en snabb fråga...

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 9 juli 2003, 00:56

Här kan man studera och läsa om (och se videoclips på) den spade som Spetsnaz enligt uppgift använde: http://www.spetsnaz-gru.com/spetsnaz-en ... ovel-1.htm.

theFrody
Medlem

Inlägg av theFrody » 9 juli 2003, 14:30

Jag har läst någonstans att infanterister föredrog spaden framför bajonetten då denna ofta fastnade i fiendens kropp vilket innebar att du var tvungen att ödsla tid på att dra loss den. Detta tog tid i anspråk och de var nog relativt försvarslösa när de stod och ryck en bajonett hur en kropp. Medans med en spade så kunde du fortsätta striden mot andra direkt då ett hugg inte "sätter" sig på samma sätt.

vasilli
Ny medlem

spade

Inlägg av vasilli » 19 augusti 2005, 12:59

jag gjorde lumpen på I5 fältjägarna och där under gröntjänsten slipade vi spadarna när vi skulle lära oss närstrid .

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 augusti 2005, 14:23

theFrody skrev:Jag har läst någonstans att infanterister föredrog spaden framför bajonetten då denna ofta fastnade i fiendens kropp vilket innebar att du var tvungen att ödsla tid på att dra loss den. Detta tog tid i anspråk och de var nog relativt försvarslösa när de stod och ryck en bajonett hur en kropp. Medans med en spade så kunde du fortsätta striden mot andra direkt då ett hugg inte "sätter" sig på samma sätt.
Att spade/verktyg föredrogs vid närstid må så vare, men bajonetter fastnar INTE i den man hugger den i. Möjligtvis om man på något sätt lyckas trassla in sig i fi:s revben/motsv., men, nja...

KLASen verkar vara en kul liten pryl.

Användarvisningsbild
Müller
Medlem

Inlägg av Müller » 20 augusti 2005, 00:16

Tomas Ibsen skrev:
theFrody skrev:Jag har läst någonstans att infanterister föredrog spaden framför bajonetten då denna ofta fastnade i fiendens kropp vilket innebar att du var tvungen att ödsla tid på att dra loss den. Detta tog tid i anspråk och de var nog relativt försvarslösa när de stod och ryck en bajonett hur en kropp. Medans med en spade så kunde du fortsätta striden mot andra direkt då ett hugg inte "sätter" sig på samma sätt.
Att spade/verktyg föredrogs vid närstid må så vare, men bajonetter fastnar INTE i den man hugger den i. Möjligtvis om man på något sätt lyckas trassla in sig i fi:s revben/motsv., men, nja...

KLASen verkar vara en kul liten pryl.
hmm ja själv förstår jag inte precis hur man ska lyckas fastna med en smal bajonett.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 20 augusti 2005, 00:19

Müller skrev: hmm ja själv förstår jag inte precis hur man ska lyckas fastna med en smal bajonett.
I revbenen gissar jag.

/Martin

Användarvisningsbild
Müller
Medlem

Inlägg av Müller » 20 augusti 2005, 00:20

Martin Lundvall skrev:
Müller skrev: hmm ja själv förstår jag inte precis hur man ska lyckas fastna med en smal bajonett.
I revbenen gissar jag.

/Martin
jamen stick inte där då :P

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 20 augusti 2005, 00:26

Müller skrev:jamen stick inte där då :P
Se till att det inte finns några krig s har du inte längre problemet. 8)

/Martin

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem

Re: spade

Inlägg av Hans Engström » 20 augusti 2005, 00:35

vasilli skrev:jag gjorde lumpen på I5 fältjägarna och där under gröntjänsten slipade vi spadarna när vi skulle lära oss närstrid .
Vilket år var detta?

Användarvisningsbild
Müller
Medlem

Inlägg av Müller » 20 augusti 2005, 10:56

Martin Lundvall skrev:
Müller skrev:jamen stick inte där då :P
Se till att det inte finns några krig s har du inte längre problemet. 8)

/Martin
Jag ska se vad jag kan göra :P . Men jo bajonetten kan väll också fastna om man "hugger" med den, vanligast tror jag väll att amn sticker, men om man hugger ksnke det blir problem att dra ut den, men som sagt revbenen också. Nu tycker jag att vi avslutar denhär diskutionen om vad o vart man fastanr i med bajonett.

Skriv svar