tids zoner
tids zoner
Använde sig engelsmännen av engelsktid eller lokal tid när de invarderade normadie,
Re: tids zoner
Nizze skrev:Använde sig engelsmännen av engelsktid eller lokal tid när de invarderade normadie,
Det var en underbart bra fråga!
Jag skulle tro att de körde med brittisk tid under Overlord. Detta eftersom överkommandot fanns i England. Det är väl det mest logiska. Fast det kan ju vara lika logiskt att använda samma tid som det område man invaderar.
Man använde ju D-day +1h 2h etc iaf i samband med invasionen, men frågan om de hade Cet eller Uk är lurig.
På olika internetsidor om invasionen står det tider för invasionen men ingen anger om det är Uk eller CET-tid.
Mvh Marcus
- subskipper
- Medlem
Tror inte det. Kriget försiggår med insatser och kommunikation runt om klotet från olika tidszoner, ex-vis Turkiet, USA, England osv.Björn E skrev:(Ursäkta att jag går lite off topic)
Är det praxis att använda lokal tid när man invaderar ett land? Använder t.ex jänkarna irakisk tid i irak?
Gissar på GMT dvs UTC.
Senast redigerad av 1 Bagheera, redigerad totalt 3 gånger.
Fann en artikel i US Today som vidimerar.
Handlar om ett US media center uppsatt i Qatar mars 2003:
Handlar om ett US media center uppsatt i Qatar mars 2003:
If war does start, Franks and his staff will brief the world's media in a state-of-the-art center that features flat plasma television screens that can show maps and graphics of what troops are doing in the dusty desert or cities of Iraq.
The backdrop features a hazy blue-and-white flat image of the world, crowned by the U.S. Central Command seal. Running along the back are digital clocks featuring a half-dozen time zones, including Tampa, Zulu — or Greenwich Mean Time — military time and Baghdad.
Antagligen det jag skrev; Zulu-time, = UTC, =GMT, = military time. Dvs standardiserad världstid.Nizze skrev:Vilken tid använde de under tex ardenner offensiven för då fanns väll inte högkvarteret i england längre eller?
Vilket på vintern råkar vara == engelsk tid.
Har mao intet att göra med var högkvarteret är beläget.
GMT är inte det samma som UTC.Bagheera skrev:Antagligen det jag skrev; Zulu-time, = UTC, =GMT, = military time. Dvs standardiserad världstid.Nizze skrev:Vilken tid använde de under tex ardenner offensiven för då fanns väll inte högkvarteret i england längre eller?
GMT korrigeras med hjälp av solen.
UTC korrigeras med hjälp av TAI, International Atomic Time, de atomur som håller koll på tiden åt oss.
Så de är inte detsamma.
- Johan Elisson
- Medlem
-
D.Almendares
- Medlem
Jag är osäker på när UTC infördes, men vid tiden för invasionen användes ZULU (för timezone 0 eller zero), detta såg jag i mängder av dokument i Imperial War Museum.FredH skrev:GMT är inte det samma som UTC.Bagheera skrev:Antagligen det jag skrev; Zulu-time, = UTC, =GMT, = military time. Dvs standardiserad världstid.Nizze skrev:Vilken tid använde de under tex ardenner offensiven för då fanns väll inte högkvarteret i england längre eller?
UTC korrigeras med hjälp av TAI, International Atomic Time, de atomur som håller koll på tiden åt oss.
Så de är inte detsamma.
Double british summer time borde ha inneburit att man på sommaren använde sig av GMT+2, dvs samma tid som CETs sommartid, och därmed två frågor:
- Var ZULU samma som GMT eller den tid som användes i England?
- Användes sommartid i Frankrike och Tyskland vid den här tiden? Om inte, så var ju klockan mer i England än i Frankrike!
UTC infördes 1986.myom skrev:Jag är osäker på när UTC infördes, men vid tiden för invasionen användes ZULU (för timezone 0 eller zero), detta såg jag i mängder av dokument i Imperial War Museum.FredH skrev:GMT är inte det samma som UTC.Bagheera skrev:Antagligen det jag skrev; Zulu-time, = UTC, =GMT, = military time. Dvs standardiserad världstid.Nizze skrev:Vilken tid använde de under tex ardenner offensiven för då fanns väll inte högkvarteret i england längre eller?
Så de är inte detsamma.
Double british summer time borde ha inneburit att man på sommaren använde sig av GMT+2, dvs samma tid som CETs sommartid, och därmed två frågor:
- Var ZULU samma som GMT eller den tid som användes i England?
- Användes sommartid i Frankrike och Tyskland vid den här tiden? Om inte, så var ju klockan mer i England än i Frankrike!
Varje tidszon, 25st har dels en treställig förkortning, CET t.ex. för Central European Time, men även en bokstav, t.ex. CET heter också A, Alpha.
Bokstaven för tidszonen som stämmer överens med GMT och UTC är kallad Z, Zulu. Där av namnet Zulu som används i flyget och militärt.