chockladkakor

Tillägnad vår saknade medlem varjag
stefanl
Medlem

chockladkakor

Inlägg av stefanl » 1 april 2004, 15:07

Hej,
Satt och funderade lite på chockladen som b.la. amerikanarna hade under WW2. Någon som vet vad det var för sorts chocklad dom hade med sig i fält? Antar att det måste vara någon mörk chocklad eftersom den är bra mättande.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 1 april 2004, 15:27

Jag har för mig att de hörde till "emergency rations", eftersom att de var väldigt feta. Jag skulle tro att det är ungefär samma sorts choklad som Försvarsmakten har, om du har smakat den.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 1 april 2004, 15:28

Är den god? Jag har aldrig gjort lumpen...

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 1 april 2004, 15:29

Nej, den är rätt så hemsk faktiskt.....
Fast mycket mycket bättre än dom där hårda pansarkexen....
Senast redigerad av 1 maal, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 1 april 2004, 15:33

På tal om choklad...

Var det tyskarna som laddade sina chokladkakor med nått medel för att soldaterna skulle hålla sig vakna eller är det en myt??

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 1 april 2004, 15:38

Jag tyckte både kexen och chokladen var goda grejer, gottegris som jag är. Enda nackdelen var att chokladen flisade sig så, den smälte liksom inte utan kändes som om den skar upp tandköttet. :) Och hellre den vanliga än crispen, bara fyra ingredienser är respekt. :D

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 1 april 2004, 15:40

Crispchokladen är smaskens, men den vanliga smakar ungefär som kakao blandat med vatten som sedan fått dunsta. Inte Marabou direkt.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 1 april 2004, 15:41

Helt sant, vi funderade mycket på det varför den aldrig smälte....
Och kexen var fantastiskt bra som kaststjärnor :-)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 1 april 2004, 15:45

Crispen inte bara skar upp tandköttet, den gjorde det blandad med småsten. :) Nej, vi ska inte förstöra ämnet med hågkomster nu!

Det lär väl ha funnit laxermedel i form av chokladkakor också i amerikanska flygvapnet? En gammal historielärare som nämnde det, det hade nödlandat en bombare i hans by när han var nyfödd och barnen hade trott att det var vanlig harmlös choklad... :o

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 1 april 2004, 15:53

Gutekrigaren skrev:Det lär väl ha funnit laxermedel i form av chokladkakor också i amerikanska flygvapnet? En gammal historielärare som nämnde det, det hade nödlandat en bombare i hans by när han var nyfödd och barnen hade trott att det var vanlig harmlös choklad... :o

Mvh Petter
Det verkar väl dumt? Kan det inte varit så att det fanns mycket koffein eller liknande som barnens magar inte var vana vid?

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 1 april 2004, 16:35

maal skrev:Helt sant, vi funderade mycket på det varför den aldrig smälte....
Kaststjärnor?? :lol:
Nä, menar du att ni använde de som leksaker? Var det verkligen så illa?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: chockladkakor

Inlägg av Hans » 1 april 2004, 17:15

Kära gottegrisar,

Ni är aningen för unga för att ha upplevt Krigsmaktens riktiga chokladkakor. När jag var ung (länge sen) så var chokladkakorna ungefär som dagens mörka chokladkakor, m.a.o med högt innehåll av choklad (gissar på en 60-70%) - otränad finsmakare som man var sade man blä och köpte barnchoklad i form av Marbous mjölkchoklad - helgerån, men jag var ju ung och dum - idag när man har vant sig vid riktig, t.ex belgisk, choklad så hade man uppskattat den på ett helt annat vis. Eländet började med att man döpte om Krigsmakten till det fjolliga försvarsmakten och fortsatte sedan med att man av någon outgrundligt populistisk anledning bytte ut den riktiga chokladen mot barnchoklad med krisp och annat elände.

Jag skulle gissa att den amerikanska chokladen hade högt cacaoinnehåll troligtvis i syfte att öka hållbarheten.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 1 april 2004, 17:15

Löwe skrev:
maal skrev:Helt sant, vi funderade mycket på det varför den aldrig smälte....
Kaststjärnor?? :lol:
Nä, menar du att ni använde de som leksaker? Var det verkligen så illa?
En del sändningar var så gamla att det nästan var omöjligt att käka dom men bra när man satt vakt, svårt och somna när man försöker ta sig igenom ett kex :-)

Men ibland kunde man ju ha tur och få kex som bara var några månader gamla.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 1 april 2004, 17:24

Amerikanerna använde sig av speciella chokladkakor som skulle fungera som nödransoner i händelse av att alla annan mat tog slut. Dessa "D-rations" skulle räcka högst en dag.
US Army field ration D: to be eaten slowly (in about half an hour). Can be dissolved by crumbling into a cup of boiling water, if desired as a beverage. Ingredients: chocolate, sugar, skim milk powder, cocoa fat, oat flour, artificial flavoring, C. 45mg, Vitamin B (Thiamin Hydrochloride).

Det var bara ett problem med D-ransonen, den var riktigt äcklig, om man får säga så. (tro mig jag har gjort egna och provsmakat)

MVh Johan

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 1 april 2004, 18:11

Armen choklad var riktigt vidrig den skulle passa bättre son inläggs plattor i en skyddsväst en som människo föda.

Hur är det igentligen mörk choklad håller sig bättre en ljus choklad ?

Skriv svar