Bild på sårade, men vilka?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Lorkan
Ny medlem

Bild på sårade, men vilka?

Inlägg av Lorkan » 5 maj 2004, 09:14

Hej alla.. Första gngen jag skriver till den här sajten.. Håller på med ett arbete om Dagen D, har hittat en bild på soldater som är sårade efter D dagen, dom är allierade, men är det amerikaner, britter lr kanadensare?

Mvh/ Lorkan [SwE] :P
Bilagor
wounded_group.jpg
wounded_group.jpg (34.27 KiB) Visad 3670 gånger

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 5 maj 2004, 11:20

Hjälmen som syns verkar vara av amerikansk typ?.

Vad har de råkat ut förresten? Tre av dem har bandage runt huvudet och händerna. Brännskador? Uniformerna ser inte brända ut. Kan det tänkas att de har klätts av, bandagerats över hela kroppen, och sedan satte man på dem nya uniformer så att de skulle vara uniformerade så länge de är inom krigszonen?

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem

Inlägg av Zagat » 5 maj 2004, 13:17

håller med om att hjälmen ser amrikansk ut. men det kan vara britisk då dom hade liknade hjälmar hos falsärmsjägarna. Men mösan ser tysk ut så det kan vara tyskar med. får spana efter fler tecken.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 5 maj 2004, 13:52

Kan det vara så enkelt att de som sitter med bandage är Tyska fångar och mannan med den Amerikanska/Engelska hjälmen vaktar dom?

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 5 maj 2004, 13:55

Den bilden finns med i Cornelius Ryans bok "Den längsta dagen" Enligt den boken rör det sig om
(citat) "sårade vid Omaha Beach väntar på evakuering i skydd av strandvallen"

Med andra ord amerikaner, som ju också de hade båtmössor.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 5 maj 2004, 14:00

Mr x skrev:Kan det vara så enkelt att de som sitter med bandage är Tyska fångar och mannan med den Amerikanska/Engelska hjälmen vaktar dom?
Ja, fast jackorna de sårade har ser inte så tyska ut.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 5 maj 2004, 14:12

Teorin att flera av dem är egentligen tyska fångar är inte så dum. Jag antar att de evakuerade även fångar, speciellt om de var sårade och måste till sjukhus! Killen i mitten ser väldigt ung ut, snarare 15-16 än 18. Och de otyska jackorna kan kanske förklaras av min tidigare iakttagelse: de blev troligen brandskadade, och kläderna blev brända. Så de fick nya kläder - antingen de har bandage under eller inte. Och de ersättningskläder som fanns var egna militärkläder.

Hjälmen bredvid är knappast fångvaktare; då hade han suttit mittemot, men han kan vär vara sårad själv... Och han är då amerikanare.
Han närmast kameran kanske också, kanske av italiensk påbrå, fast utan hjälm.

Lorkan
Ny medlem

Inlägg av Lorkan » 5 maj 2004, 14:31

Okej då vet jag det.. Hittade bilden på nån sida om Dagen D, därför jag undrade. Tack för hjälpen.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 5 maj 2004, 14:33

Håller med om att en till två av de ev fångarna ser ut att vara unga, kanske är de Hitler Jugend?

Skadorna kan vara av eldkastare som användes av de Alierade?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 5 maj 2004, 14:34

Stefan, du fantiserar på tok för mycket. :wink:

De sårade spldaterna är amerikaner, alternativt fria franska trupper (förutsatt att bildtexten i Ryans bok är felaktig). Några tyskar är det inte.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 5 maj 2004, 15:06

Dock så ser mössan väldigt tysk ut. Och pojkarna ser lite väl unga ut för att vara 18-19. Kanske är han med hjälmen en doktor. Ang bildtexten i Ryans bok, det skulle inte vara första gången en sådan text skulle vara helt fel.

Micke

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 5 maj 2004, 15:10

Det kanske har undgått er, men soldaterna som gick iland vid Dagen-D var långtifrån veteraner. Merparten var unga killar, 18-25 år som inte varit utanför USA tidigare i sina liv. Jackorna är amerikanska m-43 och hjälmen är en M1, båtmössan är en amerikansk och det är sårade som väntar på evakuering i skydd av strandvallen vid Omaha Beach.
Vill inte verka tjatig men det kändes lite som mitt tidigare inlägg ignorerats.

Mvh Johan

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 5 maj 2004, 15:37

Lövenhamn, jag märker att du är mycket för att sprida en vänlig och kreativ stämning här på forumet. 8O

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 5 maj 2004, 15:44

Björkman, mitt försök till analys baserade sig ju på din upplysning. Om de blev brända vilket flera av oss tror, så fick de sannolikt nya kläder.
Detta måste vara ett mycket rimligt antagande.
Sedan om de är tyskar under eller mycket unga amerikanare - det är väl det som återstår att klura ut.

Det helt nya som du nu tillägger är att båtmässan är amerikansk den också - men inte ens detta kraftiga indicium är entydigt.

En bildtext i en bok behöver inte alltid berätta hela sanningen även om den är i sak riktig.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 5 maj 2004, 16:08

Nej det är sant men i det här fallet är det en bok jag litar på. Dessutom skriver Lorkan i det första inlägget att det är allierade soldater. Mannen närmast kameran ser inte vidare bränd ut och så frågar jag mig varför en av dem har amerikanska damasker på sig? Därför att det är en amerikan... :)

Skriv svar