alika888 skrev:Hur kunde han se det lämpligt som företrädare för Finland att bära dessa utländska utmärkelser?
Mannerheim var en soldat av den gamla skolan. Soldater bär sina utmärkelser och ordnar. Vad är det för konstigt med det?
Bilden du lagt upp visar Mannerheim på hans 75-årsdag år 1942. Vid firandet närvarade tyska militärer av olika grad och rang. Det skulle ha varit
mycket oartigt och odiplomatiskt av Mannerheim att inte bära de utmärkelser han fått av tyskarna.
alika888 skrev:Såg han sig själv som någon form av legosoldat?
Mannerheim, Marskalken av Finland, en legosoldat? Tänker du alls igenom det du skriver innan du skickar in det?
alika888 skrev:Kastade han av sig dessa när Finland förklarade Tyskland krig 1944?
Enligt etiketten behöver inte alla utmärkelser bäras hela tiden, så antagligen - av politiska och diplomatiska skäl - bar han dem inte. Åtminstone då han svor president-eden så bar han inga tyska utmärkelser. Om han bar dem som "band" (minns inte vad det heter på svenska) vet jag inte, eftersom jag inte har sett tillräckligt skarpa fotografier.
Jag tror inte att han teatraliskt "kastade av sig dem" då Finland och Tyskland hamnade i krig. En utmärkelse är en utmärkelse. Förändrade omständigheter förminskar inte dess ursprungliga värde.
Finska veteraner bär ännu idag de medaljer de fått under kriget, inklusive eventuella tyska järnkors. Här är t.ex. generalen av infanteriet Adolf Ehrnroots utmärkelser:
http://www.mil.fi/jalkavaenkenraali/323.dsp
"De högsta utländska utmärkelserna:
- Tyska Järnkorset av 2. klass
- Storkorset av Svenska Svärdsorden
- Storkorset av Estniska Maarjamaa-korsets orden
- Kommendörstecknet av 1. klass av Danska Dannebrogsorden
- Storofficer av Franska Hederslegionen"
Andreas Lärka
Borgnäs, Finland