta sitt liv då det stred mot kristendomens lära.[/quote]


Vad jag minns från boken Stalingrad, så lär nån ha föreslagit för Paulus att han skulle ta livet av sig, men då ska han ha sagt, "Den tjänsten tänker jag inte göra hitler".
Det kan vara en aspekt till att han inte tog självmord, och sen kan det ju vara fler som du säger Perra, att han var kristen osv.

Mvh:erik

Senilo
Tidigare medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 juni 2004, 10:01
Ort: bjoand@sydnet.net

Heinz Guderian

Inlägg av Senilo » 9 augusti 2004, 14:18

Namnet Guderian är armeniskt, men han var alltså född i Tyskland.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 22 juni 2005, 13:25

Håller för tillfället på att läsa Antony Beavers Berlin-slutstriden. Kan inte låta bli och undra vad som hände med Guderian efter kriget? Blev han dömd för något?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 22 juni 2005, 14:42

Robert Sköld skrev:Håller för tillfället på att läsa Antony Beavers Berlin-slutstriden. Kan inte låta bli och undra vad som hände med Guderian efter kriget? Blev han dömd för något?

/Robert Sköld
Ryssarna ville sätta honom på de anklades bänk, men de västallierade sade nej. Han var visserligen krigsfånge fram till 1948, men anklagades mig veterligt aldrig för några brott.


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 22 juni 2005, 14:48

Robert Sköld skrev:Håller för tillfället på att läsa Antony Beavers Berlin-slutstriden. Kan inte låta bli och undra vad som hände med Guderian efter kriget? Blev han dömd för något?
Guderian var amerikansk krigsfånge efter kriget. Polackerna försökte att få honom utlämnad för anklagelser om krigsbrott vid försvaret av Warzawa 1944, men fick avslag. Heinz Guderian dog den 14 maj 1954 i Schwangau, Füssen.

MVH

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 22 juni 2005, 17:07

Gröfaz skrev:jag undar också om det där med staven, den fyllde igentligen inte någon funktion, var väll mer som någon medalj.
varför en stav just en stav, och inte ett svärd eller en liten hammare eller något annat skojigt?
jag har för mig att det står i beevors stalingrad att paulus inte ville ta livet av sig enbart för att han visste att det var det som hitler just förväntade sig av honom att göra. han ville helt enkelt knäcka hitler.
Som redan nämnts, fältmarskalkstaven var en gammal symbol för befattningen. Och precis just det - en symbol (inte en belöning), vilket gör att det förmodligen kändes lite överflödigt för Rommel & c:o att knalla omkring med den i fält.

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

Inlägg av Fältmarskalken » 12 maj 2006, 19:16

Det frågades efter en fältarskalkstav. Hittade en sida med bilder på två typer som anvädes. Om inte annat så är det lite färgbilder :)

http://www5c.biglobe.ne.jp/~PEIPER/page025.html

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 12 maj 2006, 19:32

Belisarius skrev:
Gröfaz skrev:jag undar också om det där med staven, den fyllde igentligen inte någon funktion, var väll mer som någon medalj.
varför en stav just en stav, och inte ett svärd eller en liten hammare eller något annat skojigt?
jag har för mig att det står i beevors stalingrad att paulus inte ville ta livet av sig enbart för att han visste att det var det som hitler just förväntade sig av honom att göra. han ville helt enkelt knäcka hitler.
Som redan nämnts, fältmarskalkstaven var en gammal symbol för befattningen. Och precis just det - en symbol (inte en belöning), vilket gör att det förmodligen kändes lite överflödigt för Rommel & c:o att knalla omkring med den i fält.
Lite OT, men fältmarskalkstaven får väl anses vara släkt med dels de stavar som bärs av ÖB (stav m/1815), kommendanterna i Boden och Stockholm (stav m/1790), garnisonscheferna i Göteborg (finns den befattningen kvar?) och i Karlsborg (stav m/1802) och de vaktkäppar som bärs av regementsbefäl (vaktkäpp m/1793 - 90cm lång) och majorer (vaktkäpp m/1793 - 67cm lång) vid slottet samt de käppar som brittiska officerare brukar använda.

/CvD

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Re: Heinz Guderian

Inlägg av KP-31 » 13 maj 2006, 21:27

Senilo skrev:Namnet Guderian är armeniskt, men han var alltså född i Tyskland.
Är du helt säker på det? Enligt Macksay var han preussare men några av han förfäder kan ha rötter i Scotland/Nederländerna.

Användarvisningsbild
svenne540
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 augusti 2006, 18:02
Ort: finspång
Kontakt:

bok

Inlägg av svenne540 » 10 april 2007, 17:21

Har för mig att han skrev boken Auchtung Panzar med! kan nån bekräfta det? :D ?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28906
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: bok

Inlägg av Hans » 10 april 2007, 17:26


Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: bok

Inlägg av MD650 » 10 april 2007, 17:40

svenne540 skrev:Har för mig att han skrev boken Auchtung Panzar med! kan nån bekräfta det? :D ?
Achtung Panzer ;)
:)

Skriv svar