Blitzen och slaget om storbrittanien

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 21 april 2004, 23:02

Britterna hade en organisation som tog hand om kraschlandade jaktplan. De plan som kunde räddas reparerade man och de som inte gick att rädda kunde man ta reservdelar ifrån.

En vanlig myt är att det var Spitfiren som ensam stoppade Luftwaffe, men detta ligger långt ifrån sanningen. De flesta jaktplan som ingick i Fighter Command under Slaget om Storbrittanien var Hurricanes. Deras roll var i regel att ta hand om de tyska bombplanen medans de fåtaliga men mer manöverdugliga Spitfire tog sig annan jakteskorten.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 22 april 2004, 09:25

Tackar för hjälpen alla! Stort tack!
Lämnade in arbetet idag, återkommer med hur det gick senare.

Maced
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Maced » 23 april 2004, 09:02

Någon som vet var man kan köpa boken Len Deightons jakpiloter?
Verkar onekligen vara en bra bok för folk som är intresserade av planen under ww, själv har man ju nästan det som hobby så vore skoj om någon kunde ge mig länk...

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 23 april 2004, 09:24

Maced
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Maced » 23 april 2004, 09:35

Tackar

boken kommer om 3 dagar :D

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 24 april 2004, 12:43

Det står att mellan typ juni och oktober 1940 så förlorade raf 915 plan och luftwaffe 1733 plan.
Luftwaffe förlorade då ju nästan dubbelt så många plan som engelsmännen!!
så som jag har förstått det så hade engelsmännen en bättre ledningsorganisation, luftvärn, och nästan lite mer plan än tyskarna om man ska ta svenska dagbladsartikeln för sanning.
Men ändå, var luftwaffe så dåligt att de förlorade nästan dubbelt så många plan som raf???
hur stor kan kvalitéts skillnaden vara mellan ett spritfire och messchersmit?? inte så stor tror jag i alla fall.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 24 april 2004, 13:30

Gröfaz skrev: Men ändå, var luftwaffe så dåligt att de förlorade nästan dubbelt så många plan som raf???
Det är väl lättare att skjuta ner bombplan än jaktplan? T ex Stukaplanen var väldigt sårbara efter de släppt sina bomber och kom upp ur sin dykning.
Dessutom så hade ju britterna luftvärn där de inte hade jaktskydd, plus att Me 109 aktionsradie var så liten att dess piloter inbland fick lov att överge sina plan i engelska kanalen.

Jag har f ö också hört att RAF förlorade mer plan under slaget om Frankrike än under Blitzen, kan det stämma?

Skriv svar