Axel Hård af Segerstad?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Österbottning
Ny medlem

Inlägg av Österbottning » 16 december 2004, 10:12

B Hellqvist skrev:Hej Österbottning! Intressant - kommer du ihåg vad det var för hjälmmodell? Den gamla tyska från 1VK, svensk, tysk M40/42 eller annan?
Hej!

Nja, dessvärre var det ju några år sedan - men jag har för mig att det var den "tyska modell" som man använde i finska armén...hjälmen var ganska sargad av granatskärvan - förstår inte hur Axel H klarade sig utan allvarligare skador (han slogs medvetslös dock...).

Inom parentes hade vissa av våra befäl samma typ av hjälm (tysk modell med "brätte" bak o på sidorna) då jag gjorde värnplikten 1981 på Nylands Brigad i Finland.

Användarvisningsbild
Nicolas von Schmidt-Lauss
Medlem
Kontakt:

Hård

Inlägg av Nicolas von Schmidt-Lauss » 16 december 2004, 10:28

Hur osannolikt det än kan låta har det visat sig att min kollega har jobbat tillsammans med Hård i över 20 år på Värnpliktsverket. Hon har visat en del foton, bland annat från en av Hårds pensioneringar (han gick visst i pension fem gånger; han ångrade sig fyra gånger). Kul att se honom med medaljribban och alla andra utan medaljribba.

Jag känner inte till något om en bok av Hård. Ska kolla med hans kompis Orvar Nilsson i kväll. Ska fråga om hjälmtyp då också.

/Nicolas

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Acke Hård

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 december 2007, 17:34

Major Axel Hård af Segerstad var min kollega och vän. Det är trevligt att han ihågkoms och att det skrivs om honom. Efter sin aktiva insats vid Svea livgarde var han i många åt verksam vid Östra värnpliktskontoret (då i Solna).

Han var högt respekterad vid regementet, men hade ett bekymmer. Han hade inget tidsbegrepp - en krigsskada. För honom var natt och dag samma sak.

När han var kompanichef hände en ovanlig sak. Kompanichefen saknades. Senast hade han varit synlig i måleterrängen. Man befarade det värsta.

Skallgång pålystes och man fann kaptenen sovande på marken i målterrängen bakom en liten sten.

När han väcktes sade han "Jag ville bara veta om nerverna fortfarande håller under beskjutning".

Han ansåg f ö att bilkörning i Libanon (under FN-tjänst) var farligare än kriget i Finland.

Den närmast blide och timida "Acke" ville inte gärna tala om Finlands krig. Vi prejade honom hårt om vilket som varit den värsta situation han upplevt.

"Jag var bakom en stor sten och det var en ryss på andra sidan om den".

Vad hände? Vad hände?

"Jag sitter ju här".

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 december 2007, 04:19

Tack för den insikten i hans liv och verk!

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

läsvärt!

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 19 december 2007, 07:42

ibid!

L

Skriv svar