V-1, V-2 och V-3 raketer

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

V-1, V-2 och V-3 raketer

Inlägg av Fältmarskalken » 24 november 2004, 19:26

Hur kommer det sig att tyskarna inte använde V-1 mot ryssarna? Nu vet inte jag vilken räckvidd V-1 har men hade det inte gått att avfyra dem från tex Estland för att sedan skickas mot Moskva? Har samma fråga gällande V-2. Men där hade man ju fått välja andra mål som tex Kiev eller något annat mål. Sen kommer min sista fråga: Vad var V-3 för något? Gärna lite data om räckvidd, vikt, hastighet m.m

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 24 november 2004, 19:54

V-3 var en högtryckskanon. Kaliber 150mm, utgångshastighet 1100 meter/sek, räckvidd 160 km.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Hogland
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 13 november 2004, 23:27
Ort: Täby

Inlägg av Hogland » 24 november 2004, 19:57

V-3 färdisgtälldes väl aldrig? Det byggdes väl inte ens någon fungerande prototyp vad jag vet? Det var väl ett drömt projekt av den tyska krigsledningen för att stoppa den ryska offensiven på östfronten? Jag kan dock ha fel då du verkar ha så pass specifik data angående vapnet. I så fall, skulle man kunna få lite fakta om var och när V-3:an användes?

Planerades inte V-4 att bli någon sorts strålningsvapen för att ha kål på ryssarna med radioaktivitet? Har läst det någonstans. V-4 är jag dock helt säker på att den aldrig färdigställdes.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 24 november 2004, 20:02


Användarvisningsbild
Hogland
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 13 november 2004, 23:27
Ort: Täby

Inlägg av Hogland » 24 november 2004, 20:05

Är det någon som har några bra länkar eller någon bra fakta om V-4:an? Vad jag har förstått så var det som sagt ett strålningsvapen som aldrig färdigställdes.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 24 november 2004, 21:12

Avfyrningsinstallionen för V-3:an bombades sönder innan den hann tas i bruk.

Att V-1&2 användes mot främst mot Storbrittanien handlade om hämnd (V för Vergeltungswaffe, hämndvapen) för de bombräder som förödde de tyska städerna och handlade mer om göra något för hemmaopinionen än att besegra de allierade.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 24 november 2004, 22:02

Kortfattat om V 3- projektet ur viewtopic.php?t=10701&highlight=
Stilleben skrev:Detta tyska "Wunderwaffen", V3, som aldrig kom i bruk fanns i en bunker i Calais. Jag har haft svårt att hitta något på engelska om den, utan får hänvisa till en tysk webbsida, http://www.heise.de/tp/deutsch/inhalt/co/12652/1.html

Dock finns på sid. 124-125 i Bokoramas serie om Andra världskriget i volymen "Kriget i luften" en närmare beskrivning.

Kanonen var alltså inte var en vanlig kanon. Den kallades också p.g.a. sin konstruktion "Högtryckspumpen". Det var i varje fall tänkt att den i terrorsyfte skulle avskjuta 68 kg tunga fenstyrda granater mot det c:a 10 mil avlägsna London. Ett batteri om 25 kanoner planerades, eldhastigheten skulle då bli ett skott var 12:e sekund. Det krut som skulle ge granaten en utgångshastighet på över 1500 meter i sekunden var uppdelat på mindre laddningar i kamrar längs det långa eldröret (det finns en belysande bild i boken).

Det visade sig vid provskjutningarna dels att granaterna inte uppförde sig som beräknat, dels att materialet inte höll för påfrestningarna. Den 6 juli 1944 bombades dessutom platsen svårt, varefter projektet gavs upp.

Användarvisningsbild
Hogland
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 13 november 2004, 23:27
Ort: Täby

Inlägg av Hogland » 24 november 2004, 22:27

Fortfarande; finns det någon som vet något om V-4:an?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 24 november 2004, 22:50

Fältmarskalken skrev:Hur kommer det sig att tyskarna inte använde V-1 mot ryssarna? Har samma fråga gällande V-2.
Vad var V-3 för något?
V-1 och V-2 användes inte mot Sovjet eftersom de
så gott som saknade militärt värde.
De användes mot britterna eftersom ledningen i det Tredje riket
levde i den naiva tron att de kunde nyttja dessa vapen
till att få till stånd en separatfred med västmakterna.

V-3 var en 150m lång pjäs, med en kaliber på 150mm
som skulle byggas in i marken utan riktmöjligheter.
Den skulle således bara kunna skjuta mot London.

Vergeltungswaffe 3
Hogland skrev:Är det någon som har några bra länkar eller någon bra fakta om V-4:an? Vad jag har förstått så var det som sagt ett strålningsvapen som aldrig färdigställdes.
Jag vill minnas (men jag har inte hittat någon information på det)
att V-4 var beteckningen på tvåstegsraketen A-9/A-10.
Denna raket var tänkt att ha räckvidd att nå New York.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 november 2004, 08:14

Larsson skrev:Jag vill minnas (men jag har inte hittat någon information på det) att V-4 var beteckningen på tvåstegsraketen A-9/A-10. Denna raket var tänkt att ha räckvidd att nå New York.
Den har jag också läst om nånstans. Det var mycket mer raket än V-2, den skulle inte bara gå mycket längre utan även mycket högre, det var en förutsättning för att kunna nå över Atlanten. Hur mycket som blev klart har jag ingen aning om, skulle vara intressant om nån vet mer.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 25 november 2004, 15:11

Larsson skrev:
Fältmarskalken skrev:Hur kommer det sig att tyskarna inte använde V-1 mot ryssarna? Har samma fråga gällande V-2.
Vad var V-3 för något?
V-1 och V-2 användes inte mot Sovjet eftersom de
så gott som saknade militärt värde.
De användes mot britterna eftersom ledningen i det Tredje riket
levde i den naiva tron att de kunde nyttja dessa vapen
till att få till stånd en separatfred med västmakterna.

V-3 var en 150m lång pjäs, med en kaliber på 150mm
som skulle byggas in i marken utan riktmöjligheter.
Den skulle således bara kunna skjuta mot London.

Vergeltungswaffe 3
Hogland skrev:Är det någon som har några bra länkar eller någon bra fakta om V-4:an? Vad jag har förstått så var det som sagt ett strålningsvapen som aldrig färdigställdes.
Jag vill minnas (men jag har inte hittat någon information på det)
att V-4 var beteckningen på tvåstegsraketen A-9/A-10.
Denna raket var tänkt att ha räckvidd att nå New York.
Den engelska webbsidan http://www.geocities.com/pentagon/2833/ ... affen.html har en mycket intressant förteckning över de "Wunderwaffen" som tyskarna tillverkade eller i varje fall planerade. Mycket kom dock inte ens till försöksstadiet.

Jag hittar där inget strålningsvapen, vilket jag också tror stämmer, då tyskarna som bekant låg rätt långt efter när det gällde atomforskning. De lyckades inte ens med att få en funktionsduglig reaktor.

Däremot åtskilliga gasvapen och även något biologiskt vapen . T.o.m. mycket spektaktulära vapen som "frysvapen" och vind- och ljudvapen (!!) fanns på dagordningen!

Något vapen med beteckningen V 4 tycks inte finnas. Men V 2-raketen kallades ursprungligen för A 4. Vidare planerades en raket för att kunna beskjuta USA, men denna erhöll tydligen beteckningen A 9 eller A 10. Det var även tänkt att den skulle kunna avskjutas från en u-båt. Det gjordes också på prov en lyckad raketavskjutning med en annan projektil av en u-båt och i undervattensläge.

Lasse i gatan
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 31 maj 2004, 17:03
Ort: Skåne

Inlägg av Lasse i gatan » 2 december 2004, 18:07

Jag har för mig att jag läste en tidnings artikel när jag var grabb,det blir väl ca 20 år sen, om två stV-2 raketer som kom ur kurs och störtade i dom Småländska (?) skogarna under kriget. Jag tyckte det lät spännade för man kunde fortfarande på den tiden enl tidnings artiklen hitta delar av dom ute i skogen. Är det någon som känner till var dom störtade ?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 december 2004, 18:58

Lasse i gatan skrev:Jag har för mig att jag läste en tidnings artikel när jag var grabb,det blir väl ca 20 år sen, om två stV-2 raketer som kom ur kurs och störtade i dom Småländska (?) skogarna under kriget. Jag tyckte det lät spännade för man kunde fortfarande på den tiden enl tidnings artiklen hitta delar av dom ute i skogen. Är det någon som känner till var dom störtade ?
Har det möjligen något att göra med det som Göteborgs-Posten skrev så sent som igår under rubriken Arkeologer på jakt efter nutida historia:
GP 1/12 skrev: - Normalt sett så rycker vi ut när någon ny väg ska byggas. Nu vill vi i stället utgå ifrån människors eget intresse. Finner vi ett lämplig objekt gräver vi ut det tillsammans med hembygdsföreningen på platsen.
Anders Gustafsson har varit med om ett liknande projekt i Bäckebo utanför Kalmar.
- Ett hobbyprojekt tillsammans med hembygdsföreningen på platsen. Vi sökte med en metalldetektor efter en V2-raket tyskarna sköt iväg från sina ramper i Penemünde och som slog ned med en fruktansvärd smäll i Bäckebo 1944.
En händelse många minns än i dag. Men som nu kompletterats med fyndet av raketresterna.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 december 2004, 20:18

Den som vill veta mer om rakter och flygplan som skulle bomba New York ska försöka få tag i dokumentären "Hitlers Plan to Atom Bomb New York" från 2004 som har sändts i engelsk tv. Innehåller sköna animationer på olika flygplan, och rakater som bombar New York med bomber som innehåller radioaktivt sand. (Har den på datorn)

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 2 december 2004, 20:34

Lasse i gatan skrev:Jag har för mig att jag läste en tidnings artikel när jag var grabb,det blir väl ca 20 år sen, om två stV-2 raketer som kom ur kurs och störtade i dom Småländska (?) skogarna under kriget. Jag tyckte det lät spännade för man kunde fortfarande på den tiden enl tidnings artiklen hitta delar av dom ute i skogen. Är det någon som känner till var dom störtade ?
Sverige och Storbritannien gjorde i slutet av andra världskriget ett byte. Två(?) störtade V-2 raketer mot någon slags radar. Mer information finns att läsa i boken Att flyga är att leva.

/Martin

Skriv svar