Gulag i tyskarnas händer

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

Gulag i tyskarnas händer

Inlägg av Fältmarskalken » 3 mars 2006, 20:39

Jag satt och funderad på vad tyskarna gjorde med Gulagläger som föll i deras händer under kriget mot Sovjetunionen. Hann man från sovjetisk sida evakuera dessa läger? Såg på en karta att det skulle ha legat ett läger vid Finlands gräns. Hamnade det något Gulagläger i finnarnas häner?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 4 mars 2006, 11:33

Man evakuerade där kunde, man lär ha mördat där man måste. Sovjetregeringens dåliga samvete
medgav inte att ge tyskarna ngn större insyn i slavarbetet - som var en icke oväsentlig del av den tyska
propagandan. Men den ryska reträtten, vad gällde 'statlig egendom' - till vilka slavarna räknades - skedde
i ganska god ordning och var effektiv. Dessutom låg de flesta av 'Arkepelagens' stora öar längre österut
än dit tyskarna nådde under blixtframgångarna i juli/augusti 1941. Varjag

Zeta
Medlem
Inlägg: 340
Blev medlem: 21 oktober 2005, 15:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Zeta » 4 mars 2006, 23:09

Ja, det verkar som att NKVD har bestämt att inga fångar ska "befrias" av tyskarna levande.
Ett exempel på vad som skulle kunna hända med gulagfångarna är
NKVDs massavrättningar av fängelsefångar i Östra Polen/Ukraina.
Har läst att där det verkligen var "bråttom" kastade NKVD handgranater rakt in i cellerna fulla med fångar.

http://encyclopedia.thefreedictionary.c ... +prisoners

The Stockholm Tidningen of July 7, 1941, wrote:

"Prior to their retreat the Russians, giving vent to their hatred a last time, carried out mass murders with inhuman brutality in many of the prisons. Shortly before they retreated, they set fire to "Brygidky" prison. In the cellars the Communists stacked the corpses of the murdered like piles of wood. On each layer of corpses they strewed sand so thickly that one could walk on it. On this layer of send they then spread another layer of corpses. I found no one alive among the prisoners"
http://www.ukrweekly.com/Archive/1960/1796011.shtml

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 5 mars 2006, 13:05

Zeta har alldeles rätt vad beträffar fängelsefångar och NKVD's brutala likvidering av
dem. Troligen enligt den vittomfattande principen 'sovjetfientliga element' - som bara kunde
bli till besvär om de överlevde på den tyska sidan. Men när jag tänker efter - kan jag inte
erinra mig ett enda GULAG-läger som 'befriades' av tyskarna....Det måste ha funnits ett eller
annat, fast jag aldrig läst om det...någon?, Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 5 mars 2006, 15:29

Här är en karta över GULAG http://www.memo.ru/history/NKVD/GULAG/maps/ussri.htm
som synes är det en hel del som ligger i områden som tyskarna ockuperade. Hur stora dessa läger är vet jag inte, GULAG omfattade så mycket mer än stora läger kan hända att många bara är uppsamlingsläger.
Kartan innefattar alla läger som någonsin fanns och inte bara de som var öppna 1941. Jag kan kolla genom de olika lägrena på kartan och se om jag hittar något intressant.

/Martin

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 7 mars 2006, 05:57

Det var en bra karta du postade Martin. Men ett studium av den visar knappast några läger
i Baltstaterna, Vitryssland eller västra Ukraina, m.a.o. de områden som först föll under tyskarna.
Vilket kan vara orsaken till att få/inga tyska historier om 'befriade läger' är kända. De som kartan
visar närmast en hotad gräns tycks ligga nära finska gränsen vid norra Ladoga....mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 mars 2006, 07:28

Jag har kollat genom kartan lite snabbt och har åtminstone hittat ett läger i västra Ukraina som var öppet fram till juni 1941 och sysselsatt med att bygga väg. Huruvida det blev befriat av tyskarna eller evakuerades förtäljer dock inte historien. Fanns även ett norr om vid gränsen till Estland, men det var öppet till juni 1941 och så långt hann väl inte tyskrana avancera under den första månaden?

En kvalificerad men ej heltäckande gissning är att inget läger blev befriat av tyskarna.

/Martin

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Inlägg av Königstiger » 7 mars 2006, 13:09

Det var en intressant karta :) En liten fråga bara.. Vad betyder röd/gul färg? Och varför är prickarna olika stora?

Förresten vet man vilket läger Raoul Wallenberg satt i?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 mars 2006, 13:29

Lär er ryska! :P
Gul prick är vad administrationen för den regionen låg, både för läger och exilerade.
Stor röd prick mer än 25 000 fångar
Mellanstor röd prick 5 000-25 000 fångar.
Liten röd prick -5 000 fångar.
Det gråa är områden dit många exilerades.
De olika vägarna som är utmärkta är vägar som byggdes av fångarna.

Jag håller med om att det är ne bra karta, man kan ju klicka på varje prick och se information om det lägret. Memorial som gjort kartan vet vad de sysslar med.

/Martin

Användarvisningsbild
John
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 7 juli 2002, 09:29
Ort: JL

Inlägg av John » 12 mars 2006, 12:20

Det finns också exempel på när politiska fångar i Sovjetunionen frivilligt tog till vapen mot de tyska angriparna.
Och lojalt ställde upp på fosterlandets sida.
Jag har precis avslutat Pjotr Jakirs självbiografi (ISBN91-1-741371-0) om livet i Stalins läger. Där beskrivs just denna företelese.
Den verkar dessutom inte som ett undantag utan som en vanlig företelse.

John

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 12 mars 2006, 12:46

John skrev:Det finns också exempel på när politiska fångar i Sovjetunionen frivilligt tog till vapen mot de tyska angriparna.
Och lojalt ställde upp på fosterlandets sida.
Jag har precis avslutat Pjotr Jakirs självbiografi (ISBN91-1-741371-0) om livet i Stalins läger. Där beskrivs just denna företelese.
Den verkar dessutom inte som ett undantag utan som en vanlig företelse.

John
Jadå John - det stämmer absolut. Slavarna gjorde allt för att 'rehabilitera sig'. Och Segerns Arkitekt såg
milt på dessa bidrag till hans glesnade leder. Tills Segern var vunnen! Sen slog käftarna igen. Igen! Varjag

Användarvisningsbild
John
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 7 juli 2002, 09:29
Ort: JL

Inlägg av John » 12 mars 2006, 13:15

Jadå John - det stämmer absolut. Slavarna gjorde allt för att 'rehabilitera sig'. Och Segerns Arkitekt såg
milt på dessa bidrag till hans glesnade leder. Tills Segern var vunnen! Sen slog käftarna igen. Igen! Varjag
Jag tror nog "sanningen" var oändligt mångfasseterad. Att bara förklara det som du försöker göra ovan är nog mer ett politiskt/moraliskt ställningstagande än en historisk analys.
Jag har under en tid köpt och läst böcker utgivna från 1930 och framåt och som speglar andra världskriget från olika synvinklar. Det jag slås utav mest är hur mycket bättre dessa böcker speglar sin egen samtid och dess historiesyn än den händelse som de försöker beskriva.

Att beskriva Sovjetunionen bara från ett kalla kriget perspektiv eller från ett post-sovjet perspektiv ger bara en del av bilden. Om än så en politiskt korrekt bild.

John

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 12 mars 2006, 13:40

John skrev:
Jadå John - det stämmer absolut. Slavarna gjorde allt för att 'rehabilitera sig'. Och Segerns Arkitekt såg
milt på dessa bidrag till hans glesnade leder. Tills Segern var vunnen! Sen slog käftarna igen. Igen! Varjag
Jag tror nog "sanningen" var oändligt mångfasseterad. Att bara förklara det som du försöker göra ovan är nog mer ett politiskt/moraliskt ställningstagande än en historisk analys.
Jag har under en tid köpt och läst böcker utgivna från 1930 och framåt och som speglar andra världskriget från olika synvinklar. Det jag slås utav mest är hur mycket bättre dessa böcker speglar sin egen samtid och dess historiesyn än den händelse som de försöker beskriva.

Att beskriva Sovjetunionen bara från ett kalla kriget perspektiv eller från ett post-sovjet perspektiv ger bara en del av bilden. Om än så en politiskt korrekt bild.

John
Jag tackar för rådet John. Och håller med om den mångfacetterade 'sanningen' - som lätt dimmar helhetsbilden.
Varje överlevande berättare - liksom från Förintelsen, tenderar att resa tvivel, om det stora flertalets öde.
Mitt eget 'perspektiv' - vågar jag hävda - sträcker sig dock något litet före det Kalla Kriget, m.v.h., Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 12 mars 2006, 17:19

John skrev:
Jadå John - det stämmer absolut. Slavarna gjorde allt för att 'rehabilitera sig'. Och Segerns Arkitekt såg
milt på dessa bidrag till hans glesnade leder. Tills Segern var vunnen! Sen slog käftarna igen. Igen! Varjag
Jag tror nog "sanningen" var oändligt mångfasseterad. Att bara förklara det som du försöker göra ovan är nog mer ett politiskt/moraliskt ställningstagande än en historisk analys.
Vad är din förklaring? På vilka sätt tycker du att varjags analys är otillfredställande?
:)

/Martin

Skriv svar