Ta och läs på om striderna vid Tali-Ihantala, Vuosalmi, Nietjärvi, Tieenhara, Ilomants så får du se hur mycket finnarna "föll"Petter D skrev:Kapten Gars, när ryssarna väl satte lite tryck mot finnarna så föll även dom. Röda armén 1944 var mil ifrån Röda armén 1940.
Finska Vinterkriget
- Kapten_Gars
- Medlem
Min kursiv: Jaltakonferensen, Petter.Petter D skrev:Hade Stalin velat hade han kunnat tagit Finland om han velat, grejen var att Sovjet inte fått Finland under Malta konferensen, det var en politisk och moralisk omöjlighet för Väststaterna att låta det demokratiska Finland möta samma öde som Estland.
....Det var ju inte bara själva Inbördeskriget som skapade stora sår. Det begicks väl också en hel del övergrepp från båda sidor under krigets lopp och efter kriget behandlade man ju inte de besegrade röda med silkesvantar direkt. Efter vad jag förstått så spädde man snarare på den bitterhet som själva kriget redan hade skapat. Eller har jag tolkat stämningarna i mellankrigstiden helt fel ?????[/quote]
Jovisst var fallet så att det "gemensamma" kriget mot ryssen förbrödrade folket igen och man lättare kom över inbördeskriget efter detta. Men visst finns det folk ännu idag som inte minns inbördeskriget men blida tankar. Jo, du har nog rätt i att den vinnande vita sidan inte var särskillt förstående mot de röda efter kapitulationen. De röda behandlades som förbrytare och upprorsmakare (med viss rätt) och massor av dödsdomar delades ut, främst då bland de ledande röda. Många omkom också i fånglägren som upprättades.
Jovisst var fallet så att det "gemensamma" kriget mot ryssen förbrödrade folket igen och man lättare kom över inbördeskriget efter detta. Men visst finns det folk ännu idag som inte minns inbördeskriget men blida tankar. Jo, du har nog rätt i att den vinnande vita sidan inte var särskillt förstående mot de röda efter kapitulationen. De röda behandlades som förbrytare och upprorsmakare (med viss rätt) och massor av dödsdomar delades ut, främst då bland de ledande röda. Många omkom också i fånglägren som upprättades.
Jepp, bla de legendariska krigarna Lauri Törni och Marttinen gömde vapen och var beredda på gerillakrig. Visst skulle Finland ha fallit om man satt in en fullskalig invasion men motsåndet skulle troligen aldrig ha upphört.JAB skrev:En annan viktig orsak att Sovjet inte senare gick in i Finland var att Finnarna gömt stora mängder vapen i skogarna i förberedelse för ett partisankrig. Stalin insåg helt enkelt att en ockupation aldrig skulle lyckas politiskt. VSB-pakten gav dessutom redan tillräckliga garantier för Sovjet.
**Edit:
Hej Kapten,
det är inte personligt mot dig men jag lackde ut lite i almänhet.
End Edit.**
Vet du när Industrin försattes på krigsfot och startade tillverkning enligt krigsmaterielkontrakt?
- 20 APRIL 1940 Hur man får denna fördröjning beror på politikerna vet jag inte.
Dom flesta kontrakten hade arbetats fram 1924 - Den sista gången som föregångaren till FMV leddes av en någolunda kompetent officer.
Att inkompetenta Officerare hellre letade efter syndabockar än fick tummen ur R... och gjorde nått är förklarligt.
Att skylla på Politiker i allmänhet och Soc.dem i synnerhet är ytterligare en förklaring till varför Sverige inte kunde stått emot Tyskland 1940.
Ett annat exempel:
Admiral Tham förklarade för riksledningen den 13 maj 1940
Att Herman Göring
hade visat honom foton på hur tyskt flyg sänkte handelsfartyg och skrämde bort de Engelska örlogsfartygen utanför Norge. Alltså hade Engelsmänne förlorat kontrollen av Nordatlanten och Tyskland vunnit kriget.
Förklara för mig hur man ser på foton att fartygen "skrämms bort"?
Bryter formation för undanmanövrer mot flyganfall OK men den gode Admiralen såg vad han ville och trodde självklart på sina tyska sagesmänn.
Förklara nu för mig hur en Statsminister skulle kunna handlat modigare med sådana militära befattningshavare???
(140 om man räknar den ensamma 37mm m/32 som stod på Karlsborgs tygstation)
Vpm ang. am och viss mtrlanskaffning under 1940.
Fst Kvartermästareavd.
Pm och planer
1939-1944
FX:I
Svenska Armén tillfördes 60 37mm PVkanoner under mars 1940 och fick tillbaka kanonerna från finland.
Så den 1 Juli 1940 hade vi 287 37mm PvKanoner.
KtrK 1/7 1940 HDnr 40
Cheers
/John T.
Hej Kapten,
det är inte personligt mot dig men jag lackde ut lite i almänhet.
End Edit.**
För det första så var det en socialdemokratisk försvarsmininster som gav svenska försvaret order att inköpa vapen och utrustning på krigstitel - dvs att man skulle starta industriell mobilisering den 17 januari 1940.Kapten_Gars skrev:Att sverige var värnlöst 1940 berodde då som nu på Socialdemokraterns ansvarslösa, inkompetenta och snudd på landsförrädiska försvarspolitik.Stilleben skrev: Det har sagts att de stora leveranserna till Finland bidrog till Sveriges nästan totala värnlöshet vid det tyska angreppet mot Danmark och Norge den 9 april 1940. Är detta riktigt?
Även om Sverige haft kvar de vapen som levererades till Finland så hade vi inte haft en chans att hejda ett tysk anfall. Leveranserna till finland gjorde ändrade bara graden av hjälplöshet från " nästan helst säkert chanslösa" till "garanterat chanslösa"
Vet du när Industrin försattes på krigsfot och startade tillverkning enligt krigsmaterielkontrakt?
- 20 APRIL 1940 Hur man får denna fördröjning beror på politikerna vet jag inte.
Dom flesta kontrakten hade arbetats fram 1924 - Den sista gången som föregångaren till FMV leddes av en någolunda kompetent officer.
Att inkompetenta Officerare hellre letade efter syndabockar än fick tummen ur R... och gjorde nått är förklarligt.
Att skylla på Politiker i allmänhet och Soc.dem i synnerhet är ytterligare en förklaring till varför Sverige inte kunde stått emot Tyskland 1940.
Ett annat exempel:
Admiral Tham förklarade för riksledningen den 13 maj 1940
Att Herman Göring
Förklara för mig hur man ser på foton att fartygen "skrämms bort"?
Bryter formation för undanmanövrer mot flyganfall OK men den gode Admiralen såg vad han ville och trodde självklart på sina tyska sagesmänn.
Förklara nu för mig hur en Statsminister skulle kunna handlat modigare med sådana militära befattningshavare???
Den 31/12 1939 hade Sverige 139 eller 140 stycken 37mm PvkanonerKapten_Gars skrev: Värt att notera är att armens 21 infanteri regmenten 1939 bara hade 84st 37mm pv-kan och av dem skickades 35st till finland på olika sätt.
(140 om man räknar den ensamma 37mm m/32 som stod på Karlsborgs tygstation)
Vpm ang. am och viss mtrlanskaffning under 1940.
Fst Kvartermästareavd.
Pm och planer
1939-1944
FX:I
Svenska Armén tillfördes 60 37mm PVkanoner under mars 1940 och fick tillbaka kanonerna från finland.
Så den 1 Juli 1940 hade vi 287 37mm PvKanoner.
KtrK 1/7 1940 HDnr 40
Cheers
/John T.
Senast redigerad av 1 JohnT, redigerad totalt 19 gånger.
Jo Låna det var så Finnarna uppfattade avtalet:Kapten_Gars skrev:
Finalnd hjälpte Sverige under 1940 genom att sända tillbaka en betydand del av de vapen som man fått "låna" från Sverige
Läs igenom
http://ankkurinvarsi.com/jaeger/LIBRARY_MAINPAGE.shtml
och
http://www.winterwar.com
för mer detaljer
ÄÄ - nu har jag tappat bort hur man lägger till bilder.
Jag ids inte dribbla med bilder som funkar ibland.
Texten är bara:
i god tid taga del av de för leverans avsedda villkoren
:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=
Stockholm den 17 Januari 1940.
FÖr FF ------------------- För Td
V N Palojärvi -------------------- H Gustafsson
Notera att det tog sex veckor från Kungligt brev 8/12 1939
till 17/1 1940 !
Sedan betyder :=: att man har hoppat över delar i avskriften, detta är alltså inte orginalen.
Chiao
/John T.
Texten är bara:
i god tid taga del av de för leverans avsedda villkoren
:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=
Stockholm den 17 Januari 1940.
FÖr FF ------------------- För Td
V N Palojärvi -------------------- H Gustafsson
Notera att det tog sex veckor från Kungligt brev 8/12 1939
till 17/1 1940 !
Sedan betyder :=: att man har hoppat över delar i avskriften, detta är alltså inte orginalen.
Chiao
/John T.
Jag har tittat på prislistan i fotoklippet ovan för en del vapen och tycker att det är väldigt höga priser för utrustningen.
Så t.ex. kostade alltså 1940 en 37 mm pv-kanon från Bofors 25000:- och en pv-granat till den 25:- per styck.
En 40 mm lv-kanon kostade 85000:-, vad lv-granaten kostade framgår inte.
Ett gevär m/96 kostade 50:-, ett skott 10 öre.
Det finns en webbsida från Statistiska centralbyrån, http://www.iaps.scb.se/KpiLathund/Silve ... kning.html där man kan få fram hur penningsvärdet har förändrats under åren och där man alltså kan räkna om gamla priser till årets aktuella.
Enligt detta skulle priserna ha stigit 21 gånger mellan 1940- 2003 (årets priser finns ännu inte med). Men låt oss räkna här med 20 gånger. En 37 mm pv-kanon skulle alltså i dagens priser kosta 1/2 miljon och en granat till den 500:-. Bofors 40 mm luftvänskanon skulle i dagens penningsvärde kosta 1.7 miljoner! Inte heller var ett gevär billigt, det skulle kosta 1000:- och ett skott 2:- . O.s.v.
Visserligen är vapen dyra, men.... Eller är det något fel i beräkningen? Skörtade man möjligen upp finnarna?
Så t.ex. kostade alltså 1940 en 37 mm pv-kanon från Bofors 25000:- och en pv-granat till den 25:- per styck.
En 40 mm lv-kanon kostade 85000:-, vad lv-granaten kostade framgår inte.
Ett gevär m/96 kostade 50:-, ett skott 10 öre.
Det finns en webbsida från Statistiska centralbyrån, http://www.iaps.scb.se/KpiLathund/Silve ... kning.html där man kan få fram hur penningsvärdet har förändrats under åren och där man alltså kan räkna om gamla priser till årets aktuella.
Enligt detta skulle priserna ha stigit 21 gånger mellan 1940- 2003 (årets priser finns ännu inte med). Men låt oss räkna här med 20 gånger. En 37 mm pv-kanon skulle alltså i dagens priser kosta 1/2 miljon och en granat till den 500:-. Bofors 40 mm luftvänskanon skulle i dagens penningsvärde kosta 1.7 miljoner! Inte heller var ett gevär billigt, det skulle kosta 1000:- och ett skott 2:- . O.s.v.
Visserligen är vapen dyra, men.... Eller är det något fel i beräkningen? Skörtade man möjligen upp finnarna?
Vapen är dyra, och har alltid varit. Så jag tycker inte priserna verkar helt omöjliga. Dessutom antar jag att priserna på marknaden säkert steg klart då alla länder började rusta upp för allt vad de hann i decennieskiftet 1939-1940. Som ett belysande exempel var t.ex. Finlands försvarsutgifter över 25% av statsbudgeten 1938, och nästan 50% 1939.
Nej, det är samma priser som Kungliga Armétygdeparetementet själva köpte in dom för.Stilleben skrev:Jag har tittat på prislistan i fotoklippet ovan för en del vapen och tycker att det är väldigt höga priser för utrustningen.
<klipp>
Jag har inte kollat prisutvecklingen över tiden, vore kul att se om och hur priserna varierade över tiden och över tillverkningsvolymen.
Och frågan om Bofors skörtade upp staten så skapade man en fristående priskontroll som var inne och rotade i bokföringen så det var nog inga stora övervinster.
T ex Suomi-Kpistarna som man köpte in från finland 1937-40 kostade mellan 320 och 400 kr styck, beroende på hur många man köpte i taget.
*Edit:
Thompson Kpistarna m/40 kan man tala om uppskörtning,
man betalade 575 000 för 500 st = 1150 kr per styck.
Svenskarna vill sälja dom vidare till finland men finnarna tackade nej och bad att få pengarna(i Dollar) i stället!
Förståeligt att finnarna inte ville kasta bort sina få dollar när man själv tillverkade ett bättre vapen till en fjärdedel av priset i lokal valuta.
Cheers
/John T
Jag tycker inte alls att priserna verkar höga.
Kan inte tänka mig att man idag skulle kunna köpa någonting som i kvalitet och komplexitet motsvarar en 37 mm pvkanon för 500.000 kronor.
Och tusen pix för ett mausergevär låter ju som rena fyndet! En god älgstudsare kostar väl tio gånger så mycket.
Vad angår 40 mm lvakan så tycker jag inte heller att 1,7 miljoner låter som något överpris - vi talar ju om ett tekniskt underverk av aldrig tidigare skådat slag. Studera ritningar av en sådan pjäs och ni kommer att häpna över hur många detaljer som ingår. Gör sedan ett studiebesök på närmsta kanonfabrik och se hur det går till att smida, borra, räffla och hona ett eldrör - för att inte tala om de mellanliggande värmebehandlingarna, som kan ta veckovis. I priset ingick dessutom säkert en väldig massa reservdelar och flera reserveldrör.
Man måste även väga in att maskiner och verktyg hade mycket lägre kapacitet på den tiden. Tänk dig att behöva svarva till ett eldrör till en lvakan med svarvstål av snabbstål - det låter som ett evighetsprojekt i mina öron.
Betänk slutligen de små serier som dessa vapen tillverkades i.
Nu ger jag mig medvetet ut på tunn is men om mitt minne fungerar så skulle väl Indien betala omkring 8 miljarder kronor för de c:a 410 haubits 77 som de beställde. Då ingick väl i och för sig dragbilar av fabrikat Scania, samt ammunition. Möjligen ingick en mindre ammunitionsfabrik i ordern, men räkna bort några miljarder och man hamnar ändå på ett styckepris av tio till tjugo miljoner.
Kan inte tänka mig att man idag skulle kunna köpa någonting som i kvalitet och komplexitet motsvarar en 37 mm pvkanon för 500.000 kronor.
Och tusen pix för ett mausergevär låter ju som rena fyndet! En god älgstudsare kostar väl tio gånger så mycket.
Vad angår 40 mm lvakan så tycker jag inte heller att 1,7 miljoner låter som något överpris - vi talar ju om ett tekniskt underverk av aldrig tidigare skådat slag. Studera ritningar av en sådan pjäs och ni kommer att häpna över hur många detaljer som ingår. Gör sedan ett studiebesök på närmsta kanonfabrik och se hur det går till att smida, borra, räffla och hona ett eldrör - för att inte tala om de mellanliggande värmebehandlingarna, som kan ta veckovis. I priset ingick dessutom säkert en väldig massa reservdelar och flera reserveldrör.
Man måste även väga in att maskiner och verktyg hade mycket lägre kapacitet på den tiden. Tänk dig att behöva svarva till ett eldrör till en lvakan med svarvstål av snabbstål - det låter som ett evighetsprojekt i mina öron.
Betänk slutligen de små serier som dessa vapen tillverkades i.
Nu ger jag mig medvetet ut på tunn is men om mitt minne fungerar så skulle väl Indien betala omkring 8 miljarder kronor för de c:a 410 haubits 77 som de beställde. Då ingick väl i och för sig dragbilar av fabrikat Scania, samt ammunition. Möjligen ingick en mindre ammunitionsfabrik i ordern, men räkna bort några miljarder och man hamnar ändå på ett styckepris av tio till tjugo miljoner.
- johanarnia
- Medlem