Järnkors...

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Järnkors...

Inlägg av Mr S » 2 mars 2006, 08:57

Under 3:e rikets dagar fanns det som bekant en svatstika/hakkors i mitten på järnkorsen, sedan finns de tidigare med ett "W", var det under Weimar rep.dagar ? Och isf. varför delades det ut järnkors då (Tyskland var väl inte i krig under republikensdagar , eller? Vad (om något) var det i mitten på järnkorsen (ex. det Hiteler fick) under VK1? Och tillsist, jag har förmig att järkors utdelade under 3:e rikets tid, som bars offentligt efter -45 fick svatsikan/hakkorset utbytt mot ett par ekblad -stämmer detta? Många frågor på en tråd...Cheers! //Mr S

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 2 mars 2006, 09:21

Efter kriget kunde man mycket riktigt bära utmärkelser där hakkorset var utbytt mot eklöv.
:)

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 2 mars 2006, 09:39

De med W är ifrån Vk1. Kan även vara ifrån 1870 eller 1813, dock inte säker på detta så det låter jag vara osagt. Men de under VK 1 hade ett W istället för svastikan.

1957 tillverkades medaljerna igen, fast denna gång utan svastikan, och då fick järnkorset/Riddarkorset eklöv istället (Som på ena sidan av de tidigare korsen). Dessa var till för att bäras av veteraner i västtyska armén

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 2 mars 2006, 11:54

De med W är ifrån Vk1. Kan även vara ifrån 1870 eller 1813, dock inte säker på detta så det låter jag vara osagt. Men de under VK 1 hade ett W istället för svastikan.
W:et under kronan var symbolen för kaiser Wilhelm. Både den förste och andre?
OT:Kom just på att det är skönt att man inte behöver ''licens'' för att yttra sig här, som på en del andra forum... 8O
Mvh Andreas

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 mars 2006, 12:41

MD650 skrev:Efter kriget kunde man mycket riktigt bära utmärkelser där hakkorset var utbytt mot eklöv.
:)
Även om det var gott om dom som 'bröt' mot förbudet - och bar sina orginaldekorationer från 3:e Riket.
Ryktesvis lär 'fängelserna inte ha varit fyllda' av dom.... :lol: , Varjag

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 2 mars 2006, 12:50

Även om det var gott om dom som 'bröt' mot förbudet - och bar sina orginaldekorationer från 3:e Riket.
Ryktesvis lär 'fängelserna inte ha varit fyllda' av dom....
Jag kan förstå det, även om man inte sympatiserade med den förra regeringen så är det ju klart att man vill bära den utmärkelsen man fick tilldelad sig. :)
En sak jag har funderat på är om de fick byta in sina järnkors mot de nya, eller fick de behålla sina gamla, men bara bära de nya?
Mvh Andreas

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 mars 2006, 13:06

Vad jag förstått Andreas - så fick man nya mot begäran - men fick behålla orginalen.
Många - 'begärde in't' - vad jag fått är mitt, vad ni ger mig - är Ersatz - som en tysk
berättade det för mig. Varjag

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 7 mars 2006, 18:56

Jag är inte på nåt sätt för nazismen, utan bara lite allmänt nyfiken över en sak:

Angående järnkorset: Som det redan skrivits här, så infördes järnkorset som militär utmärkelse innan nazisterna tog makten 1933 och återinfördes som utmärkelse i mitten av 1950-talet. Det betyder ju att det inte är en nazistisk symbol, bara att det fått stämpel som sådan p g a kriget. Med tanke på den svenska hysterin kring nynaziströrelsen (numera är man ju betraktad som nazist bara man sjunger nationalsången, säger Jag älskar Sverige! och uttalar orden negerboll, Twix White och Nogger Black!) räknas det som hets mot folkgrupp att ha ett järnkors utan hakkors i en halskedja?

Jag är som sagt bara allmänt nyfiken...

Morgan

Sokrates
Medlem

Inlägg av Sokrates » 7 mars 2006, 19:41

Jkpg1977 skrev:räknas det som hets mot folkgrupp att ha ett järnkors utan hakkors i en halskedja?
Nej.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 7 mars 2006, 19:44

Okej, tack så mycket för det snabba svaret.

Morgan

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 7 mars 2006, 19:53

Jkpg1977 skrev:
räknas det som hets mot folkgrupp att ha ett järnkors utan hakkors i en halskedja?

Nej.
Tack gode gud, jag har gått med ett sånt i skolan hela dagen... :o

Användarvisningsbild
Serd
Medlem

Inlägg av Serd » 7 mars 2006, 20:29

Jag skulle väl möjligen undra varför man vill gå med ett utmärkelsetecken i en halskedja? Antingen har man fått järnkorset eller dess efterföljare (TyskRFO) och bär det som man ska eller så kan man väl ha en hajtand eller en guldskorpion i kedja om man vill ha smycken.

(Edit: nu ser det så där skumt ut med samma avatar igen...)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 mars 2006, 21:02

Det kan rent logiskt inte vara för att uttrycka sympati el.dyl. med Hitler & co., eftersom i synnerhet denne knappast skulle ha haft något till övers för civila valpar bärandes hans älskade utmärkelse, erhållen efter lång och trogen och absolut livsfarlig tjänst vid fronten.

Däremot har korset blivit väldigt vanligt på ex.vis motorcyklar, av skäl som jag inte känner till.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 7 mars 2006, 22:37

Jag har det mest för att minnas min tyska börd. Jag tänker inte på järnkorset som en nazisymbol eller så mycket som en utmärkelse utan jag tänker mest på ''järnviljan'' att stå emot Napoleon, mm. Jag borde ju även tillägga att mitt järnkors är strax runt 1,5 x 1,5 cm stort, så det är ju inte direkt den militära utmärkelsen jag har runt halsen.
civila valpar
Tack för den du... :wink: :lol:
Valp-kanske. Civil-aldrig. :P
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 7 mars 2006, 22:48

Serd skrev:Jag skulle väl möjligen undra varför man vill gå med ett utmärkelsetecken i en halskedja? Antingen har man fått järnkorset eller dess efterföljare (TyskRFO) och bär det som man ska eller så kan man väl ha en hajtand eller en guldskorpion i kedja om man vill ha smycken.

(Edit: nu ser det så där skumt ut med samma avatar igen...)
Tjaa...i tanke på att ex. West Coast Choppers (made popular by the Discovery Channel™) har ett järnkors som logo...

Bild

Skriv svar