oklara händelser i finska vinterkriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Andreas Lärka
Tidigare medlem
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 10 november 2005, 09:07

Jokkesmokke skrev:Andreas Lärka:
Kommer nu ihåg att jag läste Historie boken från högstadiet, där stog det att USA hade gett vapen, ammo och fordon etc. Är du säkert på att det inte är sant?
Ja, jag är säker. Jag tror att du minns fel.
Jokkesmokke skrev:Altså tills Tyskland kom och hjälpte Finland att skydda sitt land tills fredsavtalet med Soviet. Och sen kom fortsättningskriget bla bla...
Jag vet att min kunskap är 'begränsad' det är därför jag fråga er som vet mer än jag. Man kan inte veta allt om man inte frågar.
Som de andra redan konstaterat, så blandar du ihop Vinter- och Fortsättningskriget. Finland fick ingen som helst hjälp av Tyskland under Vinterkriget.
Det är bra att du frågar, men det vore bättre om du frågade neutralt dvs. "När började Tyskland hjälpa Finland?" istället för att göra påstående frågor som "Altså tills Tyskland kom och hjälpte Finland att skydda sitt land tills fredsavtalet med Soviet".
Jokkesmokke skrev:Andreas Lärka (igen):
Jag kan väl snacka om något som det flesta vet i min klass (tror jag) eller så kan jag snacka om något som är oklart som det står som 'topic'. Min lärare vet nästan inget om WWII så jag kan i stort sett babla hur jag vill men jag vet inte om andra 11st (om alla kommer) av klassen ska vara där och kommentera efteråt.
[Artig, snäll och präktig MODE PÅ]
Med all respekt. Dina grundkunskaper om Vinterkriget lämnar en hel del att önska. Om dina klasskompisar ligger på samma nivå, så tror jag ändå att det är bäst om du koncentrerar dig på redan etablerade fakta. Du har ju som sagt bara ett fåtal minuter på dig.
[Artig, snäll och präktig MODE AV]

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 10 november 2005, 10:38

Jokkesmokke skrev: Kommer nu ihåg att jag läste Historie boken från högstadiet, där stog det att USA hade gett vapen, ammo och fordon etc. Är du säkert på att det inte är sant?
I USA fanns många invandrade finländare och även det amerikanska folket var ju upprörda över Sovjets anfall på Finland.

Försök gjordes därför att även anskaffa vapen från USA, men deras dåvarande stränga neutralitetslagar gjorde detta svårt och innan några vapen hann komma till Finland var kriget över.

Däremot kom c:a 350 amerikafinländare till Finland för att delta i kriget som framgår av
http://www.veteraanienperinto.fi/svensk ... t_suom.htm :

"I Storbritannien fanns det 8 900 frivilliga, i Italien 5 000 och i Ungern 25 000 som var villiga att komma till Finland. Regeringarnas utrikespolitiska försiktighet och det egna landets intressen försvårade avfärden. Förutom (de ca 8000) svenskarna hann ca 1000 danskar, 700 norrmän, 341 ungrare i färdigt formerad trupp, 350 amerikafinländare och 228 brittiska medborgare komma till vårt land. Största delen hann inte med i krigsoperationerna. Däremot deltog danska jaktflygare med framgång i luftstriderna under vinterkriget."

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 10 november 2005, 10:56

Att ungrarna var så måna om att slåss beror det på det språkliga släktskapet?

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 10 november 2005, 11:13

Magnus Lindström skrev:Att ungrarna var så måna om att slåss beror det på det språkliga släktskapet?
Ungerska låter lika underligt i finska öron som i svenska öron. Det handlar alltså närmast om grammatikaliska likheter, inte om likheter i ord eller uttal. Vi talar alltså inte om släktskap i stil med t.ex. svenska och danska.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 10 november 2005, 18:34

Andreas Lärka skrev:
Jokkesmokke skrev:Andreas Lärka:
Kommer nu ihåg att jag läste Historie boken från högstadiet, där stog det att USA hade gett vapen, ammo och fordon etc. Är du säkert på att det inte är sant?
Ja, jag är säker. Jag tror att du minns fel.

[Artig, snäll och präktig MODE PÅ]
Med all respekt. Dina grundkunskaper om Vinterkriget lämnar en hel del att önska. Om dina klasskompisar ligger på samma nivå, så tror jag ändå att det är bäst om du koncentrerar dig på redan etablerade fakta. Du har ju som sagt bara ett fåtal minuter på dig.
[Artig, snäll och präktig MODE AV]

Att det mesta levererades efter vinterkrigets slut ändrar inte på faktumet att USA
gav vapen, ammunition, lastbilar och flygplan till finland under vinterkriget

Definitionen på "Ge" kan vara lite olika men Det som såldes från Amerikanska försvaret som surplus såldes till
mycket förmånliga priser och Fighting founds for Finland samlade in en del pengar.
(Dock gav en handfull svenska företag mer pengar var för sig än det totala amerikanska beloppet från FFFF)

John T Alltid Artig, snäll och präktig.

Par
Medlem

Inlägg av Par » 11 november 2005, 19:32

Jag kan inte heller sa mycket om det finska folkets olika krig. Denna trad har varit mycket intressant.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 11 november 2005, 20:46

JohnT skrev: Att det mesta levererades efter vinterkrigets slut ändrar inte på faktumet att USA
gav vapen, ammunition, lastbilar och flygplan till finland under vinterkriget

Definitionen på "Ge" kan vara lite olika men Det som såldes från Amerikanska försvaret som surplus såldes till
mycket förmånliga priser och Fighting founds for Finland samlade in en del pengar.
(Dock gav en handfull svenska företag mer pengar var för sig än det totala amerikanska beloppet från FFFF)

John T Alltid Artig, snäll och präktig.
Vad slags krigsmateriel kom från USA och hann något levereras före krigsslutet, det skulle vara intressant att veta!

Amerikanska flygplan levererades i varje fall efter vinterkrigets slut, som framgår av http://www.veteraanienperinto.fi/svensk ... nnatys.htm :
---
"Under mellanfredstiden (mellan vinterkriget och fortsättningskriget alltså) kunde man ta flygutrustning i bruk som hade anskaffats under vinterkriget, men som inte hann i tid till vårt land för att hinna med i krigsoperationerna. Det visade sig att de 44 Brewster jaktplanen som anskaffats från Förenta staterna var de viktigaste. Från Storbritannien erhöll man 10 tidsenliga Hawker Hurricane jaktplan. Före fortsättningskrigets utbrott hann 47 redan föråldrade Fokker D XXI jaktplan bli färdiga. Man började också tillverka Bristol Blenheim bombplan på flygplansfabriken. Då förhållandena mellan Finland och Tyskland blev varmare, började tyskarna leverera krigsbytesplan som man erhållit från Frankrike och Norge till Finland. Dessa var amerikanska Curtiss Hawk 75 A och franska Morane Saulnier jaktplan".

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 12 november 2005, 11:23

Stilleben skrev: Vad slags krigsmateriel kom från USA och hann något levereras före krigsslutet, det skulle vara intressant att veta!

Amerikanska flygplan levererades i varje fall efter vinterkrigets slut, som framgår av http://www.veteraanienperinto.fi/svensk ... nnatys.htm :
---
"Under mellanfredstiden (mellan vinterkriget och fortsättningskriget alltså) kunde man ta flygutrustning i bruk som hade anskaffats under vinterkriget, men som inte hann i tid till vårt land för att hinna med i krigsoperationerna. Det visade sig att de 44 Brewster jaktplanen som anskaffats från Förenta staterna var de viktigaste. Från Storbritannien erhöll man 10 tidsenliga Hawker Hurricane jaktplan. Före fortsättningskrigets utbrott hann 47 redan föråldrade Fokker D XXI jaktplan bli färdiga. Man började också tillverka Bristol Blenheim bombplan på flygplansfabriken. Då förhållandena mellan Finland och Tyskland blev varmare, började tyskarna leverera krigsbytesplan som man erhållit från Frankrike och Norge till Finland. Dessa var amerikanska Curtiss Hawk 75 A och franska Morane Saulnier jaktplan".
Nio plan hann nå Finskt territorium för vapenstilleståndet - men det hann inte sättas in i striderna.
Finns en mycket detaljerad beskrivning på nätet: http://www.saunalahti.fi/~fta/BWtoFAF1.htm

Finnarna köpte i USA bland annat (jag kan ha glömt något):
Trotyl,
gevärsammunition (Som om jag minns rätt avbokades efter kriget)

200 stycken 75mm kanoner med amm.
32 st 203mm Haubits med amm. http://www.jaegerplatoon.net/ARTILLERY7.htm

Pjäserna hann inte lämna USA Army under vinterkriget men arbetet med att finna en juridisk väg startade på grund av vinterkriget och finnarna blev lovade pjäser. Detta var den bakomliggande orsaken till att USA sedan snabbt kunde skeppa "surplus" vapen till England och Frankrike i juni 40, senare även till vissa latinamerikanska stater.
Om inte Tyskarna hade anfallit Norge, så hade antagligen Sverige också fått köpa pjäser också.

Ett antal lastbilar hann fram i tid och det var ganska stora kvantiteter, men inte "krigsmateriel" i den korrekta termen.

Mvh
/John T.

Skriv svar