Wannsee-konferensen

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

Wannsee-konferensen

Inlägg av Fältmarskalken » 28 januari 2006, 14:25

Jag såg på "The Conspiracy" på 2:an igår kväll. Jag måste säga att jag tyckte att deltagarna straffades otroligt lindrigt efter kriget, trots att de varit med och planerat "den slutliga lösningen av judefrågan". Om jag fick med mig allt så hittades inte den 16:e kopian av protokollet från mötet förän 1947. Var det av ren slump som man hittade protokollet eller sökte man aktivt efter det? En oraks till att deltagarna på konferensen kom så lindrigt undan måste ju bero på att man inte hade tillgång till dokumentet förän 2 år efter kriget. Vad hade utgången blivit för deltagarna under en rättegång om protokollet funnits tillgängligt tidigare? Hade de dömts till döden?

Protokollet:
http://www.ghwk.de/schwed/moetesprotokoll.htm

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 28 januari 2006, 14:59

Jag funderade också på det, och kan inte tänka mig annat än att domarna över deltagarna hade blivit hårdare. Som det var, så var det ju överraskande många som kom undan med en smäll på fingrarna och ett löfte om att de inte skulle göra om det.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Wansee-konferansen

Inlägg av Stilleben » 28 januari 2006, 15:17

Fältmarskalken skrev:------
Protokollet:
http://www.ghwk.de/schwed/moetesprotokoll.htm
Hela sajten om Wannsee http://www.ghwk.de/schwed/schwed0.htm (på svenska alltså) är av intresse!

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 28 januari 2006, 17:57

Fältis, jag uppfattade inte det som man beslutade, snarare var det informationsmöte där SS förklarade vad som skulle hända, tror du SS slutat och gått med på att sterilisera alla judar och inte döda dom, om en majoritet röstat för det?

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Inlägg av Ori » 28 januari 2006, 23:22

Frogman skrev:Fältis, jag uppfattade inte det som man beslutade, snarare var det informationsmöte där SS förklarade vad som skulle hända, tror du SS slutat och gått med på att sterilisera alla judar och inte döda dom, om en majoritet röstat för det?
Det är väl iofs bara lite förmildrande, men mitt intryck var klart att mötet var till för att klargöra att alla måste
dra sitt strå till stacken och samarbeta. Ganska klara hot uttalades mot flera av deltagarna som var tveksamma.
Allting var ju redan klart: vilka, var & hur. Mötesdeltagarna var väl i de flesta fall dom som skulle göra det praktiska
arbetet med att se till att allting klaffade och hade inget eller begränsat politiskt inflytande ? Att mötet utformades
som en beslutsprocess var som jag uppfattade det av två anledningar, att få deltagarna att känna sig viktiga samt
att få dom att känna sig "skyldiga" för att få större lojalitet (inklusive förhindra läckor).

Mina tankar ovan är enbart baserade på filmen, så rätta gärna alla fel !

--
Jörgen

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 28 januari 2006, 23:39

Fast dessa personer var utvalda av SS till denna konferens var ju inga duvungar, dom var överens om sakfrågan, ut med judarna ur Tredje Riket,
frågan var bara hur? Sista deltagaren dog 1987, så deras försiktighet med sina avsikter lönade sig för en del.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Inlägg av Ori » 29 januari 2006, 00:17

Jo, deltagarna var säkerligen utvalda och hade inga invändningar i sak. Omfattning och metod däremot måste
klargöras samt förankras för att "processen" skulle kunna löpa smidigt. Formen på mötet och psykologin var
nogrannt genomtänkt för att binda ihop gruppen till en lojal kärna.

Jag ville egentligen bara säga att enligt min åsikt så minskar inte deltagarnas moraliska skuld i någon större
omfattning, även om beslutet var taget innan och dom manipulerades till att gå ett steg längre delvis mot sin vilja.

--
Jörgen

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 29 januari 2006, 09:47

Frogman skrev:Fältis, jag uppfattade inte det som man beslutade, snarare var det informationsmöte där SS förklarade vad som skulle hända, tror du SS slutat och gått med på att sterilisera alla judar och inte döda dom, om en majoritet röstat för det?
Om jag, med min synnerligen begränsade intelligens, tolkar protokollet rätt, så fick Heydrich ordern den 31 juli 1941 av "Riksmarskalken av det Stortyska riket", dvs Göring att organisera den "slutgiltiga lösningen". Med andra ord, beslutet att döda judarna var redan taget - konferensens uppgift var att samordna berörda myndigheters insatser i genomförandet.

Fy f*n - det låter som om man sitter och diskuterar uppstarten av en ny bilfabrik och inte massmord av industriella proportioner... :cry:

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7650
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 29 januari 2006, 15:02

Det stämmer i Wansee hade man inte att besluta om frågan i sak utan det var en samordningskonferens för genomförandet av den slutliga lösningen. Här har vi representanter för SS, Gestapo, Generalguvernmentet, Ostministeriet, Rikskansliet, Riksjustitieministeriet m.m. en samling byråkrater och förutom Lange och Schöngarth skrivbordsmördare.

Användarvisningsbild
Yakima
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 28 maj 2003, 15:57
Ort: Sthlm

Inlägg av Yakima » 31 januari 2006, 21:57

Jag har aldrig fått det klart för mig vilken roll Hitler hade i det hela. Hade han gett dem fria händer att lösa "judefrågan" bäst de ville? Fick man ta så stora beslut utan Hitlers godkännande?

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Inlägg av Ori » 31 januari 2006, 22:15

Yakima skrev:Jag har aldrig fått det klart för mig vilken roll Hitler hade i det hela. Hade han gett dem fria händer att lösa "judefrågan" bäst de ville? Fick man ta så stora beslut utan Hitlers godkännande?
Som jag uppfattade filmen så var beslutet taget innan mötet, mötesdeltagarna skulle bara acceptera beslutet och stödja utförandet.

--
Jörgen

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 1 februari 2006, 00:32

Yakima skrev:Jag har aldrig fått det klart för mig vilken roll Hitler hade i det hela. Hade han gett dem fria händer att lösa "judefrågan" bäst de ville? Fick man ta så stora beslut utan Hitlers godkännande?
Filmen - som var mycket bra förresten, suveräna skådisar! - antydde tydligt att Hitler personligen hade givit Heydrich i uppdrag att ordna den slutgiltiga lösningen. Däremot hade Hitler enligt filmen ljugit för Kritzinger (och för alla andra, får man förmoda) och förnekat att en sådan lösning alls var aktuell. Det handlar väl om "deniability".

Har man hittat några bevis för att Hitler var den ytterst drivande i frågan, eller tillät sig filmen en liten spekulation på den punkten?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 februari 2006, 00:38

Den stegrande kamelen skrev:Har man hittat några bevis för att Hitler var den ytterst drivande i frågan, eller tillät sig filmen en liten spekulation på den punkten?
Tydligen inte, men Hitlers skuld kan inte förnekas. Han angav riktningen, tillsatte lämpligt folk, och lät förstå vad han ville uppnå. Det var ju inte så att han ansträngde sig för att stoppa/mildra Förintelsen direkt...

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 1 februari 2006, 00:45

B Hellqvist skrev:Tydligen inte, men Hitlers skuld kan inte förnekas. Han angav riktningen, tillsatte lämpligt folk, och lät förstå vad han ville uppnå. Det var ju inte så att han ansträngde sig för att stoppa/mildra Förintelsen direkt...
Det är klart att ingen kan förneka Hitlers skuld. Han var ju diktator, det hände ingenting i Tyskland som inte han bestämde över. Och att han inte skulle ha vetat något om dödslägren är en fullständigt orimlig tanke. Frågan är bara om han uttryckligen gav instruktioner till Heydrich att "evakuera" judarna, eller om han "bara" gav honom fria tyglar att lösa uppgiften bäst han behagade. Filmen antydde som sagt det förstnämnda.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7650
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 1 februari 2006, 10:24

Var det inte så att Heydrichs bemyndigande i frågan rent formellt kom från Göring? Även om man kan ana Hitlers agerande i bakgrunden.

Skriv svar