Mvh/ Lorkan [SwE]
Bild på sårade, men vilka?
Bild på sårade, men vilka?
Hej alla.. Första gngen jag skriver till den här sajten.. Håller på med ett arbete om Dagen D, har hittat en bild på soldater som är sårade efter D dagen, dom är allierade, men är det amerikaner, britter lr kanadensare?
Mvh/ Lorkan [SwE]
Mvh/ Lorkan [SwE]
- Bilagor
-
- wounded_group.jpg (34.27 KiB) Visad 3668 gånger
Hjälmen som syns verkar vara av amerikansk typ?.
Vad har de råkat ut förresten? Tre av dem har bandage runt huvudet och händerna. Brännskador? Uniformerna ser inte brända ut. Kan det tänkas att de har klätts av, bandagerats över hela kroppen, och sedan satte man på dem nya uniformer så att de skulle vara uniformerade så länge de är inom krigszonen?
Vad har de råkat ut förresten? Tre av dem har bandage runt huvudet och händerna. Brännskador? Uniformerna ser inte brända ut. Kan det tänkas att de har klätts av, bandagerats över hela kroppen, och sedan satte man på dem nya uniformer så att de skulle vara uniformerade så länge de är inom krigszonen?
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Teorin att flera av dem är egentligen tyska fångar är inte så dum. Jag antar att de evakuerade även fångar, speciellt om de var sårade och måste till sjukhus! Killen i mitten ser väldigt ung ut, snarare 15-16 än 18. Och de otyska jackorna kan kanske förklaras av min tidigare iakttagelse: de blev troligen brandskadade, och kläderna blev brända. Så de fick nya kläder - antingen de har bandage under eller inte. Och de ersättningskläder som fanns var egna militärkläder.
Hjälmen bredvid är knappast fångvaktare; då hade han suttit mittemot, men han kan vär vara sårad själv... Och han är då amerikanare.
Han närmast kameran kanske också, kanske av italiensk påbrå, fast utan hjälm.
Hjälmen bredvid är knappast fångvaktare; då hade han suttit mittemot, men han kan vär vara sårad själv... Och han är då amerikanare.
Han närmast kameran kanske också, kanske av italiensk påbrå, fast utan hjälm.
- Mikael Eklund
- Medlem
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Det kanske har undgått er, men soldaterna som gick iland vid Dagen-D var långtifrån veteraner. Merparten var unga killar, 18-25 år som inte varit utanför USA tidigare i sina liv. Jackorna är amerikanska m-43 och hjälmen är en M1, båtmössan är en amerikansk och det är sårade som väntar på evakuering i skydd av strandvallen vid Omaha Beach.
Vill inte verka tjatig men det kändes lite som mitt tidigare inlägg ignorerats.
Mvh Johan
Vill inte verka tjatig men det kändes lite som mitt tidigare inlägg ignorerats.
Mvh Johan
Björkman, mitt försök till analys baserade sig ju på din upplysning. Om de blev brända vilket flera av oss tror, så fick de sannolikt nya kläder.
Detta måste vara ett mycket rimligt antagande.
Sedan om de är tyskar under eller mycket unga amerikanare - det är väl det som återstår att klura ut.
Det helt nya som du nu tillägger är att båtmässan är amerikansk den också - men inte ens detta kraftiga indicium är entydigt.
En bildtext i en bok behöver inte alltid berätta hela sanningen även om den är i sak riktig.
Detta måste vara ett mycket rimligt antagande.
Sedan om de är tyskar under eller mycket unga amerikanare - det är väl det som återstår att klura ut.
Det helt nya som du nu tillägger är att båtmässan är amerikansk den också - men inte ens detta kraftiga indicium är entydigt.
En bildtext i en bok behöver inte alltid berätta hela sanningen även om den är i sak riktig.
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt: