Kampsånger..
P.g.a samma anledning som vissa människor lyssnar på ex. "Never let it go" med Afro-Dite. Antingen tycker man att sången är bra eller så gör man inte det. Jag utgår ifrån att du inte finner "Horst Wessel-sången" särskilt bra - men jag skulle inte fråga dig varför. Det är din ensak och smaken varierar eller hur. Jag förnekar dock inte på något sätt att denna tidsålder fascinerar och imponerar mig. Fast det var väl dit du ville komma?
För min del så finns det inte något bättre än att lyssna på gammal anrik musik såsom marschmusik, politisk kampmusik, folkmusik. Främst Tysk, men även en hel del Finsk musik - är mycket svag för Suomi Marssi även fast jag inte förstår ett ord av vad dom sjunger om.
Hmmm, nej det var en ärligt menad fråga,som önskade att svar gavs, vilket jag visserligen fick, dock ett ganska taggigt sådant.
Givetvis är jag intresserad av 30-40talet jag också, annars vore jag ju kanppast medlem i detta forum , eller hur. Varför vill du för övrigt inte fråga mig varför jag inte finner Horst Wessel-sången bra? Eller handlar tråden ENBART om huruvida Andreas Wien känner till om sången fortfarande sjungs i österrikiska lumpen? Jag tolkade trådens upplägg och innehåll till att vara en diskussion kring politiskt anknuten musik, men jag hade tydligen fel?
Kampsaanger - ar djavligt medryckande....
alldeles oavsett vilka politiska ideal dom foretrader. Deras uppgift var
att vara MEDRYCKANDE och vem skall klandra de unga idag om de
kanner samma elekrticitet i 'gamla' kampsaanger som i nyare.
Oovertraffad,tycker jag, ar La Marseillaise.....(eller majonnasen,sa pappa)
Internationalen - for dess kombination av superb musik och text...
Horst Wessel Lied...ger ett musikaliskt 'trotsideal' pa sitt trumpna tyska
satt, som paa intet satt forringar dess appellariska attraktion.
Nar jag vill slaa naagon paa kaften - tanker jag Horst Wessel
Nar jag vill kasta ut en regering - tanker jag pa Marseillaisen
MEN
nar jag vill andra paa hela Varlden....
kanner jag INTERNATIONALEN
vad har popmusiken gett oss under ett halvsekel, som inte dessa tre
kampmelodier kan vacka pa tio minuter?
att vara MEDRYCKANDE och vem skall klandra de unga idag om de
kanner samma elekrticitet i 'gamla' kampsaanger som i nyare.
Oovertraffad,tycker jag, ar La Marseillaise.....(eller majonnasen,sa pappa)
Internationalen - for dess kombination av superb musik och text...
Horst Wessel Lied...ger ett musikaliskt 'trotsideal' pa sitt trumpna tyska
satt, som paa intet satt forringar dess appellariska attraktion.
Nar jag vill slaa naagon paa kaften - tanker jag Horst Wessel
Nar jag vill kasta ut en regering - tanker jag pa Marseillaisen
MEN
nar jag vill andra paa hela Varlden....
kanner jag INTERNATIONALEN
vad har popmusiken gett oss under ett halvsekel, som inte dessa tre
kampmelodier kan vacka pa tio minuter?
Brukar ha lite svürigheter att hitta tillbaka till disukssioner som jag deltagit i. Ber om ursäkt för frünvaron.hangatyr skrev:
Hmmm, nej det var en ärligt menad fråga,som önskade att svar gavs, vilket jag visserligen fick, dock ett ganska taggigt sådant.
Givetvis är jag intresserad av 30-40talet jag också, annars vore jag ju kanppast medlem i detta forum , eller hur. Varför vill du för övrigt inte fråga mig varför jag inte finner Horst Wessel-sången bra? Eller handlar tråden ENBART om huruvida Andreas Wien känner till om sången fortfarande sjungs i österrikiska lumpen? Jag tolkade trådens upplägg och innehåll till att vara en diskussion kring politiskt anknuten musik, men jag hade tydligen fel?
Varför du inte gillar süngen (el. melodin?) für du naturligtvis berätta för mig om du vill även fast jag aldrig frügade efter det. Trüden handlade om hurvida vanligt det var att folk fortfarande sjöng dessa sünger, modifierade el. inte under sin tid under värnplikten i Österrike - Och ärligt talat sü utgick jag ifrün att Andreas Wien om nügon visste detta bäst.
Sen var det ju naturligtvis intressant att höra att även människor frün andra delar utav vür runda glob sjungt sünger frün denna tidsepok - vore kul att höra anledningen till detta?
Men dü vi ändü hüller pü, sü für du mer än gärna dela med dig utav dina tankar ang. politisk kampmusik.
Edit: Ursäkta den nügot bizarra stavning, felet ligger till fullo pü tangentbordet.
Ostmark, din knäppskalle
üüüü!!!!
Ärligt talat kan jag nog inte besvara den frågan du ställde,det var så länge sedan tråden var uppe,så ajg minns nog inte mina tankegångar. Men jag kan tänka mej att jag mer var intresserad av att ha en diskussion om politisk musik, men att du, som jag uppfattade det, mest var intresseerad av att diskutera horst wessel lied med andreas wien.
Är du asatroende förresten, ostmark? I din profil står det ngt om det?
Ärligt talat kan jag nog inte besvara den frågan du ställde,det var så länge sedan tråden var uppe,så ajg minns nog inte mina tankegångar. Men jag kan tänka mej att jag mer var intresserad av att ha en diskussion om politisk musik, men att du, som jag uppfattade det, mest var intresseerad av att diskutera horst wessel lied med andreas wien.
-
C. Hansson
- Ny medlem
De käcka finnarna
Finnarna var ju käcka i sina kampsånger mot ryssen i båda krigen. Jag har fått tag på melodin till "Njet Molotov" och vet att jag tidigare haft både text på finska och översättning till svenska. Tyvärr hittar jag dem inte nu. Någon i forumet som har text med översättning och kan skriva in den i denna tråd? Det kanske var från Skalmans forum jag hittade texten från början?
/C. Hansson
/C. Hansson
hm
lyssna på sven olov lindholm kampsånger istället.
om ni inte hellre vill lyssna på judas priest förstås =)
om ni inte hellre vill lyssna på judas priest förstås =)
- subskipper
- Medlem
C. Hansson,
Här kommer min [dåliga] översättning som jag postade i den här tråden fär ett tag sedan: viewtopic.php?t=327&postdays=0&postorder=asc&start=0
Finlandia, Finlandia
Ivan var än en gång på väg [dit]
När Molotov lovade, "Ja, allt kommer att bli bra
och imorgon äter vi glass i Helsingfors"
Njet Molotov, njet Molotov, du ljuger mer än självaste Bobrikov
Finlandia, Finlandia
Mannerheimlinjen var skoningslöst hinder
när ilsken eldgivning kom från Karelen och
ändade Ivans talvillighet
Njet Molotov, njet Molotov du ljuger mer än självaste Bobrikov
Finlandia, Finlandia
Oslagbara Röda Armén fruktar dig
Och Molotov sade: "Här finns plats för era stugor
Finnarna tar vi i kragen" [tror jag det är]
Njet Molotov, Njet Molotov, du ljuger mer än självaste Bobrikov
Bortom Ural, Bortom Ural
Där finns plats för Molotovs stuga
Där finns plats för Stalin och andra fuskare
politruker, kommisarier och andra skojjare
Njet Molotov, Njet Molotov du ljuger mer än självaste Bobrikov
Översättningen är från en engelsk text som i sin tur är översatt från finska.
~HEnric Edwards
Här kommer min [dåliga] översättning som jag postade i den här tråden fär ett tag sedan: viewtopic.php?t=327&postdays=0&postorder=asc&start=0
Finlandia, Finlandia
Ivan var än en gång på väg [dit]
När Molotov lovade, "Ja, allt kommer att bli bra
och imorgon äter vi glass i Helsingfors"
Njet Molotov, njet Molotov, du ljuger mer än självaste Bobrikov
Finlandia, Finlandia
Mannerheimlinjen var skoningslöst hinder
när ilsken eldgivning kom från Karelen och
ändade Ivans talvillighet
Njet Molotov, njet Molotov du ljuger mer än självaste Bobrikov
Finlandia, Finlandia
Oslagbara Röda Armén fruktar dig
Och Molotov sade: "Här finns plats för era stugor
Finnarna tar vi i kragen" [tror jag det är]
Njet Molotov, Njet Molotov, du ljuger mer än självaste Bobrikov
Bortom Ural, Bortom Ural
Där finns plats för Molotovs stuga
Där finns plats för Stalin och andra fuskare
politruker, kommisarier och andra skojjare
Njet Molotov, Njet Molotov du ljuger mer än självaste Bobrikov
Översättningen är från en engelsk text som i sin tur är översatt från finska.
~HEnric Edwards
Se där, jag hittade tillbaka.hangatyr skrev:Ostmark, din knäppskalleüüüü!!!!
Ber om ursäkt för stavningen - de Sydtyska tangentborden är en aningens defekta med tangenten för Ü där våra Ä är. Försökte rätta felen men gjorde bara om misstagen gång på gång.
Asatroende är fel ord att använda. Jag tror att alla tolv Asar och Asynjor är gestaltade inom de folk som en gång dyrkade dem. Att det bara är en fråga att "ta fram dem" så som mina förfäder, och kanske dina
-
C. Hansson
- Ny medlem
En skön sommar på dig också! Din syn på forn sed tycks överensstämma med min. Intressant.Ostmark skrev:Se där, jag hittade tillbaka.hangatyr skrev:Ostmark, din knäppskalleüüüü!!!!
Ber om ursäkt för stavningen - de Sydtyska tangentborden är en aningens defekta med tangenten för Ü där våra Ä är. Försökte rätta felen men gjorde bara om misstagen gång på gång.
Asatroende är fel ord att använda. Jag tror att alla tolv Asar och Asynjor är gestaltade inom de folk som en gång dyrkade dem. Att det bara är en fråga att "ta fram dem" så som mina förfäder, och kanske dinaen gång gjorde. För att inte göra detta till en alltför djup och "teologisk" diskussion så sätter vi punkt där och önskar varandra en skön fortsättning på sommaren.