I som här träden in, låt hoppet fara?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Frogman
Medlem

I som här träden in, låt hoppet fara?

Inlägg av Frogman » 18 november 2005, 11:39

Har "I som här träden in, låt hoppet fara" funnits på någon KZ port eller är det "bara" frasen "arbeit macht frei" som förekom?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 18 november 2005, 11:46

Den frasen lär ha funnits, kanske också på ett KZ, men vad jag vet fanns den ofta över ingångar och i barracker på Stalag:en. För övrigt ofta uppsatta av fångarna själva.

Frasen kommer från Dantes "Inferno".

varjag
Saknad medlem †

Re: I som här träden in, låt hoppet fara?

Inlägg av varjag » 18 november 2005, 11:53

Frogman skrev:Har "I som här träden in, låt hoppet fara" funnits på någon KZ port eller är det "bara" frasen "arbeit macht frei" som förekom?
Nej, 'I som här inträden, låten hoppet fara' - var över Helvetesporten i Dante's INFERNO - i KL's nöjde man sig med det hoppfullare 'Arbeit Mach Frei' - att 'friheten' bara nåddes genom en skorsten undanhåll man nogsamt de olyckliga...Varjag

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 18 november 2005, 12:48

Belisarius, tack, då var jag inte helt ute och åkte Volvo 245.
Finns det nån länk?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 18 november 2005, 13:15

Inte vad jag hittat. Sök på "stalag" så kanske du hittar några memoarer från krigsfångar. Jag har läst både brittiska och amerikanska berättelser från lägren, där de haft inskriptionen. Men som Varjag påpekar, det handlar om egenhändigt gjorda skyltar. Lägren i sig hade inte smidesjärn-skrift över portarna utan oftast (väl?) lägrets nummer i romerska siffror (och bokstäver om det var läger "A", "B" osv.. )

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 18 november 2005, 17:00

Frogman skrev:Har "I som här träden in, låt hoppet fara" funnits på någon KZ port eller är det "bara" frasen "arbeit macht frei" som förekom?
Beketovka - ett läger för tyska krigsfångar efter kapitulationen i Stalingrad hade detta ovanför entrén enligt boken Stalingrad av Beevor

Användarvisningsbild
scy7he
Medlem

Inlägg av scy7he » 18 november 2005, 23:44

varjag skrev:
Nej, 'I som här inträden, låten hoppet fara' - var över Helvetesporten i Dante's INFERNO - i KL's nöjde man sig med det hoppfullare 'Arbeit Mach Frei' - att 'friheten' bara nåddes genom en skorsten undanhåll man nogsamt de olyckliga...Varjag
"Arbeit Macht Frei" kommer från tiden innan Birkenau byggdes i Auschwitz, alltså innan lägret fick ett förintelseläger. Innan dess (i början av WW2) var det endast ett arbetsläger/fängelse.

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 21 november 2005, 11:51

I KZ Buchenwald körde man med "Jedem Das Seine" istället för "Arbeit macht frei". Har ett svagt minne av att ha sett ytterligare en variant. Dock väldigt osäker på detta.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 21 november 2005, 12:29

scy7he skrev:
varjag skrev:
"Arbeit Macht Frei" kommer från tiden innan Birkenau byggdes i Auschwitz, alltså innan lägret fick ett förintelseläger. Innan dess (i början av WW2) var det endast ett arbetsläger/fängelse.
Var inte Arbeit Macht Frei något som var Höss påhitt?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 november 2005, 13:15

Höss påhitt? Jo jag tror du kan ha rätt där. Devisen har ju blivit synonym med KL's - men vad jag erinrar mig fanns (och FINNS!) den bara över den stora porten till 'Auschwitz I' - dvs Das Stammlager i Oswiecim vilket, som Dalmas påpekade - egentligen först var ett KL för polska 'banditer'.Om ngt annat KL satte upp en liknande var det skamlös 'kopiering'...Det finns en liknande devis insvetsad i en grind i Dachau-muséet men det är tvivelaktigt om den är 'äkta'. Utrotningslägret i Birkenau - skapades först senare - och där fanns inget löfte om 'Arbeit Macht Frei' - måhända ett anfall av ärlighet från tyskarnas sida? Varjag

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 21 november 2005, 13:58

varjag skrev:Höss påhitt? Jo jag tror du kan ha rätt där. Devisen har ju blivit synonym med KL's - men vad jag erinrar mig fanns (och FINNS!) den bara över den stora porten till 'Auschwitz I' - dvs Das Stammlager i Oswiecim vilket, som Dalmas påpekade - egentligen först var ett KL för polska 'banditer'.Om ngt annat KL satte upp en liknande var det skamlös 'kopiering'...Det finns en liknande devis insvetsad i en grind i Dachau-muséet men det är tvivelaktigt om den är 'äkta'. Utrotningslägret i Birkenau - skapades först senare - och där fanns inget löfte om 'Arbeit Macht Frei' - måhända ett anfall av ärlighet från tyskarnas sida? Varjag
Han var väl först kommendant i KZ/ arbetslägret Sachsenhausen och texten finns där också? Om jag inte minns fel från hans memoarer så tog han med sig frasen därifrån.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 21 november 2005, 15:13

Om jag inte minns alldeles fel hänger texten över porten till Theresienstadt också.

/ Probstner

Användarvisningsbild
scy7he
Medlem

Inlägg av scy7he » 22 november 2005, 22:53

Vad jag vet så hittades texten på för lägret Dachau. I vilka fler läger än Dachau och Auschwitz den fanns har jag ingen aning om.

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 22 november 2005, 23:44

Jag som trodde det stod vid ingången till samtliga kz och förintelseläger i tredje riket

Användarvisningsbild
scy7he
Medlem

Inlägg av scy7he » 22 november 2005, 23:47

Det stod inte över ingången till NÅGOT förintelseläger.

edit: och då räknar jag Treblinka, Belsec, Sobibor, Chelmno, Birkenau och hmmm.. det är ett till i östra Polen va?

Skriv svar