Hej,
Jag håller på med ett skolarbete, tyvärr så har jag kört fast lite. Tänkte fråga fall det finns någon vänlig och hjälpsam själ här på forumet som kan hjälpa mig?
1. Vem/vilka var ansvarig(a) för att ta fram uniformer till SA, SS och den tyska armén? Vad var den/deras titel/titlar, på tyska?
2. Vem/vilka var ansvarig(a) för transporterna av soldater? Vad var den/deras titel/titlar, på tyska?
3. Vem/vilka var ansvarig(a) för kommunikationen? Vad var den/deras titel/titlar, på tyska?
Det jag söker är alltså namnen på överhuvudena vid dessa tre områden samt deras titlar, på tyska.
Tack på förhand!
MVH, Bruce Foxton
Ansvariga personer och deras titlar?
-
Bruce Foxton
- Ny medlem
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Skall försöka svara:
1. Vid Oberkommando der Wehrmacht fanns Allegmeines Wehrmachtsamt som inkluderade Wehrmachts- Fürsorge und Versorgungsabteilung som man kan antaga hade med anskaffning av uniformer att göra. Det fanns även Wehrwirtschaftsamt som även de bör varit involverade i anskaffningen av uniformer och vapen. I Oberkommando des Heeres fanns Generalquartiermeister (General der Artillerie Eduard Wagner 1940-44, Generalmajor Alfred Toppe 1944-45) som hade hade om utrustning m.m. I SS sköttes alla försörjnings frågor av SS-Wirtschafts-Verwaltungshauptamt under Ss-Obergruppenführer Oswald Pohl. I WVHA sköttes bekländnadsfrågor av Amt B II - Bekleidungswirtschaft under SS-Obersturmbannführer Lechler.
2. I OKH fanns det en Chef des Transportwesens - General der Infanterie Rudolf Gercke. Han var tillika Wehermachttransportchef i OKW.
3. För armén var det Chef des Heeresnachrichtenwesen i OKH - General der Nachrichtentruppen Erich Fellgiebel 1940-44, General der Nachrichtentruppen Albert Praun 1944-45. Dessa två personer innehade också posten som Inspekteur der Wehrmacht-Nachrichtenverbindungen.
1. Vid Oberkommando der Wehrmacht fanns Allegmeines Wehrmachtsamt som inkluderade Wehrmachts- Fürsorge und Versorgungsabteilung som man kan antaga hade med anskaffning av uniformer att göra. Det fanns även Wehrwirtschaftsamt som även de bör varit involverade i anskaffningen av uniformer och vapen. I Oberkommando des Heeres fanns Generalquartiermeister (General der Artillerie Eduard Wagner 1940-44, Generalmajor Alfred Toppe 1944-45) som hade hade om utrustning m.m. I SS sköttes alla försörjnings frågor av SS-Wirtschafts-Verwaltungshauptamt under Ss-Obergruppenführer Oswald Pohl. I WVHA sköttes bekländnadsfrågor av Amt B II - Bekleidungswirtschaft under SS-Obersturmbannführer Lechler.
2. I OKH fanns det en Chef des Transportwesens - General der Infanterie Rudolf Gercke. Han var tillika Wehermachttransportchef i OKW.
3. För armén var det Chef des Heeresnachrichtenwesen i OKH - General der Nachrichtentruppen Erich Fellgiebel 1940-44, General der Nachrichtentruppen Albert Praun 1944-45. Dessa två personer innehade också posten som Inspekteur der Wehrmacht-Nachrichtenverbindungen.
-
Bruce Foxton
- Ny medlem
tyskaorden, tusen tack för hjälpen!
Har stött på ytterligare två frågor som jag inte lyckats hitta något bra svar på.
4. Vem/vilka var ansvarig(a) för att bygga förläggningar åt den tyska armén? Vad var den/deras titel/titlar, på tyska?
5. Hade Führer und Reichskanzler, dvs. Adolf Hitler någon form av sekreterare? Vad var i så fall den/deras titel/titlar, på tyska?
Återigen, tack för hjälpen!
Har stött på ytterligare två frågor som jag inte lyckats hitta något bra svar på.
4. Vem/vilka var ansvarig(a) för att bygga förläggningar åt den tyska armén? Vad var den/deras titel/titlar, på tyska?
5. Hade Führer und Reichskanzler, dvs. Adolf Hitler någon form av sekreterare? Vad var i så fall den/deras titel/titlar, på tyska?
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
4. Det verkar varit organisation Todt som byggde de flesta nya militära anläggningarna både i Tyskland och i de besatta områdena (t.ex. ubåtsbunkrarna i Frankrike). Detta gäller i alla fall efter OT:s bildande 1938, före det var det väl mest privata byggfirmor som uppförde nya kaserner. I övrigt så övertog man befintliga kaserner och dyl. OT leddes av Dr. Fritz Todt som 1940 även blev Reichsminister für Bewaffnung und Munition. Sedan dr. Todt omkommit i en flygkrasch 8februari 1942 övertogs ministerposten och ledarskapet för OT av Albert Speer som innehade posten tills krigsslutet. I övrigt skulle jag tro att byggnadsfrågor sorterade under Generalquartiermeister.Bruce Foxton skrev:tyskaorden, tusen tack för hjälpen!
5. Hitler hade ett flertal sekreterare den mest kända är väl Traudl Junge (född Humps). Skulle tro att de var underställda SS-Obergruppenführer Dr Hans Heinrich Lammers Reichsminister ohne Portfeuille und Chef der Reichskanzlei eller Reichsleiter Philipp Bouhler - Chef der Kanzlei des Führer der NSDAP. Vidare fanns för Hitlers post som stadsöverhuvud Presidentalkansliet under Staatsminister im Rang eines Reichsministers und Chef der Präsidialkanzlei des Führers und Reichskanzlers Otto Meissner. Den senare hade en lång karriär och hade varit chef för kanslierna hos alla rikspresidenter från Ebert till Hitler.