började förintelsen i samband med andra världskriget?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 24 april 2004, 16:57

master skrev:det började redan av början av 30 talet med handikapade perssoner
Nej, Eutanasiprogrammet påbörjades först i slutet av 30-talet. (1938-1939) Förintelsen så som vi ser det, med gaskammare och ugnar, uppträder först 1941-1942. Däremot säger Simon Wiesenthal Center att Förintelsen påbörjas i och med Hitlers maktövertagande 30 januari 1933. Det har med att göra, att hela processen med avhumanisering och förföljelse under 30-talet räknas som en del av Förintelsen.

/Martin

master
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 april 2004, 09:15
Ort: skane

Inlägg av master » 24 april 2004, 17:35

Martin Tunström skrev:
master skrev:det började redan av början av 30 talet med handikapade perssoner
Nej, Eutanasiprogrammet påbörjades först i slutet av 30-talet. (1938-1939) Förintelsen så som vi ser det, med gaskammare och ugnar, uppträder först 1941-1942. Däremot säger Simon Wiesenthal Center att Förintelsen påbörjas i och med Hitlers maktövertagande 30 januari 1933. Det har med att göra, att hela processen med avhumanisering och förföljelse under 30-talet räknas som en del av Förintelsen.

/Martin


MR DET HAR DU LITE FEL I DE FÖRSTA FÖRINTELSEN AV VAR I SÖDRA TYSKLAN ANDRA GÅNGEN VAR DET I BERLIN ,,,,,,,,

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 24 april 2004, 17:58

master skrev:
Martin Tunström skrev:
master skrev:det började redan av början av 30 talet med handikapade perssoner
Nej, Eutanasiprogrammet påbörjades först i slutet av 30-talet. (1938-1939) Förintelsen så som vi ser det, med gaskammare och ugnar, uppträder först 1941-1942. Däremot säger Simon Wiesenthal Center att Förintelsen påbörjas i och med Hitlers maktövertagande 30 januari 1933. Det har med att göra, att hela processen med avhumanisering och förföljelse under 30-talet räknas som en del av Förintelsen.

/Martin


MR DET HAR DU LITE FEL I DE FÖRSTA FÖRINTELSEN AV VAR I SÖDRA TYSKLAN ANDRA GÅNGEN VAR DET I BERLIN ,,,,,,,,
Kan du vara lite tydligare med datum och plats, innan du börjar gappa och skriva som en barnrumpa. :roll:

/Martin

master
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 april 2004, 09:15
Ort: skane

Inlägg av master » 24 april 2004, 18:10

läg ner det så har jag försökt kontakta dej på icq


sedan är inte personliga på hop tilåtna på detta forumet

master
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 april 2004, 09:15
Ort: skane

Inlägg av master » 24 april 2004, 18:13

* Inga personliga påhopp
Inga personliga påhopp tolereras av någon sort.
Detta gäller även klagomål på stavning och upplägg av inlägg. Detsamma gäller f.ö. att besvara personliga påhopp med samma mynt.










så hära är reglerna

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 24 april 2004, 18:15

master skrev:Lägg ner det. Jag har försökt ta kontakta med dig på ICQ. Sedan är inte personliga påhopp tillåtna på detta forumet.
Nej, jag vill inte ha någon debatt på ICQ, jag vill ha den här. Så börja med att hosta fram vilken plats och datum du menar.

Känner du till dessa reglerna också:
Använd läsbar svenska.
Enstaka slarvfel gör vi alla, men att konstant slarva med svenskan (t.ex. använda "lunarstorm-" eller "sms-svenska") så att inläggen blir svårlästa är något vi måste försöka undvika efter bästa förmåga.
/Martin

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 24 april 2004, 22:46

Martin Tunström skrev:. Däremot säger Simon Wiesenthal Center att Förintelsen påbörjas i och med Hitlers maktövertagande 30 januari 1933. Det har med att göra, att hela processen med avhumanisering och förföljelse under 30-talet räknas som en del av Förintelsen.
Blir inte det lite väl onyanserat? Inte för att jag försvarar de förföljelser som de tyska judarna utsattes för, men finns det verkligen något som säger att Hitler redan från början avsåg mörda Europas judar?

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har fått uppfattningen att den nazistiska "judefrågan" handlade om att få ut judarna från Tyskland och att denna frågas slutgiltiga lösning blev Förintelsen berodde mer på praktiska än ideologiska skäl. Det vill säga, Hitler bestämda att judarna skulle mördas eftersom det inte fanns praktiska möjligheter att få ut dem ur Tyskland och de ockuperade områdena på annat sätt.

Är jag ute och cyklar?

master
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 april 2004, 09:15
Ort: skane

Inlägg av master » 24 april 2004, 23:34

Karl Bruno skrev:
Martin Tunström skrev:. Däremot säger Simon Wiesenthal Center att Förintelsen påbörjas i och med Hitlers maktövertagande 30 januari 1933. Det har med att göra, att hela processen med avhumanisering och förföljelse under 30-talet räknas som en del av Förintelsen.
Blir inte det lite väl onyanserat? Inte för att jag försvarar de förföljelser som de tyska judarna utsattes för, men finns det verkligen något som säger att Hitler redan från början avsåg mörda Europas judar?

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har fått uppfattningen att den nazistiska "judefrågan" handlade om att få ut judarna från Tyskland och att denna frågas slutgiltiga lösning blev Förintelsen berodde mer på praktiska än ideologiska skäl. Det vill säga, Hitler bestämda att judarna skulle mördas eftersom det inte fanns praktiska möjligheter att få ut dem ur Tyskland och de ockuperade områdena på annat sätt.

Är jag ute och cyklar?


du har inte fel eller du är inte ute och cycklarutan du ahr rätt

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 25 april 2004, 02:39

master skrev:
Karl Bruno skrev:
Martin Tunström skrev:. Däremot säger Simon Wiesenthal Center att Förintelsen påbörjas i och med Hitlers maktövertagande 30 januari 1933. Det har med att göra, att hela processen med avhumanisering och förföljelse under 30-talet räknas som en del av Förintelsen.
Blir inte det lite väl onyanserat? Inte för att jag försvarar de förföljelser som de tyska judarna utsattes för, men finns det verkligen något som säger att Hitler redan från början avsåg mörda Europas judar?

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har fått uppfattningen att den nazistiska "judefrågan" handlade om att få ut judarna från Tyskland och att denna frågas slutgiltiga lösning blev Förintelsen berodde mer på praktiska än ideologiska skäl. Det vill säga, Hitler bestämda att judarna skulle mördas eftersom det inte fanns praktiska möjligheter att få ut dem ur Tyskland och de ockuperade områdena på annat sätt.

Är jag ute och cyklar?


du har inte fel eller du är inte ute och cycklarutan du ahr rätt
I stället för att bara sitta och hålla med folk, så kan du presentera datum och plats som jag har efterfrågat när du skrek som en stucken gris följande:
DET HAR DU LITE FEL I DE FÖRSTA FÖRINTELSEN AV VAR I SÖDRA TYSKLAN ANDRA GÅNGEN VAR DET I BERLIN ,,,,,,,,


Eller är du bara ett troll som kommer hit och spyr ut inlägg och sedan inte har någon fakta bakom dessa?

/Martin

JAB
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 oktober 2002, 15:07
Ort: Åbo

Inlägg av JAB » 25 april 2004, 07:42

master skrev:du har inte fel eller du är inte ute och cycklarutan du ahr rätt
Vad menar du egentligen? Först säger du att förintelsen började på 30-talet, men nu håller du med en som säger att den började först i början av 40-talet.

master
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 april 2004, 09:15
Ort: skane

Inlägg av master » 28 april 2004, 17:49

LEST WE FORGET ( A HISTORY OF THE HOLOCAUST ).....




den finns på bok form och cd form

citerar en bit av bakstycket på cdromen ( den är i box )

soon after hitler came to power 1933 .the Natzis bagan impementing ther vision of a " raciall and biogically pure " Germen society..this enrailed the elimination of " Undesirable pure " wihtin Germany


kan också finnas på bibloteket

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 28 april 2004, 19:14

master skrev:
soon after hitler came to power 1933 .the Natzis bagan impementing ther vision of a " raciall and biogically pure " Germen society..this enrailed the elimination of " Undesirable pure " wihtin Germany
Vilket dom då (1933) tänkte göra genom att deportera alla judar, romer och andra som nazisterna såg som "orena". Detta vore naturligtvis ett grovt brott men inte något som kan sortera under rubriken "förintelse".
I och med kriget var det definitivt slut med alla planer på etnisk rensning av Tyskland och nazisterna började planera förintelsen. Man prövade flera olika metoder, bl a att spränga sina offer med dynamit, gasa dem i speciella lastbilar samt massarkebusering (på östfronten). Till slut byggdes dödsläger med sina gaskammar av vilket det första öppnade 1941.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 29 april 2004, 00:54

master skrev:LEST WE FORGET ( A HISTORY OF THE HOLOCAUST ).....




den finns på bok form och cd form

citerar en bit av bakstycket på cdromen ( den är i box )

soon after hitler came to power 1933 .the Natzis bagan impementing ther vision of a " raciall and biogically pure " Germen society..this enrailed the elimination of " Undesirable pure " wihtin Germany


kan också finnas på bibloteket
Avhumaniseringsprocessen [Vägen mot förintelsen] som att utestänga judar ur samhällslivet genom att förbjuda dessa från att använda radioapparater, åka spårvagn eller ej tillåtas gifta sig med en icke jude placerar jag ej som folkmord av något slag eller i närheten av det som hände med de handikappade i slutet av 30 talet. [Som vi debatterade] Sen vill jag fortfarande ha svar på vilken tid och plats du menade med detta [gappande] inlägg:
master skrev:MR DET HAR DU LITE FEL I DE FÖRSTA FÖRINTELSEN AV VAR I SÖDRA TYSKLAN ANDRA GÅNGEN VAR DET I BERLIN ,,,,,,,,


/Martin

master
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 april 2004, 09:15
Ort: skane

Inlägg av master » 29 april 2004, 15:30

den info finns på cdn .....

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 29 april 2004, 15:36

det ända jag vet är att förintelsen börja i polen så det måste vara under kriget

Skriv svar