Vilken officer sköt sig?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Vilken officer sköt sig?

Inlägg av SuperPalle » 12 oktober 2005, 03:13

I filmen "Der Untergang" (den hette så, eller hur?) så vankar två officerer eller Generaler ur Staben runt i den helt utömda fuhrerbunkern, och efter att ha tagit ett sista bloss på ciggen så skjuter dom sig, sittandes i varsin fåtölj. Lite senare kommer någon sekreterare ut ur ett rum, gör en grimsars och täcker över de två döda männens ansikten med en bordsduk eller servette.

När jag först såg filmen så tänkte jag att det var Keitel och Jodl som blåste skallen av sig, men vid närmare eftertanke så hängdes ju dem vid Nurnberg, Så vilka är det egentligen som skjuter sig i fuhrerbunkern?
Vore roligt att veta, ni vet. Lite sådär kuriosa.

- P.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 12 oktober 2005, 07:00

Generalstabschefen general Hans Krebs och Hitlers chefadjutant general Wilhelm Burgdorf.

MVH

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Inlägg av Königstiger » 12 oktober 2005, 09:58

Okay jag fortsätter på temat självmord i Der Untergang..

Vem var snubben som sprängde sig själv och sin familj med en handgranat och vilken rang hade han?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 juni 2003, 09:06
Ort: Linköping

Inlägg av mrvector » 12 oktober 2005, 12:55

Königstiger skrev:Okay jag fortsätter på temat självmord i Der Untergang..

Vem var snubben som sprängde sig själv och sin familj med en handgranat och vilken rang hade han?

Mvh Johan
Det var SS-Obergruppenführer Tellermann som sprängde sig själv och sin familj. Får bara fram att han var läkare av något slag.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 14 oktober 2005, 00:23

Battler skrev:Generalstabschefen general Hans Krebs och Hitlers chefadjutant general Wilhelm Burgdorf.

MVH
Det hävdas i den sovjetiska obduktionsrapporten att Hans Krebs hade tagit cyankalium. Minns inte om Burgdorf ens nämns där, men ALLA i bunkeromgivningen som obducerades då, fick 'död genom cyankalieföreningar' på sina dokument. Sen är det en annan fråga om man kan lita de rapporterna.
Varjag

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 14 oktober 2005, 07:16

mrvector skrev:
Königstiger skrev:Okay jag fortsätter på temat självmord i Der Untergang..

Vem var snubben som sprängde sig själv och sin familj med en handgranat och vilken rang hade han?

Mvh Johan
Det var SS-Obergruppenführer Tellermann som sprängde sig själv och sin familj. Får bara fram att han var läkare av något slag.
Någon SS-Obergruppenführer vid namn Tellermann existerade inte.

Martin

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 14 oktober 2005, 07:18

Ett fel i filmen: Riddarkorsbäraren som tar sitt liv med Walter Hewel i slutet hette egentligen Gert Stehr med graden SS-Obersturmführer. Dock var han INTE riddarkorsbärare.

Martin

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 juni 2003, 09:06
Ort: Linköping

Inlägg av mrvector » 14 oktober 2005, 09:20

Martin Månsson skrev:
mrvector skrev:
Königstiger skrev:Okay jag fortsätter på temat självmord i Der Untergang..

Vem var snubben som sprängde sig själv och sin familj med en handgranat och vilken rang hade han?

Mvh Johan
Det var SS-Obergruppenführer Tellermann som sprängde sig själv och sin familj. Får bara fram att han var läkare av något slag.
Någon SS-Obergruppenführer vid namn Tellermann existerade inte.

Martin
Då måste han vara fiktiv, för det står att en viss SS-Obergruppenführer Tellermann är med i filmen, spelad av Veit Stübner.
Annars kan det kanske röra sig om Ernst Grawitz?

/mvh Viktor

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 14 oktober 2005, 09:29

Då måste han vara fiktiv, för det står att en viss SS-Obergruppenführer Tellermann är med i filmen, spelad av Veit Stübner.
Annars kan det kanske röra sig om Ernst Grawitz?
Ernst Grawitz tog livet av sig och sin familj på så sätt som visas i filmen, helt rätt. Förstår inte varför de hittar på ett namn som inte existerat.

Martin

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 14 oktober 2005, 09:51

Martin Månsson skrev:
Då måste han vara fiktiv, för det står att en viss SS-Obergruppenführer Tellermann är med i filmen, spelad av Veit Stübner.
Annars kan det kanske röra sig om Ernst Grawitz?
Ernst Grawitz tog livet av sig och sin familj på så sätt som visas i filmen, helt rätt. Förstår inte varför de hittar på ett namn som inte existerat.

Martin
Nu vet jag inget om filmen ifråga, om den antas vara helt dokumentär eller bara halvdokumentär spelfilm.

Namnändring kan vara för att det finns levande släktingar som motsatt sig eller av någon annan anledning känsligt.
Men annars är sånt mycket typisk för seriösa halvdokumentära spelfilmer.
Inget ljug eller halvljug. Storyn i alla väsentliga drag korrekt. Detaljerna korrekta eller skulle kunna vara korrekta - dvs de inträffade inte där och då men iaf nån annanstans... Det är tillåtet att förbättra varsamt i konturerna, men bara dessa exemplifieringar faktiskt HAR inträffat - nånstans. Typ.

Ungefär så som gjordes med Spielbergs Schindlers Lista.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 14 oktober 2005, 10:50

Stefan skrev:
Martin Månsson skrev:
Då måste han vara fiktiv, för det står att en viss SS-Obergruppenführer Tellermann är med i filmen, spelad av Veit Stübner.
Annars kan det kanske röra sig om Ernst Grawitz?
Ernst Grawitz tog livet av sig och sin familj på så sätt som visas i filmen, helt rätt. Förstår inte varför de hittar på ett namn som inte existerat.

Martin
Nu vet jag inget om filmen ifråga, om den antas vara helt dokumentär eller bara halvdokumentär spelfilm.

Namnändring kan vara för att det finns levande släktingar som motsatt sig eller av någon annan anledning känsligt.
Men annars är sånt mycket typisk för seriösa halvdokumentära spelfilmer.
Inget ljug eller halvljug. Storyn i alla väsentliga drag korrekt. Detaljerna korrekta eller skulle kunna vara korrekta - dvs de inträffade inte där och då men iaf nån annanstans... Det är tillåtet att förbättra varsamt i konturerna, men bara dessa exemplifieringar faktiskt HAR inträffat - nånstans. Typ.

Ungefär så som gjordes med Spielbergs Schindlers Lista.
Det finns faktiskt ingen anledning att hänga ut tredjerangs figurer som nazister och självmördare. Jag menar vad är poängen? Om en sekreterare heter Greta eller Trudl spelar ingen roll för berättelsen

Användarvisningsbild
Garibaldi
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 januari 2005, 18:18
Ort: Sverige

Inlägg av Garibaldi » 14 oktober 2005, 11:25

Det finns faktiskt ingen anledning att hänga ut tredjerangs figurer som nazister och självmördare. Jag menar vad är poängen? Om en sekreterare heter Greta eller Trudl spelar ingen roll för berättelsen
Instämmer där. Köpte filmen i somras och det var fler saker som Oliver Hirschbiegel, (regissören), ändrade på. Nu så har jag lånat ut filmen så jag minns inte allt men bland annat scenen när Eva Braun höll festen under bombanfallet var inte där den utspelas i filmen.

Hirschbiegels kommentar till ändringarna var att i flera fall så gjordes de för att biopubliken ändå inte skulle tro på det som var "korrekt", ( med reservation för vad han uttryckligen sa då det var någon månad sedan jag såg filmen och den nu är utlånad till en kamrat. Jag kan återkomma med alla "ändringar som gjordes då jag har filmen hemma igen).

Skriv svar