Blücher i Oslofjorden
Blücher i Oslofjorden
Hej.
Undrar vilket fartyg som sänktes av normännen under ww2. Har för mig att det var så, att normännen sänkte ett stort tyskt slagskepp?
Eller har jag blandat ihop när Tirpitz sänktes i norskt vatten ? Isf, vad hände med Tirpitz ?
tack på förhamn. / Oskar.
Undrar vilket fartyg som sänktes av normännen under ww2. Har för mig att det var så, att normännen sänkte ett stort tyskt slagskepp?
Eller har jag blandat ihop när Tirpitz sänktes i norskt vatten ? Isf, vad hände med Tirpitz ?
tack på förhamn. / Oskar.
Du kan ju själv söka på Tirpitz nu när du själv kom på att det nästan helt säkert är Tirpitz du tänker på.
Den fick iaf "ryggen" svårt skadad av anfallande brittiska miniubåtar som placerade ut minor under botten på den, minst två exploderade.
Sedan blev den i flera omgångar anfallet av tunga brittiska bombare där den låg gömd i norska fjordar, och fick sig fler kyssar. - Minns ej vad själva slutet blev, men den blev ju aldrig stridsduglig, fungerade möjligen som ett eventuellt hot...
Den fick iaf "ryggen" svårt skadad av anfallande brittiska miniubåtar som placerade ut minor under botten på den, minst två exploderade.
Sedan blev den i flera omgångar anfallet av tunga brittiska bombare där den låg gömd i norska fjordar, och fick sig fler kyssar. - Minns ej vad själva slutet blev, men den blev ju aldrig stridsduglig, fungerade möjligen som ett eventuellt hot...
Tunga kryssaren Blücher var det som gick till botten, p g a norrmännens kanoner och torpeder.
viewtopic.php?t=6131&highlight=bl%FCcher
MVH
viewtopic.php?t=6131&highlight=bl%FCcher
MVH
nej, iaf det är inte det jag tänker på...varjag skrev:Kaholm kanske?Stefan skrev:Tack Battler, så är det givetvis. Dröbak batteriet i Oslos fjord. (det batteriet är känd under ytterligare ett namn, glömmer alltid bort det).
Men storyn är intressant. De hade bl.a. tre gamla grova kanoner, men ont om folk eftersom de inte var fullmobiliseriade. Så de bemannade två av dem utan praktiska möjligheter att ladda om. Därför väntade de in Blucher tills den kom på närhåll - och sköt in bägge skotten. Sedan sköts en torpedsalva iväg från det fasta batteriet (minns ej hur många som träffade). Däremot ett lätt KA batteri fungerade och de sköt flera tiotal salvor rakt in.
Kallades inte kanonerna för "Aaron" och "Moses" t o m?varjag skrev:Då tänker du nog på Oscarsborg fästning - dom hade ett par (?) 12-tums gamla Krupp-kanoner
som gjorde köttfärs av BLÜCHER. Dom var verkliga 'antikviteter' - men dom fungerade och på
de korta avståndet när kryssaren närmade sig det smala Dröbak-sundet - kunde dom inte missa.
-
Gutekrigaren
- Medlem