Tysk WW2 design

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
joegge
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 april 2002, 23:15

Inlägg av joegge » 11 juni 2002, 15:25

Den tyska stålhjälmen kallad m/16 resp m/17 använd under I vk var utvecklad med skyddsfunktionen satt i främsta rummet, men med viss inspiration av gammal tysk formgivning. Den skulle se "krigisk ut".

Denna modell omarbetades under 30-talet så att de nackdelar som framkommit under I vk, bla hörsel begränsning, lindrades.

Det sattes även höga krav på den nya stålhjälmen, som fick som enda tyska stålhjälm en officiell modellbeteckning, Stahlhelm 35 att den även skulle få ett mer estetiskt utseende, utan att göra avkall på den form som symboliserade den tyska kampen under I vk. Resultatet blev en hjälm med kortare nackskydd och kortare skärm. Stahlhelm 35 ändrades i vissa detaljer under II vk av hänsyn till tillverningsmetoderna.

Under II vk:s slutskede utvecklades, torts Hitlers uttryckliga förbud just pga symbolvärdet, en stålhjälm som bättre stod emot träffar av allehanda skadliga förmål bättre än de tidigare hjälmarna. Denna utveckling togs till vara i DDR och resulterade i den mer flata hjälm som användes i DDR och till viss del i Vietnam.

Den som vill veta allt bör läsa "Vom Stahlhelm zum Gefechtshelm" av Ludvig Baer

mvh Joegge

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 9 mars 2005, 10:16

Det här med fascism-estetik tycker jag är spännande ur ren estetisk synvinkel. En liten disclaimer bara: Mitt intresse för design, både av kläder och industridesign från denna era bottnar enbart ur mitt arbete (forskare, ingenjör) och smak. Inte pga, överdrivet intresse för krig eller fascisitiska åsikter (helt tvärtom).

Jag måste tipsa om konst, cd-fodral och publikationer från gruppen Laibach. http://www.laibach.nsk.si De använder estetik och bildspråk influerat av Italien, Tyskland och troligen Ustasja osv. De är medlemmar och jag tror grundare av ett konstkollektiv och virtuell stat som ger ut pass (som vissa faktiskt använt), Neue Slowenische Kunst, NSK. Rent politiskt säger de sig vara Marxistiska men vara på det klara med om att det är en utopi pga människans girighet, och vara fullt normala och demokratiska i allt utom sin konst. http://www.nskstate.com/

Jag anser dock att om man vidgar sitt synfält lite och faktiskt kollar på andra länders uniformer och material så kan man hitta mycket intressant och vackert. Förutom för mig rena självklarheter som Spitfirens och Mustangens skönhet i jämförelse med tyska jaktplan så finns det massor som är snyggt; B-29, B-17 är brutal, googla lite på mer udda länder uniformer, i Benelux, Balkan osv, Browning HiPower, Colt 1911, M3 SMG ser ju ut som ett sci fi-vapen, Archer, senare lätta amerikanska tanks, http://afvdb.50megs.com/usa/pics/m24chaffee.html, brittiska pansarbilar http://www.missing-lynx.com/gallery/britain/jpmaec.htm, http://www.missing-lynx.com/gallery/britain/emdaim.htm

Ett sista tips bara, kolla in Hugo Boss jacka Chrom-N, eller andra Chrom-modeller, där är det minimal militär estetik fulländad, 3200kr för världens snyggaste jacka. Artikelnr. 04110 :)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 9 mars 2005, 12:19

Dalmas skrev:För att vara mot strömmen:

Jag tycker att:
Britternas uniform var klart snyggast.
Spitfire var det vackraste flygplanet.
Thomsonk-pisten var det snyggaste eldhanvapnet, vid sidan av Webleyn.
T-34 var den snyggaste stridsvagnen.
Jeepen var definitvt snyggare än Kubelwagen.
Håller med litegrann, där. Spitfire är helt klart det vackraste planet, utan tvekan. Andra favoriter är P-40, Typhoon och naturligtvis P-51D Mustang.

Vad gäller den (allmänna) tyska designen så tror jag att mycket av det "tilltalande" i den är att det nästan genomgående är en blandning av praktiskhet och "designat" utseende. Uniformerna var för fältbruk men var ändå, jämfört med ex. de amerikanska, mycket mer av "paradstuk", när man ser till skärning och detaljer. Likaså stridsvagnar etc. Alltså att man snickrar in i designen ett visst mått av symbolik, hur medvetet det var vet jag inte, det var ju massor av olika firmor som ritade och alla kan ju inte haft samma tankemönster.

Och hur många olika modeller man än ser på, så är Panthern den absolut snyggaste stridsvagnen. Den lånar från T-34 ett mer ändamålsenligt utseende, men till skillnad från den så har den en helt annan "stance". T-34 ser ut som ett uppochnedvänt badkar med en potta i fronten. Panthern ser ut som en racer, mycket tack vare att tornet är centrerat så den ser mer aggressivt balancerad ut.

Användarvisningsbild
echo one
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 6 oktober 2002, 14:22
Ort: västerås

Inlägg av echo one » 9 mars 2005, 16:00

Martin Tunström skrev:Undra inte om Hitler var med i leken ibland och såg till hur man designade uniformerna? :|
Nä men hugo boss. :)

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 juni 2003, 09:06
Ort: Linköping

Inlägg av mrvector » 9 mars 2005, 21:04

Bara jag som är stormförtjust i tyska pansaruniformer? Det är vansinnigt stiligt!

Bild

*bild tagen från http://www.axishistory.com

Gustav Björklund
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: 7 december 2004, 22:30
Ort: Borås

Inlägg av Gustav Björklund » 9 mars 2005, 21:13

mrvector, du är inte ensam :roll:

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 10 mars 2005, 00:06

Det enda jag inte kan förlikas med är varför i hela friden de valde ROSA som pansarets färg. Jag menar - rosa?! För att det är nån form av "röd-light" då, och artilleriet är ju rött. Men... rosa??

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 10 mars 2005, 01:36

Belisarius skrev:Det enda jag inte kan förlikas med är varför i hela friden de valde ROSA som pansarets färg. Jag menar - rosa?! För att det är nån form av "röd-light" då, och artilleriet är ju rött. Men... rosa??
Det var tydligen en färg som ärvts från ett hussarregemente (tillsammans med dödskallarna, som ju i pansartruppernas fall inte hade det minsta att göra med SS' dödskallar). Det måste dock medges att kombinationen ser lite udda ut...

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 10 mars 2005, 22:51

"Svart insvängd Boss-jacka med rosa detaljer och dekokrerad med dödskallar..." / Probstner

Användarvisningsbild
echo one
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 6 oktober 2002, 14:22
Ort: västerås

Inlägg av echo one » 11 mars 2005, 16:07

Bild
Vackert.

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 11 mars 2005, 16:21

För mig är det mycket alla symbolik som tyskarna använde. Vackra vapensköldar,camo uniformer och dylikt. Se bara på den uppsjö av uniformer som kunde finnas i ett och samma förband. Det får mig att se på de tyska soldaterna mer som individer än de ryska,brittiska och jänkarna ihop. Och sedan har jag alltid varit svag för de som förlorat :? Jag är självklart helt emot allt som har med nazizm att göra. Men det är nått med de tyska vapnen som gör dom "vackra". Sjukt egentligen att kalla något som är till för att döda andra för vackert. Men jag kan inte komma på något annat ord.

Micke

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 14 mars 2005, 12:15

Olof Larsson skrev:
-Jag försöker i viss mån kompensera för vad jag upplever som en okritisk upplyftning av Wermachts förmåga, vi ska trots allt inte glömma vilka det var som förlorade kriget. Det är tämligen självmarkerande.
Med tanke på att dom stred mot USA, Ryssland, Storbrittanien, Frankrike och även Canada så tycker jag man utan problem kan hävda att Wermacht hade bättre soldater i stort, eller?

Tigertank
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40
Ort: Borlänge

Inlägg av Tigertank » 14 mars 2005, 15:21

Martin Tunström skrev:
Vad anser just detta ämne så tror jag dels att mitt estetiska sinne till viss del har låtit sig påverkas av mitt mera praktiska militära sinne.
T.ex. en person som är okunnig anseende örlogsfartyg tycker kanske att Bismark med sina fyra dubbeltorn är vackrare än Missouri med sina tre trippeltorn eller Richeliu med sina två kvadruppeltorn. Jag som dock har viss kompetens i området har kanske svårt att bortse från det faktum att duppeltorn är ett slöseri med vikt jämfört trippel/kvadruppeltorn.
jag tycker att Bismark var ett mycket vackert skepp! Och jag tror inte att "slöseri med vikt" har något med skönhet att göra! Många byggnader är extremt överflöddigt utsmyckade och många experter inom arkitektur skulle hitta många dåliga saker med barrockhus men man tycker att det är vackert! Desutom är Britternas uniformer extremt mycket fula än SS-truppernas uniformer! Man behöver man inte alltid blanda in politik i konst!

Det är ju en fråga att väga den minskade vikten emot att fler eldrör bli utslagna vid en träff och den minskade eldhastigheten. Perosnligen gillar jag tyska dubbeltorn medans de brittiska och engelska och amerikanska ser för korta ut. De tyska har ett mer sexigt överhäng bak över barbetten

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 mars 2005, 17:59

Belisarius skrev:Det enda jag inte kan förlikas med är varför i hela friden de valde ROSA som pansarets färg. Jag menar - rosa?! För att det är nån form av "röd-light" då, och artilleriet är ju rött. Men... rosa??
Ganska naturligt. Man "blandade" infanteriets gula och artilleriets röda, därav rosa.
:)

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Färgblind ?

Inlägg av Ori » 14 mars 2005, 18:19

MD650 skrev:Ganska naturligt. Man "blandade" infanteriets gula och artilleriets röda, därav rosa.
:)
Gult + rött -> orange ?

Vitt + rött -> rosa ?

Fast, smileyn får mig att misstänka att du vet detta... :?

Skriv svar