I som här träden in, låt hoppet fara?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 23 november 2005, 07:57

scy7he skrev:Det stod inte över ingången till NÅGOT förintelseläger.

edit: och då räknar jag Treblinka, Belsec, Sobibor, Chelmno, Birkenau och hmmm.. det är ett till i östra Polen va?
Majdanek.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 23 november 2005, 12:03

scy7he skrev:Vad jag vet så hittades texten på för lägret Dachau. I vilka fler läger än Dachau och Auschwitz den fanns har jag ingen aning om.
Om skylten fanns i Dachau - så är alla de andra kopior, då Dachau var det första, organiserade, KL, under kommendant Theodor Eicke, som 'tog itu' med att skapa KL-profilen.....minsann! MEN - håll andan, 'Papa Theo' månde ha lånat idéer från en ryktbar föregångare i branschen....Naftali Frenkel, fruktad GPU-chef för Solovetsky-lägren i Vita Havet. Där fanns redan på 20-talet en skylt över porten som delgav 'Med arbete - till Frihet'! Nästan för likt - för att vara en tillfällighet.......Varjag

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 24 november 2005, 13:41

varjag skrev:
scy7he skrev:Vad jag vet så hittades texten på för lägret Dachau. I vilka fler läger än Dachau och Auschwitz den fanns har jag ingen aning om.
Om skylten fanns i Dachau - så är alla de andra kopior, då Dachau var det första, organiserade, KL, under kommendant Theodor Eicke, som 'tog itu' med att skapa KL-profilen.....minsann! MEN - håll andan, 'Papa Theo' månde ha lånat idéer från en ryktbar föregångare i branschen....Naftali Frenkel, fruktad GPU-chef för Solovetsky-lägren i Vita Havet. Där fanns redan på 20-talet en skylt över porten som delgav 'Med arbete - till Frihet'! Nästan för likt - för att vara en tillfällighet.......Varjag
Har för mig att i Höss - Kommendant i Aushwitz så finns det ett resonemang kring skylten som förklarar varför Höss tar med sig frasen dit och att det är Höss som kommer upp med frasen. Men jag hittar inte boken just nu...

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 24 november 2005, 14:00

edit: och då räknar jag Treblinka, Belsec, Sobibor, Chelmno, Birkenau och hmmm.. det är ett till i östra Polen va?
Bara så att jag hänger med... förintelseläger, till skillnad från koncentrationsläger? Alltså, skriften fanns (väl?) över ingången till Auschwitz I, men inte Auschwitz II/Birkenau?

Användarvisningsbild
scy7he
Medlem

Inlägg av scy7he » 24 november 2005, 15:07

Belisarius skrev:

Bara så att jag hänger med... förintelseläger, till skillnad från koncentrationsläger? Alltså, skriften fanns (väl?) över ingången till Auschwitz I, men inte Auschwitz II/Birkenau?
Du verkar ha hängt med tycker jag.

Anledningen till att jag lade mig i diskussionen är att det är så många som tror att den där berömda texten stod över ingången till förintelselägren, alltså de läger där det enda "arbete" man kunde få var att hjälpa till med dödandet och hålla lägret fungerande. Det var i arbetslägren (hur många av dem låter jag vara osagt) man kunde se texten, och där var det ganska mycket större chans att överleva. Många räknar inte heller Birkenau till förintelselägren eftersom det, när det planerades, inte var avsett som detta utan som ett koncentrationsläger för 100000 fångar, men jag tycker detta är lite fånigt. Mot slutet av lägrets användande, när de ungerska judarna dödades, hade Birkenau definitivt en förintelseavdelning som var större än de flesta förintelselägren.

En ganska talande skillnad mellan förintelseläger och andra koncentrationsläger är tiden som de anländande fångarna överlevde. I Treblinka var 99% döda efter två timmar, medan man hade ganska god chans att överleva i Auschwitz I (jag minns ingen siffra här) en tid.

Arbeten man lät fångar i Auschwitz I och andra koncentrationsläger utföra var exempelvis granattillverkning, vägbyggen m.m. Någon sådan verksamhet fanns inte i förintelselägren.

Skriv svar