en snabb fråga...
Jag har läst någonstans att infanterister föredrog spaden framför bajonetten då denna ofta fastnade i fiendens kropp vilket innebar att du var tvungen att ödsla tid på att dra loss den. Detta tog tid i anspråk och de var nog relativt försvarslösa när de stod och ryck en bajonett hur en kropp. Medans med en spade så kunde du fortsätta striden mot andra direkt då ett hugg inte "sätter" sig på samma sätt.
spade
jag gjorde lumpen på I5 fältjägarna och där under gröntjänsten slipade vi spadarna när vi skulle lära oss närstrid .
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Att spade/verktyg föredrogs vid närstid må så vare, men bajonetter fastnar INTE i den man hugger den i. Möjligtvis om man på något sätt lyckas trassla in sig i fi:s revben/motsv., men, nja...theFrody skrev:Jag har läst någonstans att infanterister föredrog spaden framför bajonetten då denna ofta fastnade i fiendens kropp vilket innebar att du var tvungen att ödsla tid på att dra loss den. Detta tog tid i anspråk och de var nog relativt försvarslösa när de stod och ryck en bajonett hur en kropp. Medans med en spade så kunde du fortsätta striden mot andra direkt då ett hugg inte "sätter" sig på samma sätt.
KLASen verkar vara en kul liten pryl.
hmm ja själv förstår jag inte precis hur man ska lyckas fastna med en smal bajonett.Tomas Ibsen skrev:Att spade/verktyg föredrogs vid närstid må så vare, men bajonetter fastnar INTE i den man hugger den i. Möjligtvis om man på något sätt lyckas trassla in sig i fi:s revben/motsv., men, nja...theFrody skrev:Jag har läst någonstans att infanterister föredrog spaden framför bajonetten då denna ofta fastnade i fiendens kropp vilket innebar att du var tvungen att ödsla tid på att dra loss den. Detta tog tid i anspråk och de var nog relativt försvarslösa när de stod och ryck en bajonett hur en kropp. Medans med en spade så kunde du fortsätta striden mot andra direkt då ett hugg inte "sätter" sig på samma sätt.
KLASen verkar vara en kul liten pryl.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Hans Engström
- Medlem
Re: spade
Vilket år var detta?vasilli skrev:jag gjorde lumpen på I5 fältjägarna och där under gröntjänsten slipade vi spadarna när vi skulle lära oss närstrid .
Jag ska se vad jag kan göraMartin Lundvall skrev:Se till att det inte finns några krig s har du inte längre problemet. 8)Müller skrev:jamen stick inte där då
/Martin