Jag antar att synen förändrades efter att "förintelsen" avslöjades, eller har jag fel? Vad tyckte man om alla judar som flydde hit?
Man måste ställa frågor för att lära sig.
Och ja, jag har sökt men ej hittat några bra trådar.
De svenska gränserna stängdes återigen när mördandet och förföljelserna i
Nazityskland satt igång på allvar i slutet av 1930-talet. Då krävde svenska
och schweiziska myndigheter att tyska judars pass skulle stämplas med en
särskild J-stämpel, så att dessa personer skulle bli lättare att avvisa.
Durion - har gett ett ganska bra, detaljerat och omfattande svar på frågan. Men han utelämnade vad det svenska folket tyckte - då det i stort sett aldrig tillfrågades. Utan att vara någon expert i frågan - tog sig toleransen till flyktingar - geografiska proportioner. I Skåne och Sydsverige kunde danskar accepteras. I norra Norrland sågs finnar som acceptabla och i de västliga landskapen kunde man tolerera norrmän - men inte mera. I stort tror jag att den allmänna folkmeningen var att 'i nödfall - javisst' - men dom skall alla åka hem igen när kriget är slut....Vad beträffar judar (och dom var ett litet fåtal) gick meningarna skarpt isär. Det fanns en latent misstro mot judar i breda folklager. Idag skulle det kallas antisemitism kanske, men då var det snarare den djupt ingrodda misstänksamheten mot alla som hade svart hår och bruna ögon. Lägg till en s.k. judenäsa - och raggen restes från 'Trelleborg till Haparanda' - som det hette på den tiden. Nöden då - var av en art att regeringen körde över sådana tankegångar till 'det allmännas bästa' som det hette...VarjagSokrates skrev:Hur omfattande var invandringen till Sverige före, under och efter Andra Världskriget? Vad tyckte de svenska folket om "främlingarna"?
Jag antar att synen förändrades efter att "förintelsen" avslöjades, eller har jag fel? Vad tyckte man om alla judar som flydde hit?
Man måste ställa frågor för att lära sig.![]()
Och ja, jag har sökt men ej hittat några bra trådar.
Vart hittade du det?Per-Erik Larsson skrev:Hittade det här:
Finns det något exempel på när Riksdagen har gjort liknande uttalanden. Hade alla tidningar denna inställning eller var det bara vissa?Dûrion Annûndil skrev:Att flyktingar hotade Sverige på olika sätt framfördes både i Riksdagen och i Media. Svenskarna var nog ganska överens i frågan om att flyktingar antingen var en ekonomisk belastning, eller i ovanligare fall att "icke-ariska" flyktingar var ett hot mot folkstammen (vilket även det stod i tidningar)"
Det här beskrivs i Svensk flyktingpolitik under internationellt tryck 1936-1941 av Hans Lindberg 1973.Sokrates skrev:Vart hittade du det?Per-Erik Larsson skrev:Hittade det här:
Finns det något exempel på när Riksdagen har gjort liknande uttalanden. Hade alla tidningar denna inställning eller var det bara vissa?[/quote]I Riksdagen var det främst Bondeförbundet som stod för den idén, tidningskällorna har jag inte tyvärr. Branchorganisationer försökte påverka Socialstyrelsen till restriktiv flyktingmotagning, bl.a. Svensk läkartidning, industritjänstemännen och vissa köpmannaföreningar. På Riksarkivet kan kan man läsa i Socialstyrelsens hemliga arkiv; utlänningsärenden, E2: 1 hur ett PM från UD formulerar sig så att det bara vore humanitärt att man inför visumtvång för tyska judar, eftersom annars skulle de komma till Sverige och sedan utvisas - vilket skulle leda till represalier i Tyskland. Bättre då att de inte kommer alls, så de slipper represalier, resonerar man... Flyktingmotagningen skulle reserveras för dem som verkligen behövde hjälp (vilket alltså inte judar i allmänhet behövde 1938 resonerade man.Dûrion Annûndil skrev:Att flyktingar hotade Sverige på olika sätt framfördes både i Riksdagen och i Media. Svenskarna var nog ganska överens i frågan om att flyktingar antingen var en ekonomisk belastning, eller i ovanligare fall att "icke-ariska" flyktingar var ett hot mot folkstammen (vilket även det stod i tidningar)"
Jag tror att det klarlagts någonstans här tidigare att Bernadotte befann sig i en tvångssituation. Överenskommelsen med Himmler som med svårighet förhandlats fram och som ju när som helst skulle kunna hävas av denne, gällde ursprungligen endast att de skandinaviska fångarna som fanns i olika läger, skulle samlas i ett läger i Nord-Tyskland för att kunna nås av Röda Korset och för ev. vidaretransport till hemländerna. Därför var svenskarna tvungna, för att de skandinaviska fångarna skulle få plats, att transportera bort andra fångar från främst Neuengamme till andra läger. En del av dessa fångar var i mycket dålig kondition och dog under eller strax efter transporten. Men som upplösningen i Tyskland inför det förestående krigsslutet tilltog, Himmler ville använda Bernadotte till förhandlingar med de alllierade och denne då krävde motprestationer, kom sedermera även tiousentals andra fångar, varav många judar, att transporteras till Sverige.Solitaire skrev:Om de vita bussarnas val av vilka som fick följa med kan man lyssna på radiodokumentären "Ta judarna sist": http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/art ... kel=198604 från SR.